Diesel, hmm, oké foutje bedankt…....
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gisteren was in Haarlem weer de rechtszaak van Oldtimer belangen tegen de Staat.
Ditmaal een hobbymatig gebruikte oldtimer op diesel. Kleine kans dat dit slaagt maar
toch een kans. Ik ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt.
JW
Het werpt z’n vruchten af aldus Eric Wiebes…........ Vieze_oldtimer_massaal_van_de_weg
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/23923936/__Vieze_oldtimer_massaal_van_weg__.html
DEN HAAG - Vervuilende oldtimers verdwijnen massaal van de Nederlandse wegen. De auto’s, die sinds 1 januari 2014 weer wegenbelasting moeten betalen, worden massaal verkocht in het buitenland of geschorst. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En dit is de waarheid:
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt is het niet eens met de conclusies die Wiebes trekt. Volgens hem heeft de maatregel geleid tot vernietiging van cultureel erfgoed (de mooie oldtimers) en levert de maatregel bijna niks op. „Oldtimermaatregel dus mislukt. Grote schade”, twittert Omtzigt.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ondertussen verloor de stichting Oldtimer belangen hun eerste proefproces
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/blog1/353-14apr2015tweeuitbekend
JW



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
En waarom is dat de waarheid Arjan? Omtzigt scoort graag op allerlei fronten, ik wil dan eerst wel meer informatie hebben.
Als door de maatregel het wagenpark verjongd is, en dat kan je straks zo terug zien in statistieken, dan wordt er voor die auto’s gewoon belasting betaald.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die kop van het artikel….
Voor de rest viel me het op dat het wel over een heel klein deel van de auto’s gaat:
Van het CBS (22 aug 2014):
Nederland op weg naar 8 miljoen auto’s
Op 1 januari 2014 stonden in Nederland 7,9 miljoen personenauto’s geregistreerd. Een kwart eeuw terug waren dat er nog ruim 5 miljoen. Het overgrote deel van de auto’s, 7,1 miljoen, stond op naam van een persoon. Omgerekend zijn er gemiddeld 420 auto’s per 1000 inwoners in Nederland.
Telegraaf:
Van de 151.000 personenauto’s uit de periode 1975-1986 die op 1 juli 2013 gebruikmaakten van de oldtimervrijstelling, is een groot deel uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen.
Dat is maar zo’n twee procent oldtimers. Daarvan is dan weer een klein deel de zogenaamde “stinkdiesel”.
Hiervan is nu een deel weg. Hiervan gaat de luchtkwaliteit veel beter worden aldus Wiebes.
Te zielig voor woorden…..

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tsja dat er van die redenering niets klopt was bekend. Het legt alleen geen enkel gewicht in de schaal, zo blijkt wel.
Sinds vandaag weet ik in ieder geval zeker dat ik nog 3 jaar MRB mag betalen. Het zij zo.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hogervp schreef:En waarom is dat de waarheid Arjan? Omtzigt scoort graag op allerlei fronten, ik wil dan eerst wel meer informatie hebben.
Als door de maatregel het wagenpark verjongd is, en dat kan je straks zo terug zien in statistieken, dan wordt er voor die auto’s gewoon belasting betaald.
Ik ben niet bekend met Omtzigt en zijn verdere uitspraken.
Het gaat mij alleen wat daar staat.
Al vanaf het begin is het zaak geweest dat deze maatregeling 150 miljoen moest opbrengen. (het is nooit een milieu regeling geweest, wat sommige media er ook van zeggen).
Die 150 miljoen was gebaseerd op ALLE oldtimer die op dat moment reden.
Nu is 40 jaar MRB vrij, dus die groep mis je al.
Toen kwam de kwartregeling, daar verdien je dus max 120 Euro per jaar per benzine auto.
In het bericht zelf staat het al:
Van de 38.000 diesels die er in 2013 rondreden werd 30 procent geschorst, 27 procent geëxporteerd en 8 procent gesloopt.
Van de 151.000 personenauto’s uit de periode 1975-1986 die op 1 juli 2013 gebruikmaakten van de oldtimervrijstelling, is een groot deel uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. Rond de 60.000 auto’s (40 procent) zijn geëxporteerd, geschorst of gesloopt. Op 60.000 andere auto’s is de overgangsregeling van toepassing, de eigenaren van ruim 19.000 auto’s betalen nu het voltarief motorrijtuigenbelasting en de eigenaren van 5000 auto’s hebben een vrijstelling of betalen het kwarttarief, waarbij de oldtimer van december tot eind februari niet de weg op mag.
Oftewel bijna niemand is volledig MRB gaan betalen.
Ga er maar vanuit dat van die 19.000 stuks die dat wel volledig MRB betalen dat voornamelijk de lichtere auto’s zijn, dus relatief weinig geld van binnen komt.
Ze komen dus niet eens in de buurt van die 150 Miljoen!
Sterker nog iedereen die zijn oldtimer verkocht heeft betaald niet meer voor:
Brandstof
Verzekering
Onderdelen
Garage tarieven
Allemaal zaken waar normaal nog BTW geld van binnen komt.
Zo kan ik nog wel 10 tallen neven zaken opnoemen die indirect naar de overheid gaan, welke ze nu missen.
Nogmaals, de regeling werkt niet om geld in het laatje te brengen!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Waar het destijds om ging, is dat er maatschappelijke onrust was omdat Jan-modaal in een Mercedes reed. Dit is tegen gegaan door de kosten van het rijden in deze auto’s te verhogen. Ze zijn nu grotendeels van de straat verdwenen. Al het gezijk rondom oldtimers is nu ook verdwenen. Ik snap wel dat Wiebes even een succesjewil vieren.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee, dat verhaal is er later bij gekomen.
De opzet was het vullen van de schatkist en het begroting te kort op te vullen. Daar werd geen geheim van gemaakt.
Toen iedereen aangaf dat het halen van die 150 miljoen niet reëel was zijn er allemaal andere argumenten bij verzonnen om het plan door te drukken.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat ‘scheefrijden’ is er niet later bij gekomen. Dat probleem sluimerde al jaren. Het vullen van een miniscuul gaatje in de schatkist was slechts een stok om mee te slaan.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat “probleem” was er misschien wel, alleen was in eerste instantie niet het doel van die regeling.
De regeling was voor de schatkist, dat stond ook in de troonrede van sept 2013.
Dat Weekers het later op een andere manier is gaan uitleggen en verdedigingen is bekend. Weekers had de opdracht geld in het laatje te krijgen, daarom is het plan opgezet. Dat zijn bedragen niet reëel waren zorgde voor een andere uitleg.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feit is gewoon dat de regeling ten onder is gegaan aan z’n eigen succes. Toen men jaren geleden met die belastingvrijstelling op de proppen kwam betrof het auto’s die zich feitelijk nauwelijks konden meten met moderne wagens. De DS was een uitzondering, evenals enkele volvo’s en wat modellen van Mercedes, maar voor de rest reden auto’s die ten tijde van het ontstaan van de vrijstelling 25 jaar of ouder waren stuk voor stuk reden als een natte krant of erger.
Auto’s die NU 25 jaar oud zijn, de modellen van eind jaren 80 dus, zijn ook vandaag nog ontzettend goed inzetbaar voor dagelijks gebruik. Een BX diesel van 88 rijdt prima, evenals een golf of 190D. DAT heeft er voor gezorgd dat hele volksstammen kozen voor een roetend, meurend dieselhok. Een 200D van zeg 1974 is écht een heel ander verhaal en slechts weinig mensen kiezen er voor om met zo’n ding iedere dag op pad te gaan. Een top van 125, 0 tot 100 in 40 seconden, dat is geen rijden, dat is afzien..
Ergo: leuke auto voor de zondag. En dat is precies waar de regeling ooit voor bedoeld was en waar best draagvlak voor was bij de rest van het voetvolk in den lande. Naar mate er meer en meer gebruik werd gemaakt van de mogelijkheid om cheap-ass diesel te rijden (moi inclus!) nam ook het draagvlak en de waardering voor rijdend erfgoed af. Was je in 1995 een liefhebber als je in een paturain snoekje reed, anno 2013 was je de buurtparia met je belastingvrije bx 19 TRD en op zich is dat goed te begrijpen.
Ik heb jarenlang geen cent MRB betaald en me een slag in de rondte gereden met mijn pauperhokken. Op gas, op benzine en op diesel. Lekker goedkoop en toch een dikke wagen rijden. Van een Bmw 7 tot een audi 80 diesel. Alles zo goed als gratizzz… Dat daar nu een einde aan is gekomen is begrijpelijk en zeker niet alleen onder dwang van de staat. Ook de BOVAG en co hebben een rol gespeeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste