2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Rijdt een Xsara als een ZX ?
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 februari 2008 01:50 AM
  [ # 16 ]

Met excuses, want vorige reactie was beetje kortaf, maar je begrijpt toch wel dat als een Xsara 25% minder snel kan dan een ZX door een bocht, deze tijdens de introductie helemaal de grond in was geschreven door m.n. de Duitse pers, die ook toen de slalom- en uitwijktests ‘Grundlich’ uitvoerden.

De enige kritiek die de Xsara én 306 én ZX altijd hebben gekregen betrof de losse kont bij gaslos. Dat maakte de PSA producten toendertijd tenminste nog een beetje spannend.

Die bocht van de A20-A13, vanaf Schiedam of vanaf Crooswijk ?? 

Vanaf Schiedam: die durfde ik nooit hard te nemen, totaal gebrek aan overzicht daar.
Vanaf Crooswijk: die ging met een ‘86 er Panda34 ook met 80+. De BX D wilde ook wel met 90+ en dan gas erop.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 februari 2008 02:17 AM
  [ # 17 ]
rb schreef:

Met excuses, want vorige reactie was beetje kortaf, maar je begrijpt toch wel dat als een Xsara 25% minder snel kan dan een ZX door een bocht, deze tijdens de introductie helemaal de grond in was geschreven door m.n. de Duitse pers, die ook toen de slalom- en uitwijktests ‘Grundlich’ uitvoerden.

Ik kan me herinneren dat de kritiek bij de Xsara best fel was. Zodanig dat Citroen zich later nog genoodzaakt zag het onderstel nog wat aan te passen. Bij de 306 en de ZX was de pers volgens mij aardig lovend. En terecht, want weinig fabrikanten weten wegliging en veercomfort zo goed te combineren.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 13 februari 2008 11:02 AM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:

Ik kan me herinneren dat de kritiek bij de Xsara best fel was. Zodanig dat Citroen zich later nog genoodzaakt zag het onderstel nog wat aan te passen. Bij de 306 en de ZX was de pers volgens mij aardig lovend. En terecht, want weinig fabrikanten weten wegliging en veercomfort zo goed te combineren.

Je hebt het nu over die gas los reactie ? Volgens mij was die kritiek bij de Xsara in verhouding wat overdreven, een ZX / 306 wilde ook omkomen en dat werd toen wel geaccepteerd, net als de Saxo, 206, 306, 405 etc.. Het gold voor het hele PSA programma, misschien m.u.v. de meeste HP Cits.

Het enige Xsara model waarvan ik heb gelezen dat de marktintroductie werd vertraagd vanwege vermeend onveilig weggedrag, was de ph.1 HDi 90 niet-VTS uitvoering, en daar scheen de toen net nieuwe Energy band ook mee te maken te hebben. Die HDi90 kreeg naast een aangepast onderstel ook Pilot MXV3A’s ondergebonden.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 februari 2008 12:29 PM
  [ # 19 ]

kweenie, maar ik heb het wel eens expres gedaan bij m’n zx. Stevig een klaverblad op en dan halverweg de bocht het gas los…

Niks aan de hand Confused

overigens , dan wel een verlaagde met lagere en bredere rubbers eronder.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 februari 2008 12:43 PM
  [ # 20 ]
gompy58 schreef:

kweenie, maar ik heb het wel eens expres gedaan bij m’n zx. Stevig een klaverblad op en dan halverweg de bocht het gas los…

Niks aan de hand Confused

overigens , dan wel een verlaagde met lagere en bredere rubbers eronder.

Nu zijn er nog wel factoren die het kunnen verergeren.

Heeft de as zich echt in de bocht gezet en zit je al op het randje van de grip met flink wat gas?

Verder is de kwaliteit van de achterasrubbers erg belangrijk. Bij oudere exemplaren waar de rubbers verrot zijn wordt het effect versterkt. Maar dat geldt zowat voor alle PSA mobielen met rubbers in de achterassbevestiging.

Ik heb er zelf bij de BX nooit last van gehad (niet zo vreemd) maar bij breaks zijn mij toch twee gevallen bekend. De extra massa van de kont verandert dan de balans weer behoorlijk.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 februari 2008 12:58 PM
  [ # 21 ]
rb schreef:

Je hebt het nu over die gas los reactie ?

Ja, want dat is volgens mij het enige waar je kritiek op kan hebben.. voor de rest loopt dat spul best aardig door de bocht. Nja, ondertussen waren de heren journalisten reeds getriggerd door een Mercedes A klasse en een Smart, dus waren we al op hun hoede.

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 13 februari 2008 01:01 PM
  [ # 22 ]

Heb redelijk ervaring met beide auto’s.

Heb een ZX coupe 1.9D gehad, Xsara I Berline 1.9D en een Xsara II Break 2.0Hdi.
Met de ZX en de Xsara I had ik het gevoel of ik even hard de bocht in kon. Maar heb eigenlijk nooit gas los gelaten… Met een 1.9D is die precies in balans bij vol gas.
De 2.0Hdi is qua gewicht eigelijk te zwaar waardoor de auto een beetje neus zwaar aan voelt maar zeker niet onveilig.

Eigenlijk kun je dus geen verkeerde keuze maken! Hiermee verruim je dus je selectie en kun je de beste auto vinden qua uitrusting, kilometers en algehele staat. Persoonlijk vindt ik het ontwerp van de Xsara aantrekkelijker. Zeker een phase II berline is een zeer aantrekkelijke auto.

Succes!

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 februari 2008 08:58 PM
  [ # 23 ]
rb schreef:

Vanaf Schiedam: die durfde ik nooit hard te nemen, totaal gebrek aan overzicht daar.
Vanaf Crooswijk: die ging met een ‘86 er Panda34 ook met 80+. De BX D wilde ook wel met 90+ en dan gas erop.

Vanaf Schiedam is ook zeker niet aan te raden, als daar iets in die bocht staat (en de kans is daar ook redelijk groot dat het opeens stil staat..) dan heb je echt een probleem Wink

Aanbevolen snelheid is in die bocht volgens mij ook 30 Wink

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 13 februari 2008 10:08 PM
  [ # 24 ]

Leuk, al die reacties. Bedankt !
Toch maar ‘ns een Xsara proberen, maar dan wel een ph 1. Ph 2 zal misschien beter zijn, maar die vind ik echt niet mooi.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2008 02:31 AM
  [ # 25 ]

Wat kwaliteit betreft heeft de Xsara-2 helaas wel wat moeten inleveren op de Xsara-1, ja het moest allemaal goedkoper bij de Xsara-2 Confused

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 14 februari 2008 09:39 AM
  [ # 26 ]
ZX1.4i schreef:

Wat kwaliteit betreft heeft de Xsara-2 helaas wel wat moeten inleveren op de Xsara-1, ja het moest allemaal goedkoper bij de Xsara-2 Confused

Voorbeelden ? Ik ben op zoek n.l.
b.v.d Smile

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 februari 2008 02:03 PM
  [ # 27 ]
ZX1.4i schreef:

Wat kwaliteit betreft heeft de Xsara-2 helaas wel wat moeten inleveren op de Xsara-1, ja het moest allemaal goedkoper bij de Xsara-2 Confused

Dat vind ik nog best meevallen hoor. Kun je wat specifieke zaken melden dan?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 08:54 PM
  [ # 28 ]
DigiDaan schreef:
ZX1.4i schreef:

Wat kwaliteit betreft heeft de Xsara-2 helaas wel wat moeten inleveren op de Xsara-1, ja het moest allemaal goedkoper bij de Xsara-2 Confused

Dat vind ik nog best meevallen hoor. Kun je wat specifieke zaken melden dan?

Ik denk dat Sohail er op doelt dat er vaak bijvoorbeeld op onzichtebare plaatsen dunnere laklagen gebruikt wordt.
Kijk maar eens onder je motorkap, alles wat daar meegespoten is is ruw en is veel lichter van kleur Wink

Qua betrouwbaarheid doet de Xsara type 2 denk ik juist niet onder voor type 1 Wink
Ondanks dat er multiplex in zit, lijkt alles toch goed te blijven werken Smile
Wellicht zijn er ook minder rammels of andere geluiden, maar dat druf ik niet goed te zeggen, het is inmidels een tijd geleden dat ik in een type 1 heb gereden Wink

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 15 februari 2008 11:14 PM
  [ # 29 ]

Xsara is in alle opzichten meer auto dan de zx. Dat hij wat staartlastiger is merk je met normaal gebruik totaal niet. Normaal gebruik heb je voordeel van de stillere carrosserie, betere afwerking interieur en betere stoelen. Al is dat laatste natuurlijk onderhevig aan subjectiviteit. En vergeet de fatsoenlijkere aankleding van het interieur niet tov de ZX. Das toch wel droevig in de zx.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 16 februari 2008 12:49 PM
  [ # 30 ]

ik moet zeggen dat ik alleen maar in zxén heb gereden maar ik denk heel simpel: een xsara is beter. Waarom vraag je me? Nou omdat een xsara duurder is en in een heel ander segment valt. Waar zit em trouwens de afweging in? Waarom ze vergelijken?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook