Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Gaat intussen om geld. Maar de aanleiding was ooit wel de luchtkwaliteit, reden waarom een stad als Utrecht serieus heeft onderzocht of ze oude auto’s zouden kunnen weren, net als in Duitsland.
Enne - ik ben misschien een van de weinigen hier, maar ik had jaaaarenlang alleen een DS en later een CX in combinatie met een jaarkaart voor de trein. (De C3 in ons huishouden is van mijn vriendin.) Regels dat je persé een tweede auto zou moeten hebben om onder eventuele oldtimer-regelingen te vallen vind ik persoonlijk dan ook een beetje raar.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ach ja, toch zou ik het wel fijn vinden als die regel zo zou worden, dat als je nog een eerste auto hebt, je old-lady MRB-vrij zou blijven.
Als dat niet het geval is kan ik mn Bx opruimen.
Snel gerekend bespaar ik nu €420,- per jaar aan wegenbelasting uit en ben ik ongeveer €200,- minder per jaar kwijt aan verzekering.
Dit maakt het mogelijk om de auto te behouden naast mn Xantia die voor dagelijks gebruik is (max 7000km per jaar).
Aangezien de Bx s’winters gestald staat, en s’zomers ook maar max 1000 rijdt….
Die €620,- erbij gaat echt niet meer, het is nu al niet te doen.
Heb ik nog geluk dat ik zelf sleutel…
Dus als 27 jarige geen oldy meer???
Afwachten maar, want wij gaan het toch niet voorkomen.
#klaagliederen weer uit
Life’s too short to drive without comfort!!!
rf schreef:Dus niet een grens stellen op het huidige oldtimerpark, maar een grens stellen op het importeren ervan….
Wij hebben hier in de Europese Unie vrij verkeer van mensen, goederen en diensten.
Auto’s zijn goederen.
Dus je voorstel kan gewoon niet.
De RDW en belastingdienst kunnen maatwerk leveren bij de MRB. Ik betaal voor mijn camper het kwarttarief. Zou ik de camper bedrijfsmatig verhuren, dan zou ik de helft moeten betalen. Dus dezelfde camper met hetzelfde gewicht kost bij de één meer MRB dan bij de ander.
Dit zou volgens mij voor oldtimers dus ook een haalbaar voorstel kunnen zijn:
1. bestaande oldtimers van 40 jaar of ouder worden alleen vrijgesteld als de eigenaar al een MRBplichtig voertuig op kenteken heeft.
2. nieuw in te voeren oldtimers worden belast, diesels en LPG het meest
Daarmee is gewaarborgd dat de prijs van de huidige oldtimers niet gaat kelderen, kunnen de recent ingevoerde diesels die veel rijden worden belast en is er ook zekerheid dat de markt voor bestaande oldtimers niet verstoord wordt.
Zo moeilijk hoeft het dus helemaal niet te zijn.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:rf schreef:Dus niet een grens stellen op het huidige oldtimerpark, maar een grens stellen op het importeren ervan….
Wij hebben hier in de Europese Unie vrij verkeer van mensen, goederen en diensten.
Auto’s zijn goederen.
Dus je voorstel kan gewoon niet.
Dat is niet helemaal waar, er zijn een aantal landen binnen de EU die gewoon invoerheffingen op gebruikte auto’s hanteren, ongeacht de leeftijd. Zo kan je de boel dus flink ontmoedigen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Marten schreef:
Wij hebben hier in de Europese Unie vrij verkeer van mensen, goederen en diensten.
Auto’s zijn goederen.
Dus je voorstel kan gewoon niet.Dat is niet helemaal waar, er zijn een aantal landen binnen de EU die gewoon invoerheffingen op gebruikte auto’s hanteren, ongeacht de leeftijd. Zo kan je de boel dus flink ontmoedigen.
Je hebt gelijk, flink ontmoedigen via belastingen kan inderdaad, maar geen invoerheffingen of invoerverboden etc.
traction7c schreef:Dit zou volgens mij voor oldtimers dus ook een haalbaar voorstel kunnen zijn:
1. bestaande oldtimers van 40 jaar of ouder worden alleen vrijgesteld als de eigenaar al een MRBplichtig voertuig op kenteken heeft.
Ik vind het totaal onredelijk als alleen de bezitters van twee auto’s (een moderne en een oldtimer) vrijgesteld zouden worden voor hun oldtimer en de bezitter van alleen een oldtimer buiten de boot zou vallen.
Gaat hem ook niet worden hoor. De keuze is tussen de varianten en kombinaties uit de brief van Weekers.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom is dat onredelijk?
Iedereen die gebruik maakt van het wegennet betaald dan een beetje mee.
Als je een moderne auto heb voor dagelijks verkeer en het grootste deel van de kms dan betaal je daar gewoon voor.
Dan is het toch prima dat je 2de hobby auto belastingvrij is? Als je daarmee rijdt staat de andere immers gewoon thuis.
Iemand die alleen 1 oldtimer heeft maakt ook gebruik van de weg, dus kan daar dan toch ook voor betalen?
Arjan Verkade schreef:Waarom is dat onredelijk?...
Omdat je de oldtimerliefhebbers die bewust hebben gekozen om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te gaan en er geen wagenpark op na willen houden dan even buiten de deur zet.
Bovendien: er wordt gezocht naar een regeling die zoveel mogelijk de oldtimer in stand houdt en niet naar een regeling die zo goedkoop mogelijk is voor mensen met meerdere auto’s. (zie de motie)
En wat dacht je van het uitwijkgedrag? Ik schaf mij in dat geval direct als eerste auto een leuke 2CV aan, of een ander licht autootje, betaal daarvoor de volledige MRB en val dan onder jouw regeling voor volledige vrijstelling van mijn DS.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten heeft mijns inziens gelijk. Er zijn niet zoveel mensen die er zich 2 auto’s op kunnen nahouden en ik ken genoeg mensen die bv in de stad wonen en alles binnen de stad lekker op de fiets doen en hun DS of wat dan ook in het weekend gebruiken als ze de stad eens uit moeten.
Ik vind het kwart-tarief de beste oplossing ALS er dan toch betaald moet worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citrofreak Bram schreef:Snel gerekend bespaar ik nu €420,- per jaar aan wegenbelasting uit en ben ik ongeveer €200,- minder per jaar kwijt aan verzekering.
Die €620,- erbij gaat echt niet meer, het is nu al niet te doen.
Ik snap niet zo goed waarom je 620 rekent als je maar 420 aan mrb zou gaan betalen. De goedkope verzekering vervalt immers niet als je weer mrb zou moeten gaan betalen. Je bent dus maar 420 euro per jaar extra kwijt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Klopt waterman, en die €420,- zou het verschil maken tussen “bijna niet meer mogelijk” naar “absoluut onhaalbaar”!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
We hebben het over 35 eurootjes per maand hé... Maar goed, het kán de druppel zijn natuurlijk. Dan kun je natuurlijk wel de vraag stellen of je niet wat goedkopers zou gaan rijden als dagelijkse auto
Kijk, ik heb min of meer een zelfde probleem:
Ik heb een SM die in m’n garage staat. Kost all-risk 650 euro per jaar aan verzekering. ding weegt 1500 kg, dus een volledige mrb wordt wel een beetje duur ja. Maar, hij is 40 jaar oud dus ik maak me nog geen zorgen over een volledig te betalen mrb. Maar goed, het kost geld.
Daarnaast heb ik als dagelijkse auto ( nou ja, dagelijks, ik rijd er 3 dagen mee naar kantoor) een 86-er Audi 80 turbo diesel. Die gaat straks 90-95 euro per maand aan mrb kosten. Dat is wel serieus geld, helemaal omdat ik ook nog een 2006 Subaru Outback 2.5i awd heb. De audi zal dus moeten gaan en vervangen worden door een gaar maar licht hok van 500 euro als boodschappenauto, en in de Outback bouw ik dan lpg. Dan kost de outback ook 90 euro mrb per maand, maar met een verbruik van 1 op 9 op LPG wat ca 70 ct per liter kost rijdt dat min of meer net zo duur als de audi maar dan beter, betrouwbaarder en veiliger.
De audi is straks natuurlijk waardeloos. Mooie en goede auto of niet, ik denk dat ie gewoon de pers in kan. 100% verlies dus waar ik best van baal, maar soit, c’est la vie.
We hebben gewoon 2 auto’s nodig thuis. Dus één heel klein en licht wagentje voor in de stad, boodschapjes, korte afstanden, weinig kilometers, één grote gezinsbak met awd en lpg voor mijn woon-werk, zakelijke en boskilometers en de SM voor erbij.
Gaat allemaal geld en ergernis kosten, maar in deze tijd moet iedereen gewoon meebloeden voor de slechte economische situatie. Dat nou eenmaal een feit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb precies het zelfde probleem! De CX en de DS (LPG) zouden allebei iets van 105 eu per maand gaan kosten…
Hoewel… De ds is 42 jaar…
CX is 30jr. volgend jaar maar wordt dus waardeloos.. 6k down the drain….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
En dat is dan nog hobby.
We hebben het hier nog niet eens over alle mensen die van oldtimers moeten léven.
En dan denk ik niet in de eerste plaats aan mezelf maar bijvoorbeeld aan een André Neet, Amerikanenspecialist. Wat denk je dat die dingen in waarde zullen dalen? 2500 kg op LPG?
Aan de andere kant: als er een enigszins-in-de-buurt-van-schappelijk alternatief uitkomt, zoals dat kwarttarief en toeslag op diesels onder de 40 jaar, filter je daarmee wel de knakenrijders en de stinkbenzen eruit, maar daar viel toch over het algemeen al niets aan te verdienen.
Sorry, ik ga niet politiek correct lopen doen: die regel is gewoon nooit in het leven geroepen om goedkoop naar je werk te kunnen kachelen. Dat heel veel mensen dit wel deden doet daar niets aan af, hoe lullig het ook is.
Verder denk ik dat veel verzamelingen verloren zullen gaan. Auto’s worden verkocht naar het buitenland of massaal geschorst en kwijnen straks weg in een schuur, want veel te duur om er af en toe mee te gaan rijden en de boel gangbaar te houden als je meer dan een handvol wagens hebt.
Ik zou het dus wel heel graag zien dat voor verzamelaars een aparte regeling wordt getroffen. Je kunt toch immers nooit met alles tegelijk rijden??
Wij zien overigens bij de CX Club nu al een opvallende daling in het aantal leden, dus ook die afkalving is al in gang gezet. Jammer, want voor veel mensen is een club een belangrijk sociaal deel van hun leven. Ik denk echter dat de echte liefhebbers hun (in dit geval) CX wel zullen behouden. En ik denk dat dit voor veel Citroëns geldt. De wegenbelasting is bij deze wagens over het algemeen niet de grootste kostenpost zullen we maar zeggen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D