26 van de 282
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 april 2008 03:37 PM
  [ # 376 ]

Ik begreep in de kroeg dat Patje het wat stil vond… bij deze dus weer wat nieuws Laughing

‘Rijverbod oldtimers Amsterdam onzinnig’
door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM -  De gemeente Amsterdam blijkt selectief te winkelen om haar voornemen, de stad op slot doen voor oldtimers, politiek te verdedigen. Een goede handhaving van de apk voor alle auto’s blijkt meer zoden aan de dijk te zetten dan een rijverbod voor oude auto’s.
 
Reinier van Oskamp (l.) poseert met collega’s voor hun oldtimers.


Ads door Google
De juiste bandenspanning?
Vind de aanbevolen Bandenspanning voor Alle auto’s en tweewielers !
Bandenkiezer.nl/Veiligheid
RDW informatie online
Kenteken, voertuig, accessoires als webservice in uw applicatie
http://www.webservices.nl
Auto waarde weten?
Ja, de waarde van je auto trek je via het kenteken na op AutoDNA!
http://www.autodna.nl
Een vooraanstaand advocatenkantoor in Amsterdam-Zuid, Fort Advocaten, heeft op basis van de wet openbaarheid bestuur (wob) de onderliggende rapporten opgevraagd op basis waarvan wethouder Marijke Vos (GroenLinks) voornemens is alle auto’s met een benzine- of lpg-motor van voor 1992 en auto’s met een dieselmotor van voor 1997 zonder roetfilter, uit de stad te gaan weren. Volgens de wethouder zullen grote bouwprojecten in Amsterdam, zoals de Zuidas en IJburg, in het gedrang komen als haar plannen geen doorgang vinden. “Vos refereert aan een onderzoek van de TU Delft, terwijl uit datzelfde onderzoek blijkt dat de beoogde doelen met de huidige plannen niet zullen worden gehaald”, zo hebben mr. Reinier Oskamp en mr. Cander van der Veer van Fort Advocaten aan de gemeente Amsterdam laten weten.


Supervervuilers


“Vos citeerde een onderzoek van de TU Delft. Ze wees erop dat vijf procent van het voertuigpark van Nederland 40 procent van alle luchtvervuiling zou veroorzaken. Volgens de wethouder zou het vooral gaan om diesels zonder roetfilter en benzineauto’s van 15 of 20 jaar oud”, aldus een inspraakreactie die de advocaten onlangs bij de gemeente indienden. ” Maar als bedoeld onderzoek nader wordt bestudeerd, blijken vooral de supervervuilers onderwerp van onderzoek. Het gaat daarbij vooral om dieselmotoren die niet door de apk-keuring zouden komen en auto’s die rijden op een zogeheten armmengselmotor met directe benzine-inspuiting.”

“Met andere woorden: wanneer alle voertuigen in Amsterdam aan de eisen zouden voldoen die tijdens de apk-keuring worden gesteld, zal dat een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit opleveren.”

De advocaten stellen dat het dus onzin is om alleen naar een bouwjaar te kijken om te zien hoe vervuilend een auto is. “De mate van vervuiling kan niet alleen worden bepaald aan de hand van het bouwjaar, maar ook aan de juiste afstelling en onderhoud.” Ook is de advocaten gebleken dat de gemeente ‘geen enkel onderzoek heeft laten uitvoeren naar de afgelegde kilometers van voertuigen, gespecificeerd naar bouwjaar’. “Dit terwijl bekend is dat klassiekers jaarlijks gemiddeld aanzienlijk minder kilometers afleggen” , stelt Fort Advocaten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 april 2008 03:55 PM
  [ # 377 ]

Wel weer lekker handig dat Radar een brakke, slecht onderhouden, eend nam voor de test Confused . Een eend die van een goede (123) onsteking is voorzien en fijn onderhoud heeft gehad presteerd vele malen beter op uitstoot dan dit exemplaar….. Gemiste kans dus.. En waar was de van LPG voorziene klassieker in deze test? Ook weer een gemiste kans… typisch Radar… Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 15 april 2008 04:13 PM
  [ # 378 ]

Inderdaad erg jammer dat ze geen schonere oldtimer konden vinden. Maar wel geinig dat je ziet dat een diesel uit 2002 nog veel vervuilender is. In ieder geval werd duidelijk dat oordelen op jaartal helemaal nergens op slaat…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 april 2008 04:23 PM
  [ # 379 ]
waterman771 schreef:

Ook weer een gemiste kans… typisch Radar… Confused

Yup. Radar loopt de laatste tijd vaak wel erg achter de feiten aan. Die aflevering met de Prius was daarvan ook een voorbeeld.

