Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ waterman:
Voor zover nu bekend lijkt A’dam aan te sluiten bij de NL klassiekerregeling. Dat wil zeggen 25 jaar oud volgens datum eerste ingebruikname op het kenteken.
Op 1-1-2010 (datum waarop regeling in zou gaan) zijn dan alle auto’s t/m 31-12-1984 klassiekers.
Daar vallen heel wat 2CV, BX en CX’en onder.
Maar, precieze details moeten nog bekend worden.
Zoals; heeft het zin om je 1988 CX te voorzien van een katalysator (te koop in Duitsland) om die aan een hogere Euronorm te laten voldoen? Of kun je die dan beter 3 jaar stallen?
Waarom ik de regeling beter vind, is omdat er nu tenminste enige relatie is tussen vervuiling en gebruiksbeperkingen.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Misschien dat een 2cv wel gewoon voldoet aan de eu norm.. een CX uit 88 lijkt me niet, maar dan is het de vraag of een kat uitkomst kan bieden..
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
CLL Martin schreef:Misschien dat een 2cv wel gewoon voldoet aan de eu norm.. een CX uit 88 lijkt me niet, maar dan is het de vraag of een kat uitkomst kan bieden..
Wel goed lezen…
Standaard 2CV voldoet niet aan Euronorm, maar is in 2010 (hopelijk) een klassieker.
Voor meeste CX zijn bij CX-Basis katalysatoren te koop waarmee die voldoen aan Euronormen. Maar dan moet ook wel gekeken worden naar de feitelijke uitstoot, dat geregistreerd worden door de RDW & gelden voor de regeling in NL / A’dam…
Voorlopig dus nog afwachten en vandaar dat de ID/DS club er aandacht aan besteedt.
Aanvulling: Of een auto klassieker is, hangt naast leeftijd ook ervan af of er een “oldtimerverzekering” afgesloten is. Zie
Hoe A’dam overigens een dergelijke particuliere overeenkomst wil toetsen?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En wederom worden benzine en LPG-wagens op dezelfde hoop gemikt. Is dit omdat er van LPG-wagens geen werkelijke gegevens bekend zijn, wegens gemakzucht of om een goede reden?
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Michelidds schreef:@ waterman:
Voor zover nu bekend lijkt A’dam aan te sluiten bij de NL klassiekerregeling. Dat wil zeggen 25 jaar oud volgens datum eerste ingebruikname op het kenteken.
Op 1-1-2010 (datum waarop regeling in zou gaan) zijn dan alle auto’s t/m 31-12-1984 klassiekers.
Daar vallen heel wat 2CV, BX en CX’en onder.
Dat is goed nieuws. Of beter gezegd, zou goed nieuws kunnen zijn. Verder ben ik blij dat ze nu naar de feitelijke technische uitrusting van de auto gaan kijken. Nu hoop ik ook dat we straks mogelijkheden hebben zoals in Duitsland om de auto zo aan te passen dat ze schoon zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
En hoe achterhaal ik nu aan welke emissienorm mijn V6 voldoet?
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:En hoe achterhaal ik nu aan welke emissienorm mijn V6 voldoet?
Groet,
L
Der Reichsdienst Fur das wegverkehr?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
In die duitse lijst komt geen XM voor. En bij de voertuiginformatie op de RDW-site staat hier volgens mij geen informatie over. Ik denk dat dit wel moet staan in een eventueel bij Citroën op te vragen conformiteitsverklaring van de typegoedkeuring.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
waterman771 schreef:Ik moet nu alleen nog zien wat ze onder een oldtimer gaan verstaan. Straks zijn dat aleen de auto’s met blauwe plaat en dan kunnen we evengoed nog een heleboel Cx’en en Bx’en gaan afvoeren. Om van mijn ‘83 er bmw nog maar niet te spreken… Kijk, mijn mega vervuilende Sm is inmiddels 35 jaar oud, daar maak ik me geen zorgen meer over. Maar de rest…. de 85 ‘er eenden? De Visa’s? De Cx’en? Dat is wel over denk ik…
De voorgestelde aanpassingen in de regeling lijken wel een verbetering
te zijn. Persoonlijk schiet ik daar niet veel mee op.
Die grens zal natuurlijk op 25 jaar komen te liggen, maar ja, hoe verschilt
mijn 2CV6 van het laatste bouwjaar van een “klassieke” 2CV6 van voor
voor 1985?
Verder heb ik het vermoeden dat mijn ZX 1.9d van 1994 ook al niet
voldoet aan de euronorm 2 (want die was toch van 1997?). Dus die
mag ook de stad niet meer in.
Verder beschikt ons huishouden nog over een kleine, vieze AX 1.4d die
de norm niet haalt en een Acadiane van 1985 die qua leeftijd een
twijfelgeval is. De AZ A2 uit 1970 is de enige die gewoon de stad in mag.
Jammer - nu toch maar verhuizen…?!
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb zo’n dorst maar ik heb niets in huis
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Toch maar even de aca pakken, dan…
Ree
bogaard77 schreef:Ree schreef:waterman771 schreef:Die uitzondering gaat er volgens mij dus echt niet komen….
Kratje bier wedden?
Ree
yuri zegt ja! net per telefoon…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Timo1990 schreef:Ik blijf deze hele regeling jammer vinden. Zoals al gezegd werd, na Amsterdam volgen er meer. Straks ook Utrecht.
Ik vind het heerlijk om door Utrecht heen te rijden en van al die oude auto’s te genieten. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik dat straks moet missen..
daarom organiseren ze ook de ene meeting na de andere
trouwens bijna nooit in Friesland daar rijd alles nog in het wild de komende decenia
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het ergste vind ik nog dat de bewoners binnen de ring met een “vuile auto” straks niet meer voor huis mogen parkeren. Ze moeten het doen met een rentevrij krediet…. Maar verdorie, ik zou zelf nimmer nooit niet voor een auto willen lenen, ook iet rentevrij!
Zelf ben ik er voorstander van dat ze dit soort wagens laten uitsterven; Iedereen met zo’n kar mag hem houden, kopen ze een nieuwe, dan moet die aan de eisen voldoen. Op die manier kan met er naartoe leven.
Nota van Beantwoording - Inspraak Voorrang voor een Gezonde Stad na inspraak via de DS Club !!
http://home.planet.nl/~crame182/CitroenDS/080515_Nota_van_Beantwoording_VGS_DEF.pdf
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD