























Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
....
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee. Auto’s met een eerste toelatingsdatum vóór 1-1-1974 zijn belastingvrij - of eigenlijk: een auto is pas belastingvrij als hij/zij 40 jaar of ouder is. 1987 is pas 26 jaar geleden… Vanaf de voornoemde datum tot en met 1987 geldt een kwarttarief, mits als brandstof benzine moet worden gebruikt en de auto van december tot en met februari niet op de openbare weg wordt gebruikt of gestald. Auto’s op diesel en gas vallen niet onder die regeling en zijn pas vanaf hun 40e belastingvrij. Dus: jammer, Gert, gewoon (kwarttarief) dokken voor die karakterbak
Edit: never mind maar weer, hij heeft het zelf al begrepen
Wat ik nou alleen nog steeds niet heb gehoord is of voor die 40 jaar nou een peildatum (zeg 1-1-2014) of gaat dat op de werkelijke datum eerste toelating? Ik heb laatst een klassieker gezien met een datum eerste toelating van 11 januari 1974. Moet voor zo’n auto nou een vol jaar kwarttarief worden gelapt of is zo’n auto nadat er voor 11 dagen belasting geschokt is gewoon weer vrijgesteld?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik zie in de vorige post geen nieuws, geen verandering tov. de regeling die er reeds lag. Origineel kon je ook een vrijstelling krijgen in die wintermaanden voor APK.
Ik gok dat de belastingdienst de datum eerste toelating hanteert, ik denk niet dat men andere gegevens (met zekerheid) heeft (Hier zou nog wel eens mee gefraudeerd kunnen worden bij invoer vanaf een land waar dergelijke gegevens niet of niet met zekerheid van betrokken kunnen worden ?).
Ik vrees dat een dergelijke regeling per kalenderjaar is net als dat de motorrijtuigenbelasting ook op de gehele euro wordt afgerond.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een niet oldtimer is het toch ook niet per kalenderjaar?
Als je je auto verkoopt krijg je het bedrag dat teveel is betaald toch netjes terug…






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat frauderen valt wel mee. Voor zover ik weet werd vroeger bij een onduidelijke datum eerste toelating daar ambtelijk gewoon 30-6-kruik van gemaakt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Het enige verschil dat ik zie is dat een 1988 benzinewagen in aanmerking komt voor de overgangsregeling
Klassieke voertuigen met een benzinemotor van 1987 of ouder, maar jonger dan 40 jaar, komen in aanmerking voor een overgangsregeling.
En de gas en dieselrijders zijn nog steeds de sjaak
Volgens mij staat er nog steeds dat auto’s jonger dan ‘87 niet meer in aanmerking komen voor de overgangsregeling… Dus ‘88 en later vallen erbuiten en worden pas vrijgesteld als ze ouder zijn dan 40 jaar.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kreeg net deze mail van Vrijstellingoldtimer over hoe 137 miljoen opbrengst slechts 15 miljoen dreigt te worden:
Vorige week stuurden wij u een verzoek om medewerking te verlenen aan onze enquête. Dat hebben wij geweten! Wij hebben inmiddels al meer dan 9.000 reacties ontvangen. Later zullen wij hier nog uitgebreid op terug komen. Op dit moment willen wij u de volgende belangrijke resultaten niet onthouden:
Het 40-jaars compromis zou - volgens het Ministerie van Financiën - € 137 miljoen per jaar moeten opleveren. U zult begrijpen dat deze belastinginkomsten voornamelijk bij de auto’s met bouwjaar 1974 t/m 1987 op LPG of diesel vandaan moeten komen. Immers: zij gaan bij dit compromis het volledige tarief betalen. Volgens onze berekeningen zou deze groep bijna 90% van de begrote € 137 miljoen op moeten brengen.
Uit de door u in onze enquête gegeven antwoorden blijkt dat minder dan 10% van de berijders op LPG of diesel de volledige MRB zal gaan betalen. Meer dan 90% kiest er voor om iets anders te doen met hun oldtimer. Iets waar (vrijwel) geen inkomsten voor de overheid tegenover staan. Te denken valt dan aan schorsen of exporteren. Een keihard bewijs dat deze lastenverzwaring bij lange na niet het geraamde bedrag zal opbrengen!
Wij gaan de resultaten van de enquete verder uitwerken en meenemen in ons dossier voor de politiek. Wij willen u hartelijk danken voor uw medewerking aan deze enquête. U ziet: de strijd komt nu goed op gang. Wij zullen niet loslaten totdat de maatregel van tafel is!
Edit: geen politiek
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat hadden we ook al weer afgesproken over politiek geneuzel en of-topic opmerkingen? Juist ja….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Schriftelijke antwoorden op Kamervragen van Bashir gisteren, 4 september:












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
K*T stad…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij gaat deze regel een keiharde backfire geven…
Om even bij Citroën te blijven:
Stel je heb nu een ZX 1.9D, je zou graag een Xsara HDi uit 2001/2003 willen, dat ga je dan dus mooi niet doen. Je zit vast aan je ZX omdat je een duurdere, zwaardere C4 HDi niet wil/kan betalen
Oftewel iedereen zit vast aan zijn huidige auto en de 2de hands handel gaat ook op zijn gat. In omgeving Adam is straks met diesel ouder dan 2005 onverkoopbaar.
Gouden tijden voor garagebedrijven, want die moeten al die oude auto’s rijdend blijven houden.












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En wedden dat meteen Utrecht dit voorbeeld volgt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>