Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De media bel je van te voren . En de Telegraaf smult van klassieker liefhebbers die medeautomobilisten wijzen op politie controles.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Midfriesland schreef:
[knip]
Dat stoort mij ook enorm, dat de indruk wordt gewekt dat iemand die een oldtimer als zijn standaard vervoersmiddel gebruikt geen liefhebber zou zijn. De FEHAC doet er zelfs nog een schepje bovenop door te zeggen dat het haaks op het behoud van het mobiele erfgoed staat. Wat een flauwekul!
[knip]
En zo zijn er velen die veel tijd, liefde, geld en energie in auto’s stoppen terwijl ze die gebruiken waarvoor ze destijds zijn geproduceerd: rijden. Ook wij zijn echte liefhebbers! Erken dat a.u.b.
Maar ik kan me voorstellen dat je de auto wel dagelijks mag gebruiken als liefhebber, maar dat dan de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting komt te vervallen.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd dan hoef je je met het gewicht van een GS(A) niet echt zorgen te maken.
De jongens die in een 2500 -3000 Kg zware USA V8 LPG bak uit de jaren 70 rijden, die zijn echt het haasje.
Dan ga je dus echt letterlijk duizenden euro’s per jaar betalen om dat ding in je garage te kunnen zetten…
Eigenlijk zouden ze ook mogen overwegen om een max wegenbelasting tarief neer te zetten voor auto’s ouder dan 30 jaar waar dagelijks ingereden wordt.
Overigens ben ik nog steeds voor om de huidige regelgeving gewoon te handhaven, we hebben immers pas al ingeleverd dat we van 25 naar 30 jaar gaan, is dat niet al even genoeg?
ik zeg altijd: ik betaal al belasting op nieuwe onderdelen en hogere brandstofprijs met die oude hokken. Misschien niet evenveel als de wegenbelasting maar het komt al gauw in de buurt ben ik bang…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
sans-pareil schreef:De media bel je van te voren . En de Telegraaf smult van klassieker liefhebbers die medeautomobilisten wijzen op politie controles.
geloof ik best, maar hoe willen we dat effectueren, komen er teams die op de vluchtstrook gaan parkeren met een oude auto en dan staan zwaaien met een bord erbij?
CX GTi Turbo 2 - All Black
EW schreef:Midfriesland schreef:
[knip]
Dat stoort mij ook enorm, dat de indruk wordt gewekt dat iemand die een oldtimer als zijn standaard vervoersmiddel gebruikt geen liefhebber zou zijn. De FEHAC doet er zelfs nog een schepje bovenop door te zeggen dat het haaks op het behoud van het mobiele erfgoed staat. Wat een flauwekul!
[knip]
En zo zijn er velen die veel tijd, liefde, geld en energie in auto’s stoppen terwijl ze die gebruiken waarvoor ze destijds zijn geproduceerd: rijden. Ook wij zijn echte liefhebbers! Erken dat a.u.b.Maar ik kan me voorstellen dat je de auto wel dagelijks mag gebruiken als liefhebber, maar dat dan de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting komt te vervallen.
Dat is ook waar ik op aanslieg tijdens de vergadering. En ik denk dat mijn karretjes met veelgebruik er bovengemiddeld bij staan. Auto’s zijn gemaakt om te rijden en als ze economisch nut hebben, kan dat zeer zeker bijdragen aan het in stand houden. Ik deel de hele stellingname van de FEHAC dan ook niet. Maar dat was denk ik al wel duidelijk….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Dat vergat ik nog, wat mij betreft wordt er MRB geheven op klassiekers die voor dagelijks gebruik dienen. Ik heb nog geen afgerond idee hoe dat vorm te geven. Denkbaar is om LPG-klassiekerrijders niet vrij te stellen. Op benzine rijden leer je vanzelf af met een oude slurper. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring met mijn ex-SM. De enkeling die overblijft met een zuipschuit op benzine, dat is dan wel te verwaarlozen. Naar mijn persoonlijke opvatting is het ook prima MRB te betalen als je gebruik maakt van de weg. Het is één van de belastingen en misschien zelfs de enige waar ik direct iets voor terug zie.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Ik ben het niet met je eens ,dat je de lpg rijders wel wil laten betalen.
Zelf heb ik na jaren besloten om lpg te laten installeren, omdat de uitlaat verschrikkelijk stinkt.
Mensen die achter mij stonden voor een stoplicht hadden hier echt moeite mee, zelfs een motoragent maakte mij dit duidelijk.
Voor de gereden kilometers hoef ik het echt niet te doen dit is maar 6000 km per seizoen.
Zomers rijd ik en in de winter staat zij stil .
Dus bewust gekozen voor de uitstoot.
Niet elke lpg-rijder heeft een lpg installatie om kilometers te maken.
Ik heb een DS met lpg, zat er al in toen ik haar kocht, en rijd nog geen 2000 km per jaar.
Na de motorrevisie heb ik het heel even overwogen om het gas er af te gooien.
Maar toen ik langs het tankstation reed en de prijzen zag heb ik besloten om de installatie te laten zitten.
Moet ik nu het volle pond gaan betalen dan??
Eens een DS altijd een DS.
jan D super 1971 schreef:Zelf heb ik na jaren besloten om lpg te laten installeren, omdat de uitlaat verschrikkelijk stinkt.
Tja, dat is ook een overweging. Ik ga ervan uit, wellicht geheel ten onrechte, dat LPG-installaties worden gemonteerd uit economische motieven en niet uit milieu-overwegingen. Daarbij hoeft wat ik ervan weet een frisse goed afgestelde DS-motor niet dusdanig te stinken dat de omgeving er last van heeft. Mijn ex SM meurde ook. Na een rondje afstellen was dat opgelost en liep de motor nog beter ook.
ds21pallas schreef:Moet ik nu het volle pond gaan betalen dan??
Bij het maken van keuzes vallen er altijd gevallen buiten de boot.
Ik zou graag mijn opnieuw op te bouwen SM ook op gas laten rijden. Ik ga er daarbij vanuit dat ik in de toekomst wel ‘ns MRB-plichtig zou kunnen worden. Ik wil gewoon graag in een SM rijden en vergelijk dat met een moderne auto waarvoor ik ook MRB moet betalen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:Denkbaar is om LPG-klassiekerrijders niet vrij te stellen. Op benzine rijden leer je vanzelf af met een oude slurper. .
Omdat het milieu nu als reden voor het ingrijpen genoemd wordt zou juist dat een vrij slecht idee zijn. Oude lijken vervuilen meer dan morderne, dat is een feit. Maar juist het gebruik van lpg kan die vervuiling behoorlijk beperken. Derhalve zou je lpg eigenlijk moeten stimuleren…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dat geldt niet alleen voor oldtimers, voor ‘gewone’ auto’s vind ik de
belastingtarieven voor lpg ook merkwaardig.
JW
waterman schreef:
Omdat het milieu nu als reden voor het ingrijpen genoemd wordt zou juist dat een vrij slecht idee zijn. Oude lijken vervuilen meer dan morderne, dat is een feit. Maar juist het gebruik van lpg kan die vervuiling behoorlijk beperken. Derhalve zou je lpg eigenlijk moeten stimuleren…
Daar zit ook weer wat in.
Ik ga uit van de gedachte dat een oude auto op LPG vervuilender is dan een moderne auto met katalysator en zo. Als je dan veel rijdt met een oude auto, vervuil je meer dan met een nieuwe auto. Ik kan ernaast zitten met dit uitgangspunt. Al met al is het lastig iets te verzinnen dat volledig sluitend en goed handhaafbaar is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik denk dat élke auto op LPG milieuvriendelijker is dan eentje op benzine. Overtollige gassen, waaronder LPG, worden gewoonlijk immers afgefakkeld. Dat vervuilt zonder dat er enige vorm van energie mee wordt opgewekt.
Een écht milieubewuste regering zou LPG als brandstof daarom al lang hebben gestimuleerd. Echter, er zal waarschijnlijk een machtige partij zijn die er juist géén belang bij heeft dat restgassen worden gebruikt om auto’s op te laten rijden…
Het hele argument ‘milieu’ is per definitie gezwets zodra het in de mond wordt genomen door politici die als prioriteit ‘bezuinigen’ op het programma hebben staan. In zo’n geval is het steevast een slappe smoes om geld uit allerlei hoekjes binnen te harken. Als de overheid het milieu écht belangrijk zou vinden, dan zou men niet eens overwégen om het groene hart te gaan bebouwen, schiphol uit te breiden in zee, de ecologische hoofdstructuur te doorbreken met vierbaanswegen, een nieuwe kerncentrale te bouwen, subsidie te geven aan elektriciteitscentrales op kolen, joint stike fighters aan te schaffen, de maximum snelheid op te voeren naar 130… enzovoort.
Kortom: ze willen gewoon belasting heffen op álles. Het spreekwoordelijke onderste uit de kan. De bomvolle kan die ernaast staat zien ze helaas niet omdat ze hun hoofd te diep in de lege hebben gestoken. Nu het deksel er nog even op en dan is de crisis weer geheel volgens eeuwenoude traditiegetrouw afgelopen. Wij, eenvoudige burgers, mogen dan weer een paar jaar van tafel likken wat er aan overvloed is verspild.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Robin, ik heb zelf een LPG in mijn Engelse zuipschuit gemonteerd omdat die binnen staat in de studio en als je die op benzine start dan stinkt de hele tent een week naar uitlaatgassen. En met loodvervanger is dat een meur waarbij een varken lekker ruikt. Dat is een van de motieven, een ander motief is het milieu dat er zeer mee gediend is en hij loopt op LPG veel fijner.
Ik rijd gemiddeld maar een paar honderd kilometer per jaar en zou ik verplicht worden om die LPG installatie te verwijderen om jouw voorstel, dan ligt hij binnen een paar uur onder de werkbank en ga ik stinkend verder.
Maar dat lijkt me een erg verkeerd idee want je wilt als motor of bromfietsrijder niet achter zo’n auto staan of rijden want je wordt er niet vrolijk van terwijl die uitlaatgassen van LPG bijna niet ruiken en zo weg zijn.