Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Helemaal mee eens. Niks alternatieven.
Wat ik mij afvroeg: heeft iemand een duidelijk overzicht van de regelgeving op dit gebied in de ons omringende landen? Dus inclusief eventuele beperkingen etc.?
Kan er op internet eigenlijk maar weinig over vinden.
bartjes schreef:
Al ben ik eigenlijk van mening dat als je studeert je eigenlijk nog niet de luxe van een auto zou moeten kunnen permitteren…
Ik haak hier toch nog even op in… Ik vind dit nogal een gemene opmerking die ook mij in het hart raakt.
Wat is een student nou eigenlijk? Blijkbaar iemand die de staat uitmelkt en vervolgens een luizenleven lijdt… Er zijn ook studenten die gewoon werken, zelf hun hele studie betalen en keurig een auto, jonger dan 10 jaar, bezitten. Niet dat ik zo perfect ben, maar ze zijn er.
Toen ik nog werkte, reed ik nog diesel, betaalde keurig mijn wegenbelasting en bracht mijn bx gewoon naar de garage voor onderhoud. Nu ik studeer en elke dag in die ***** treinen moet zitten, mis ik gewoon het rustig zweven in mijn citroënnetje. Ik ben gewoon een Citrofiel! Die liefde voor die oude stukken blik is toch niet iets wat je als student niet mag hebben?
Dus wat doe je dan? Ik heb al een kennis aan een mooie XM gepraat, maar ja… Die kun je niet op zondag pakken als je denkt, goh ik ga lekker even poetsen en daarna een stukje rijden. En dan?
Je schraapt al je spaarcentjes bij elkaar en neemt een nieuwe hobby! Liefhebber van oude auto’s in hart en nieren. Lekker zelf sleutelen en juist als ik krap bij kas zit, dan laat ik hem lekker staan. En wat ik dus niet wil, is dat ik als eerste mijn liefde moet inleveren vanwege de wegenbelasting omdat ik toevallig geen oprit of garage heb. (Ik heb niet eens een fatsoenlijk huis!)
Geef mij dan maar dure kilometerheffing of iets dergelijks zodat wanneer ik kies om hem te laten staan ook nauwelijks iets hoef te betalen.
Maar ja, als ik zogenaamd de luxe van een auto niet kan permitteren dan moet ik maar een andere hobby zoeken om mijn geld aan uit te geven…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Man, je hoeft toch geen verantwoording af te leggen? Wat je als student met je geld doet beslis je helemaal zelf en wat een ander daarvan vindt is niet zo vreselijk interessant.
Ja maar als student krijg je dit soort dingen zo ontzettend vaak te horen. Vooral in de politiek!
Ik denk dat er, met name bij dit soort beslissingen, te veel in stereotypen wordt gedacht! Misschien is mijn standpunt wel duidelijker te stellen:
Laat mensen voor daadwerkelijk gebruik/vervuiling betalen en laat de auto achterwegen. Dat is met de huidige wegenbelasting namelijk ver te zoeken of met die rare energielabel verzinsels. Die pc-hoofd trekkers met v8 turbodiesels a 2000 kg stoten veel meer uit dan een oude ongeblazen diesel, terwijl je met die laatste straks de binnenstad niet meer in mag.
Of gooi gewoon die mrb in één keer op de brandstof. Dat is een simpel rekensommetje. Hoeveel komt er per jaar binnen aan mrb en deel dat door de nationale hoeveelheid verkochte liters aan de pomp. Zo’n hoog bedrag zal dat denk ik niet worden… Bovendien betaal je geen mbr meer, fair enough…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het betreft het studenten gedeelte met je eens.
Maar in de brandstof gooien zeker niet.
Lees even de laatste pagina’s terug, genoeg argumenten om dit niet te doen.
Daar zal je ook zien dat ik al eerder aangegeven heb dat wij als Nederlanders dit al jaren in de brandstof betalen, we zijn niet voor iets 1 van de duurste landen qua brandstof.
Waterman heeft ook al aangegeven dat je een illegale handel zal gaan krijgen in brandstof.
Ik denk dat er dan genoeg mensen zijn die even naar Luxemburg rijden om even een paar 100 liter benzine te gaan halen. Gewoon lekker veilig in de achterbak, met vervolgens een hele benzine walm in de auto
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FRVisser schreef:Die pc-hoofd trekkers met v8 turbodiesels a 2000 kg stoten veel meer uit dan een oude ongeblazen diesel, terwijl je met die laatste straks de binnenstad niet meer in mag….
Wederom, svp even goed teruglezen en een beetje huiswerk doen (dat moet toch lukken als student) en dan zul je Ien dat de bewering die je hier boven deed niet klopt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Apprentice schreef:Wat ik mij afvroeg: heeft iemand een duidelijk overzicht van de regelgeving op dit gebied in de ons omringende landen? Dus inclusief eventuele beperkingen etc.?
Kan er op internet eigenlijk maar weinig over vinden.
Frankrijk
http://www.carte-grise.org/mode_emploi_carte_grise_collection.htm
België
http://static.skynetblogs.be/list/133865/algemene-info-voor-je-classic-car1/539066980.2.pdf
Spanje
http://www.matriculahistorica.es/
Duitsland
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)
Oostenrijk, met 120 dagen beperking:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1113176,,
Zwitserland
http://www.stva.zh.ch/internet/sicherheitsdirektion/stva/de/StVAfz/FZprf/FZprfVeteran.html
Engeland:
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/archive-services/is-my-car-tax-exempt/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Echter daar dient wel het eea bij opgemerkt te worden. In Frankrijk bijvoorbeeld betaal je geen houderschapsbelasting (zit in de brandstofprijs, die lager is dan bij ons). Dus kun je ook je klassieker gewoon kentekenen. De CG collection is voornamelijk een versoepeling van het keyringsregime (CT).
Ander landen weet ik het zo niet van, maar dat maakt dus nogal uit.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In Frankrijk betaal je echter wel een aanzienlijke som geld bij het op naam zetten van het voertuig. Daarnaast nog een fiks deel als je over de tolwegen gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Klopt! Alhoewel je een fatsoenlijk alternatief hebt om de tolwegen te mijden. De diverse systemen zijn dermate divers in variabelen dat je eigenlijk alleen in gespecificeerde gevallen goed kunt vergelijken. Klassieker technisch is het overschrijf- en tolgeld waarschijnlijk minder een probleem dan volle mep houderschapsbelasting in NL.
Het blijven appels met peren…
Thierry
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
FRVisser schreef:bartjes schreef:
Al ben ik eigenlijk van mening dat als je studeert je eigenlijk nog niet de luxe van een auto zou moeten kunnen permitteren…
Ik haak hier toch nog even op in… Ik vind dit nogal een gemene opmerking die ook mij in het hart raakt….
Ik licht m’n stelling even toe:
Als je studeert moet je tegenwoordig ook werken of zeer rijke ouders hebben om de studie-periode door te komen. Als je dan ook nog een auto moet bekostigen, dan moet je meer werken of meer lenen. Dit eerste gaat dan weer ten koste van de tijd die je kan studeren. Gevolg: lagere cijfers of een langere studie-duur. Beide zijn niet wenselijk. Het tweede is oneigenlijk gebruik van de lening.
Zoals gezegd, als student dreigt dit wel de goedkoopste vervoersoptie te worden, mits het MRB-vrij blijft.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Frankrijk
http://www.carte-grise.org/mode_emploi_carte_grise_collection.htm
België
http://static.skynetblogs.be/list/133865/algemene-info-voor-je-classic-car1/539066980.2.pdf
Spanje
http://www.matriculahistorica.es/
Duitsland
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)
Oostenrijk, met 120 dagen beperking:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1113176,,
Zwitserland
http://www.stva.zh.ch/internet/sicherheitsdirektion/stva/de/StVAfz/FZprf/FZprfVeteran.html
Engeland:
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/archive-services/is-my-car-tax-exempt/
Dank voor het overzicht! Dat scheelt weer wat zoekwerk.
In de ons omringende landen is de situatie dan als volgt:
Frankrijk:minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
België:minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
Spanje:minimumleeftijd voertuig 20 jaar. Geen info kunnen vinden over eventuele beperkingen.
Duitsland:minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Moderne dagelijkse auto verplicht voor het afsluiten van een oldtimerverzekering. De klassieker moet verder technisch en optisch in uitstekende originele staat verkeren. Gemoderniseerde of anderszins aangepaste voertuigen wordt het H-kenteken geweigerd.
Oostenrijk:minimumleeftijd voertuig 30 jaar. Gebruik beperkt tot maximaal 120 dagen per jaar.
Zwitserland:minimumleeftijd voertuig 25 of 30 jaar (afhankelijk van kanton).Gebruik beperkt tot maximaal 3000 km/jr. Verder moet het voertuig technisch en optisch in uitstekende originele staat verkeren. Gemoderniseerde of anderszins aangepaste voertuigen wordt het klassiekerkenteken geweigerd
Engeland:voertuig moet gebouwd zijn voor 01-01-1973. Geen beperkingen t.a.v. dagelijks gebruik.
Verder schijnt Italië ook een minimumleeftijd van 20 jaar aan te houden voor klassiekers. Heb geen gegevens kunnen vinden t.a.v. eventuele beperkingen.
Denemarken lijkt geen vrijstelling voor klassiekers te hebben.
Dat zijn al met al best nog uiteenlopende regelingen. Op dit moment kunnen belastingvrije klassiekers dus alleen in NL, B, F, en GB dagelijks worden ingezet. In D, AT en CH gelden beperkingen, terwijl voor de zuidelijke landen de situatie niet geheel duidelijk wordt. Overigens kan in het geval van GB de minimumleeftijd van 40 jaar als een beperking gezien worden, omdat dit het inzetten van klassieke wagens voor dagelijks gebruik niet bepaald zal aanmoedigen…
met de opmerking dat in de GB de datum van 1-1 1973 een vaste datum is. Die verschuift dus niet.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Klopt.