Ik vind de overgangsregeling prima.
Rijden deed ik toch al niet in de wintermaanden en voor een kwartaal aan wegenbelasting zal een echte liefhebber zijn weetikveel-timer echt niet van de hand doen. Het volle pond voor de LPG en diesel vind ik dan weer niet terecht. Zet daar dan een maximum aan te rijden km’ers per jaar op. Zo voorkom je misbruik.
Sable Doré schreef:Ik vind de overgangsregeling prima.
Rijden deed ik toch al niet in de wintermaanden en voor een kwartaal aan wegenbelasting zal een echte liefhebber zijn weetikveel-timer echt niet van de hand doen. Het volle pond voor de LPG en diesel vind ik dan weer niet terecht. Zet daar dan een maximum aan te rijden km’ers per jaar op. Zovoorkomschreeuw je om misbruik.
Helaas. Dat is niet haalbaar. Hoe wil je dat controleren?
Mmm, ja zeker de oude tellers zijn gemakkelijk los te gooien. Maar hoe bewaak je anders dat er misbruik wordt gemaakt?
Simpel.
Gewoon belasting laten betalen en verder de kilometerbeprijzing in de brandstof.
Extra belasting omdat ze vuiler zijn (want dat zijn ze gewoon) en extra brandstofkosten doordat ze ook nog minder zuinig zijn.
Bovendien kunnen gasinstallaties uitgebouwd worden en betaal je voor een oude diesel ten opzichte van een nieuwe diesel geen boete.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
EW schreef:Helaas. Dat is niet haalbaar. Hoe wil je dat controleren?
Grappig dat veel mensen in dit topic over dat misbruik beginnen. Het zal best zijn dat er een klein percentage misbruik van zo’n regeling maakt en de kabel er uit trekt. Collateral damage. Zij begaan een economisch delict met alle risico’s van dien. Veel succes. Voor de anderen zou het een prima regeling zijn.
JW















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het probleem is gewoon dat het verschil tussen vol tarief en niets betalen vaak heel groot is. Er zijn geen staffels, behalve een ingewikkeld compromis met kwart tarief. Omdat er weinig verschil is gemaakt in belasting staffels hebben we hier inmiddels 240 pagina’s discussie.
Ook sluiten de wegenbelasting regels van auto’s van 4 jaar oud niet aan bij lease-auto’s van nu en mogen handelaren rest-BPM terugvorderen bij export. Als milieu echt belangrijk wordt gevonden, zouden huidige lage bijtelling ex-lease auto’s makkelijker op de binnenlandse markt aan particulieren moeten door kunnen stromen aan het eind van het lease contract.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.








Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Als je de diesels nou ook onder het kwart tarief zou laten vallen? Diegene die hem dan als dagelijkse auto hebben moeten er dan wel wat anders naast hebben.
En dan blijft er tenminste een Golf diesel, een Visa diesel, de 404 diesel en weet ik verder wat voor diesels over, want ook dat is ondanks hun uitstoot wel historisch erfgoed!
Vanaf 1 mei geld voor o.a. cx en xm diesel rijders die utrecht inwillen een rijverbod…...of
90 euro overmaken naar het CJIB.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23971851/__Te_oude_diesel_centrum_Utrecht__90_euro_boete__.html
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ben benieuwd wat dit gaat geven: de KNAC gaat het gevecht aan met milieuzones omdat de onzin ervan al vaststaat.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Hoe objectief is het om te stellen dat het goed is voor het milieu om alle (diesel) auto’s van voor 2001 te slopen?
Het klinkt misschien logisch, maar je zou het ook heel anders kunnen benaderen.
Stelling: het is goed voor het milieu om zo lang mogelijk met een oude auto door te rijden.
De verdediging: het fabriceren van een auto en het weer verwerken van de wagen aan het einde van zijn levensduur kosten ongeveer net zo veel energie als dat de wagen ooit in zijn leven nog gaat verbruiken. Dus als je de productie van een wagen kan voorkomen door een keer zo lang met je bestaande wagen te rijden is er winst voor het milieu (niet voor de economie).
Of deze insteek helemaal juist is kan ik niet doorrekenen, maar deze benadering hoor je nooit.
Je kunt je soms afvragen of het wel echt allemaal over het milieu gaat…
Zou die sloopregeling niet vaak betekenen, een Euro2 wagen in de sloopregeling laten verdwijnen om vervolgens weer met een Euro3 verder te gaan rijden?
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar:
- In Duitsland werken die milieuzones echt wel, ondanks al het tegengas… Je moet niet vergeten dat in Duitsland het rijden in oude vervuilende auto OOK nog eens door de fiscus flink afgestraft wordt, hoe vuiler hoe duurder… vandaar dat ze die 190D’s en zo graag wilden exporteren. De lucht in het roergebied is onderhand redelijk opgeklaard, en dat is niet alleen omdat de fabrieken verdwenen of schoner zijn. Kijk eens naar de zwarte aanslag die op veel gebouwen zit.
- Als je op de fiets in de stad rijdt dan ruik je meteen of er een “vuilere” auto langs komt, zoals een benzine zonder kat of met “eerste generatie” kat, en zeker een “ongeregelde” diesel.. Je ruikt het overigens ook meteen als iemand nog een “allesbrander” stookt met “alles”..... Ja en die oude dieselbussen, terug naar de Trolleybus !
Begrijp me niet verkeerd, ik rijdt graag met mij klassiekers, ik wil er graag van genieten. Ik zit ook graag eens voor een open haard. Maar voor mij persoonlijk is in de file staan met klassieker geen genieten. Daarnaast wil ik voo dagelijks gebruik ook graag een wat veiliger auto voor het geval je in een ongeval terecht komt.
Maar: Aan ieder ‘n eigen keuzes!
To err is human, not to err is divine.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn ook Duitse onderzoeken die hebben aangetoont dat de milieuzones nauwelijks hebben bijgedragen aan het schoner worden van de lucht. Daarbij, auto’s van 30 jaar en ouder mogen gewoon de milieuzones in als ze een duits historisch kenteken hebben. Ook op diesel. En daar vallen inmiddels karrevrachten vol 190D’s onder..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helemaal eens met de stelling. Hulde voor de KNAC, de (mijn) ANWB is oorverdovend stil.
N.B. Ik rij geen diesel.






























Totaal aantal Berichten: 11796
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En: Ze hebben destijds in Duitsland, om het simpel te houden, besloten om onze blauwe platen als historisch kenteken te beschouwen. Ik mocht destijds met m’n mottige, roetende, meurende belastingontwijkings-Strichacht op diesel gewoon elke Duitse binnenstad in
Maar als je nou, ik noem eens een zijstraat, graag op het stadhuis in Utreg wilt voorrijden in een keurig gerestaureerde M-B 170D, is daar dan ontheffing voor mogelijk? Of word je geacht om bij wijze van spreken een Tesla te huren?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Heel goed dat de KNAC dit doet. De kans dat die milieuzones zich uitbreiden over heel Nederland is immers best aanwezig. Maar of het zin heeft? Ik weet het niet. We wachten af. Een uitzondering voor jonge oldtimers zie ik er niet van komen eerlijk gezegd nu ook de MRB vrijstelling voor diesel en LPG pas bij 40 jaar is. Het was dan ook goed geweest als de KNAC zich ook wat steviger had gepositioneerd in de MRB discussie in 2013. Toen is het wel heel snel op een akkoordje (het maximaal haalbare) gegooid met de voormalige staatssecretaris. Ik denk nog steeds dat er zonder die extreem snelle capitulatie van de belangenverenigingen indertijd meer uit te halen was geweest. En dat de KNAC dan ook in de Utrechtse zaak meer kans had gehad.
JW