Ik vind de conclusies in dit artikel ook wel boeiend. Vooral met diesels zie je dat vervuiling in belangrijke mate wordt bepaald door:
ontwerp, afstelling en slijtage/onderhoud. Een slecht afgestelde versleten olieboot met brakke verstuivers vervuilt 100-en keren meer dan een jong en vers exemplaar.

Wat dat betreft zou men eens met een goede roetmeting moeten komen, waarbij echt onder belasting wordt getest. Het probleem is dat dit een kostbare test zou worden (met rollenbank) en de eigenaren van diesels op stevige kosten zou jagen voor de APK.

@waterman. Een brakke slecht onderhouden 2CV geeft wellicht een beter beeld van de gemiddelde auto van 20 jaar oud.

fluidphreak schreef:

Inderdaad erg jammer dat ze geen schonere oldtimer konden vinden. Maar wel geinig dat je ziet dat een diesel uit 2002 nog veel vervuilender is. In ieder geval werd duidelijk dat oordelen op jaartal helemaal nergens op slaat…

Wat voor auto had men genomen als dieselauto?

Toen ik vanmorgen wegreed bij mijn huis hing de hele straat ter plekke vol van lucht van een stationair draaiende taxibus. Dit was een nieuw model Mercedes. Dat moet je merken met een test als een hoge component HC. Van een stationair draaiende C6 ruik je nauwelijks iets. Dat zijn toch wel behoorlijke verschillen die terug zou moeten vinden in de vervuilingsclassificaties. Meja, de C6 presteert weer niet zo best op zuinigheid en zit dus opgescheept met een ongunstig energielabel.

Steden zullen natuurlijk vooral geinteresseerd zijn in het terugdringen van de vervuiling (roet, HC, NOx, CO, SO2) waar je lokaal last van hebt. Dan boeit de CO2 uitstoot (equivalent van brandstofverbruik) helemaal niks.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 april 2008 06:48 PM
  [ # 380 ]

Wat voor auto had men genomen als dieselauto?

Een Kia Sedona

Overigens kwam ik vandaag in de telegraaf ook weer een heel stuk tegen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 april 2008 07:19 PM
  [ # 381 ]

Hmm, Kia Carnival lees ik op trosradar. Geen flauw idee wat voor motor erin zit, maar ik geloof dat er rond 2002 wel beschaafdere en betere dieselmotoren leverbaar waren.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 15 april 2008 08:15 PM
  [ # 382 ]

Ze controleerden ook een Range Rover diesel die qua uitstoot vergelijkbaar was met de Eend (als ik me goed herinner)...

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 15 april 2008 08:57 PM
  [ # 383 ]
fluidphreak schreef:

Ze controleerden ook een Range Rover diesel die qua uitstoot vergelijkbaar was met de Eend (als ik me goed herinner)...

De testresultaten van de auto’s staan hier:

http://tinyurl.com/6qj6rc

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 april 2008 09:07 PM
  [ # 384 ]
Matramania forum schreef:

Ach, die CO2…de nieuwe melkkoe van de politiek.

Vandaag een verslag gelezen hierover.
In Nederland is onlangs 25 hectare bos aangeplant voor de CO2-compensatie.
Bedrijven en particulieren konden dit sponsoren voor 25,= per boom, van dit geld is de grond aangekocht en zijn de bomen geplant.
Volgens berekening kan dit bos de CO2-uitstoot van wel 22 gezinnen neutraliseren…........  de bekende druppel dus.

In Maleisië is ook zo’n project gaande…
Een gebied van duizenden hectare’s moet ingeplant worden met snelgroeiende bomen, deze nemen namelijk de meeste CO2 op uit de lucht.
Helaas moet hiervoor veel tropisch hardhout wijken ,maar het gebeurt wel met gesubsidieerde gelden….

En als je dan bedenkt dat CO2 onmisbaar is voor alle planten…
De CO2 in de lucht zorgt tevens voor opwarming van de aarde (broeikaseffect), circa 0,1 graad per jaar.
Door deze opwarming beginnen de planten dus ook eerder weer uit te lopen en in het blad te komen, maar dit betekent tevens dat ze eerder weer CO2 op kunnen nemen…biologische kringloop dus.
Maar deze opwarming zorgt er tevens voor dat de (gas)kachel dus niet meer zo hard hoeft te branden in huis….natuurlijke reductie dus.

In Amsterdam is onlangs een groot straatintervieuw gehouden over de CO2-uitstoot onder de passanten.
Op de vraag: Wat vind u van de ongereduceerde uitstoot van H2O (water dus) gaf 93% aan dat hier hoognodig wat aan moest gebeuren.
Deze vraag was dus opzettelijk zo gesteld om te kijken of de gemiddelde burger wist waarover het ging. 

Kortom, de CO2-problematiek is een geldverslindend zaakje geworden waar de overheden wel bij varen, en waar de consument weer de dupe van wordt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 15 april 2008 09:26 PM
  [ # 385 ]
OliZX schreef:
fluidphreak schreef:

Ze controleerden ook een Range Rover diesel die qua uitstoot vergelijkbaar was met de Eend (als ik me goed herinner)...

De testresultaten van de auto’s staan hier:

http://tinyurl.com/6qj6rc

Ha, een spiksplinternieuwe Discovery is dus viezer dan een slecht onderhouden Eend.  Cool

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 19 mei 2008 05:43 PM
  [ # 386 ]

Ze hebben hun plannen alweer bijgesteld; Nu gaan ze op kenteken controleren op de Euronorm emissie-eisen. Alleen auto’s die aan de Euronorm voldoen mogen de stad in. Oldtimers kunnen een ontheffing aanvragen….

link

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 19 mei 2008 06:16 PM
  [ # 387 ]

Mooi zo, A’dam lijkt nu gekozen te hebben voor de Duitse constructieve regeling! Very Happy

Dat is beter voor ons en beter voor het milieu, mits er ook een echt goede landelijke euronorm-registratie van de grond komt. Op basis van de feitelijke uitstoot van je auto. Want dan heeft het zin je auto met technische maatregelen (katalysator / LPG) minder milieubelastend te maken. Zeker voor mensen die veel gebruik maken van hun auto, zowel klassiekers (DS) als youngtimers (CX).
En voor het echte klassiekergebruik / originaliteitliefhebbers geldt dan de ontheffing.
Overigens is A’dam de trekker van een aantal zgn. ‘convenant-gemeenten’. Dus kunnen we verwachten dat deze regeling na invoering in A’dam komende jaren in (veel) meer steden ingevoerd wordt.

De enige tijd geleden opgerichte milieucommissie van de ID/DS club besteed hier al aandacht aan.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 19 mei 2008 06:30 PM
  [ # 388 ]

De stilte lijkt inderdaad voorbij - de nieuwe, aangepaste voorstellen van
het Amsterdamse gemeentebestuur worden vandaag bekendgemaakt,
zo staat het ook in De Telegraaf .

De zogenaamde nota van beantwoording (van de inspraakreacties van
maart) kan ik nog niet vinden op de gemeentelijke website Gezonde lucht
Amsterdam
.

Als het klopt wat ik lees, zouden diesels waarvoor geen roetfilters
beschikbaar zijn, van de regeling worden uitgesloten; dus onze AX
(1993) en ZX (1994) mogen straks gewoon de stad in?!

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 mei 2008 06:39 PM
  [ # 389 ]
Michelidds schreef:

Mooi zo, A’dam lijkt nu gekozen te hebben voor de Duitse constructieve regeling! Very Happy

Dat is beter voor ons en beter voor het milieu, mits er ook een echt goede landelijke euronorm-registratie van de grond komt. Op basis van de feitelijke uitstoot van je auto. Want dan heeft het zin je auto met technische maatregelen (katalysator / LPG) minder milieubelastend te maken. Zeker voor mensen die veel gebruik maken van hun auto, zowel klassiekers (DS) als youngtimers (CX).
En voor het echte klassiekergebruik / originaliteitliefhebbers geldt dan de ontheffing.
Overigens is A’dam de trekker van een aantal zgn. ‘convenant-gemeenten’. Dus kunnen we verwachten dat deze regeling na invoering in A’dam komende jaren in (veel) meer steden ingevoerd wordt.

De enige tijd geleden opgerichte milieucommissie van de ID/DS club besteed hier al aandacht aan.

Ik moet nu alleen nog zien wat ze onder een oldtimer gaan verstaan. Straks zijn dat aleen de auto’s met blauwe plaat en dan kunnen we evengoed nog een heleboel Cx’en en Bx’en gaan afvoeren. Om van mijn ‘83 er bmw nog maar niet te spreken… Kijk, mijn mega vervuilende Sm is inmiddels 35 jaar oud, daar maak ik me geen zorgen meer over. Maar de rest…. de 85 ‘er eenden? De Visa’s? De Cx’en? Dat is wel over denk ik…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 19 mei 2008 06:42 PM
  [ # 390 ]

Ik blijf deze hele regeling jammer vinden. Zoals al gezegd werd, na Amsterdam volgen er meer. Straks ook Utrecht.

Ik vind het heerlijk om door Utrecht heen te rijden en van al die oude auto’s te genieten. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik dat straks moet missen..

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
26 van de 282
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook