




















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
De vraag is ook afgenomen…..... door de nieuwe regelgeving.
Dat betekent dus wel dat de verwachte inkomsten uit de MRB zwaar zullen tegenvallen, zoals hier al verschillende malen is voorspeld en dat er een flink deel van de bedrijfstak het moeilijk gaat krijgen.
Driemaal hoera voor Fransje Weekers.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
niet alleen negatief Han, er zullen ook andere auto’s aangeschaft gaan worden waar gewoon weer voor betaald gaat worden.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat zou kunnen Patrick, maar ik vraag me wel af hoeveel van die auto’s er uit gaan terwijl er al een ‘gewone’ auto beschikbaar was. Mijn zwager heeft een Mercedes met een dikke V8 er in uit de jaren 80, naast een kleine Japanse auto waar moeders mee rijdt. Die Mercedes gaat weg en daar komt nog ff niets voor terug. Misschien een 40+ auto op termijn.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan kan ie dat ding net zo goed gewoon 3 maandjes per jaar stilzetten dus. Verkoop is in de meeste gevallen gewoon een slechte emotionele reactie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Han S schreef:Dat betekent dus wel dat de verwachte inkomsten uit de MRB zwaar zullen tegenvallen…
Han, het gaat niet om geld en het gaat niet om het milieu. Nederland is het enige land is waar “Jan Modaal” in een Mercedes kan rijden, en daar is een publieke verontwaardiging over ontstaan. Politiek is vooral emotie, op dergelijke sentimenten worden dus beleid gevoerd. Alle onze argumenten mbt geld en milieu zijn daarom ook niet relevant, want dat is het probleem niet.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
De Mercedes rijdt op LPG Yuri en dat kan hij er wel uit slopen, maar hij wil er ook in de winter mee kunnen rijden en al met al wordt het dan een te dure auto vrees ik.
We zullen zien hoe de oldtimermarkt zich gaat ontwikkelen. Ik zie de prijzen van de nette en goede DS stijgen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, ik heb een diesel Audi die nu nog belastingvrij is. Het ding rijdt goed, roest niet, is betrouwbaar en zuinig. En gut nou moet ik er belasting voor betalen. Tja.. ik heb uitgerekend wat het kost om een belastingvrij ding van 40+ te gaan rijden op gas. Zelfs mét MRB is mijn Audi of net goedkoper of even duur. Kortom, ik rijd gewoon lekker door en ga gewoon braaf belasting betalen. Er is niemand die mij verplicht om in welke auto dan ook te gaan rijden, alles is gebaseerd op een eigen keuze. Ik kies er voor om MRB te dokken. Grote voordeel van dokken van MRB is dat je zonder enige schaamte lekker 40.000 km per jaar kunt afleggen.
Dat zo’n benz v8 op gas duur is is een feit. Zelfs zonder MRB zuipt dat ding als een tempelier en 1 op 6 op gas is ook zonder MRB niet goedkoop. Daarbij koop je zo’n wagen niet om goedkoop te rijden maar hoort daar ook een stukje hobby bij. Die hobby is zwagertje lief dus geen 2 rooitjes MRB waard. Ok, zijn keuze. Net zoals dat het zijn keuze was om een V8 op lpg te gaan rijden en geen DAF 33 kortom, we zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor wat we doen en waar we in rijden.
Prijzen van oldtimers zie ik niet stijgen door deze nieuwe regelingen. Ok, écht mooie auto’s die of top gerestaureerd zijn of compleet origineel met een lage kmstand zullen meer geld waard worden. Al het spul wat er tussen in zit niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zelfs na 166 pagina’s discussie heerst bij sommigen het sentiment nog steeds over ratio. Zouden we dat zo kunnen stellen?
Prima verhaal Yuri en zwager Willem zal spoedig een keus moeten maken over wel of niet. Hij rijdt ook nog een Harley, dus erg zielig is hij niet.
Persoonlijk heb ik er geen last van, de DS heb ik bij een liefhebber kunnen onderbrengen en we zijn beiden blij hoop ik. Hij een mooie en gave DS en ik een mooie spaarrekening. Ik rijd meestal met de 206 op zoek naar handel. Handel is net als vissen, je hebt beet en je probeert de buit binnen te halen. Van de week nog bij een DS wezen kijken, prachtig op de foto, in werkelijkheid een langdurig project. Mooie en echt goed gave DSsen zij dun gezaaid hoor, dat weet jij als geen ander en van de week heb ik nog een nieuw forumlid geadviseerd om zijn budget van 4000 te verhogen naar 10.000 voor een knappe DS.
De Jag is 44 jaar oud, op LPG en zuipt als ik het rustig aan doe 1 op 4, ook niet echt goedkoop, dus dat moet je wel echt leuk vinden want een Audi diesel met MRB is de helft goedkoper.
Ik ben benieuwd hoe het er volgend jaar om deze tijd voor staat met de klassieker.





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
waterman schreef:
Dat zo’n benz v8 op gas duur is is een feit. Zelfs zonder MRB zuipt dat ding als een tempelier en 1 op 6 op gas is ook zonder MRB niet goedkoop. Daarbij koop je zo’n wagen niet om goedkoop te rijden maar hoort daar ook een stukje hobby bij. Die hobby is zwagertje lief dus geen 2 rooitjes MRB waard. Ok, zijn keuze. Net zoals dat het zijn keuze was om een V8 op lpg te gaan rijden en geen DAF 33
kortom, we zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor wat we doen en waar we in rijden.
Ben ik het niet helemaal mee eens, natuurlijk ben jezelf verantwoordelijk voor je uitgave’s en beslissingen, maar ieder weldenkend mens en daar ga ik even vanuit heeft mogelijk ooit een oldtimer gekocht in de ‘goede’ tijd.
Hij heeft deze gekocht met de toen geldende brandstofprijzen en voordelen zoals een oldtimerverzekering en de vrijstelling voor wegenbelasting, daar heeft hij dan ook zijn budget op afgestemd .... dat lijkt me voor een weldenkend persoon logisch.
Om vele redenen zijn de energieprijzen dratisch gestegen, de altijd zo “heilige” oldtimervrijstelling is ondertussen al zo’n drie jaar lang onderhevig aan kritiek en wijzigingen waarvan nu nog steeds niet duidelijk is wat het gaat worden, zeker is wel dat dit geen verbetering wordt.
Als je al deze zaken MET ook nog alle andere snelle veranderingen in de wereld ziet gebeuren, pak even onze niet meer door een normaal mens te betalen gezondheidszorg en alle millieu toestanden, enz. enz. dan kan ik me voorstellen dat in dit geval de wegenbelasting die doorgedrukt wordt niet meer te verkopen is als hobby voor jezelf of gezin. We praten vaak toch wel over serieus extra geld wat overbrugt moet worden.
Om alles zomaar af te doen met ; je bent zelf verantwoordelijk, je hebt verkeerde keuzes gemaakt, we hebben boven onze stand geleefd vind ik iets te kort om de hoek.
Op deze mannier heeft elke “grootmacht” in welke vorm dan ook een vrijbrief om alles naar zijn hand te zetten en alles maar ongelimiteerd te veranderen en te verhogen. Past het bij de ander daardoor niet meer heeft hij een foute keuze gemaakt, of is het zijn keuze dat hij “noodgedwongen” moet stoppen.
NEE, .... daar wil ik niet in meegaan !!
Vergeet niet dat het wel een “part” van het systeem was en daar heb je toen je keuzes op gemaakt.
We mogen anno 2013 nog steeds kritisch zijn en strijden voor onze verworven of zelfs gekregen wetten, heffingen en belastingen.
jaco schreef:Zelfs na 166 pagina’s discussie heerst bij sommigen het sentiment nog steeds over ratio. Zouden we dat zo kunnen stellen?
Ik denk dat het sentiment en ratio in deze discussie beide relevant zijn en blijven.
Of je deze extra kosten .. wel of niet kan .. of zelfs wel of niet wil .. betalen is een keuze maar in bepaalde gevallen in deze vorm niet altijd je eigen keuze.
Ik blijf voorlopig met mijn CX rijden, voor mij veranderd er ook niet zoveel ik ga het kwarttarief in.
Maar eerlijk is eerlijk ik zou dit ook liever aan iets anders uitgegeven hebben












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Helemaal mee eens Ron!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
@Ron, ook niet weg te cijferen is de sterk gestegen MRB, vooral voor Diesel en (niet G3) LPG auto’s.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat van de originele kostenraming van 153 M Euro nu eigenlijk over blijft, of eindigen we negatief door de vele faillissementen vin de branche ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die 153 gaan ze zeker niet halen!
Als je echt alles mee zou nemen, gemiste inkomsten via horeca, hotels, toerristen belasting, parkeergeld bij dagjes uit, clubs die leden verliezen, meetings die kleiner worden, etc… en de enorme impact op de branche dan zou je best nog eens negatief uit kunnen komen.
Vergeet ook niet dat die impact er eigenlijk al bijna een jaar is.
Dat het averechts kan gaan werken en ze negatief kunnen uitkomen is ook al veel eerder in deze discussie naar voren gebracht. Het is alleen verdomd jammer dat wanneer men daar achter komt, dat het dan te laat is en er niets meer valt te repareren. Een markt grotendeels verdwenen, een bedrijfstak failliet en veel interessante auto’s het land uit.
Want ook mijn 44 jaar oude ongerestaureerde prachtige en klokgave klassieker gaat richting buitenland als ik er in de toekomst MRB voor moet gaan betalen, omdat het buitenland wel goede regelingen heeft mbt het mobiele culturele erfgoed.