Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Toch is dagelijks DS rijden (veel km’s) ook niet echt een koopje. Het is wel heel erg leuk!
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het gaat natuurlijk ook over leuk, en die heb je met een DS in de lente, zomer en herfstdag volop, dus vandaar al een prima idee.
Maar goed, als een Oude Diesel echt zo slecht zou zijn dan zou je verwachten dat de belasting 30000% omhoog zou gaan en een noodfonds voor wie dat niet kan betalen. Nu lijkt het beleid toch meer op fiscaal kikkertjes koken. Beetje meer tax, beetje vergunning, beetje meer accijns en dat ieder jaar wat meer.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Jeroen Simons schreef:Nu lijkt het beleid toch meer op fiscaal kikkertjes koken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben dan ook wel weer benieuwd of het te becijferen is of een structureel kortere vervangingstermijn en dus vaker een nieuwe, schonere generatie auto’s op de weg qua totale milieulast (uitgedrukt in fabricage, gebruik en afvoer) opweegt tegen het aanhouden van oudere auto’s en dan dus minder nieuwe moeten bouwen en minder oude afvoeren. Daarbij kunnen we wel noteren dat in Nederland de doelstellingen ten aanzien van hergebruik en herwinning van materialen ruimschoots gehaald worden. Meer dan 90% van een auto die hier de pers in gaat komt in de een of andere vorm terug in omloop. Wat gaat een kortere vervangingstermijn van de auto als geheel daarmee doen? Hoe werkt dat met totaal nieuwe afvoerstromen zoals voor accupakketten?
In de tussentijd zien we in heel Europa de gemiddelde leeftijd van het wagenpark om allerhande redenen oplopen, maar in bijvoorbeeld Denemarken zien ze de gemiddelde levensverwachting van een nieuwe auto alweer afnemen. Daarbij komt dat ongeveer overal geldt dat met het oplopen van de leeftijd de jaarlijkse gemiddelde kilometerprestatie afneemt, zodat de milieubelasting van oudere auto’s als aandeel van het totale wagenpark daardoor weer wat wordt afgedempt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het dan nog wel beter kan zijn om de boel te verjongen. Maar waar ligt dat omslagpunt, hoe bereken je dat en waar staan we nu ten opzichte van dat omslagpunt? Volgens mij is dat veel ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt en zijn momenteel de milieupartijen en de auto-industrie (& liefhebbers) nog wat teveel naar hun eigen standpunten toe aan het rekenen om er als gewone eindgebruiker echt een bewuste, goed geïnformeerde keuze in te kunnen maken. En dan gaat daarna de praktijk, zoals wel vaker, waarschijnlijk ook weerbarstiger zijn dan de theorie.
Kortom: het wagenpark schoner maken lijkt me niet een slecht plan, maar het lijkt er (althans voor mij) een beetje op dat op dit moment niemand goed overziet hoe dat het beste kan gebeuren. Ik laat me graag voorlichten over de mogelijkheden en rekenmethoden!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zag in het journaal dat tegen de verwachting in het CO2 in de atmosfeer niet is gedaald, maar flink gestegen en veel meer dan we willen.
De te verwachten temperatuurverhoging van de planeet gaat dan ook naar 3.5 graden en dat is heel erg ongezellig.
En wij kunnen natuurlijk van alles proberen, maar we stellen in het geheel hoegenaamd niets voor en dus moeten de landen met de grootste bronnen worden tegengehouden, maar die vinden het onzin en doen niet mee.
Penny Lane schreef:EW schreef:Het gaat dan niet om 68 maar 78 Euro per maand.
En dan de brandstofkosten.
Want brandstof betaal je nu niet?
Maar serieus: als je zo’n 206 HDi’tje wilt gaan vervangen door iets dat dat tientje extra per maand op papier niet kost, hoeveel leg je er dan naast als je ‘m inruilt of versjachert? En hoe snel heb je dat eruit?
Kijk, bij jou snap ik dat: het is een kwestie van houd ik ‘m erbij of ga ik weer in het bussie naar de zaak. Maar er zijn ook veel mensen met zo’n oud dieseltje onderweg die er geen andere auto bij hebben om het zo uit te kunnen rekenen. En dan denk ik dat je bij vervanging rekening moet houden met een aardige terugverdientijd, waarin je dan het volgende tweedehandsje ook nog heel moet houden (want dat is natuurlijk wel de realiteit: veel mensen rijden in een oud autootje omdat het geld er niet altijd is om een lekker demo’tje met ‘net de kop eraf’ te gaan scoren).
Als ik kijk wat ik nu allemaal met die Xantia TurboD doe en ik vergelijk de kosten met die Break op benzine, die ongeveer evenveel weegt en presteert, dan is die diesel ook met 15% verhoging van de MRB goedkoper in bedrijf. Ik kan wel goedkoper gaan rijden, maar dan moet ik bijvoorbeeld die 206 HDi overnemen. En nee, dat is geen aanbod
Wat wel een voordeel kan zijn is dat de business case om ‘s zomers met die DS te rijden er veel beter uit gaat zien. Stel nou dat ik die ouwe TurboD geschorst laat komende zomer en gewoon fulltime ga Snoeken…
Derk
Bussie voor woonwerk gaat niet meer gebeuren: die staat ruim over de drie ton en begint al duidelijk minder te worden.
Voor de afweging met betrekkig tot het oliestokertje: Daar komt een halve ton per jaar bij. Staat nu bijna op 3 ton. Streven is om deze zo snel mogelijk door iets elektrisch of op waterstof om te wisselen.
Brandstofkosten heb ik nu ook inderdaad en bij een elektische vervanger zeker ook, maar de energiekosten daarvoor zouden anders kunnen uitpakken. Maar een elektrische auto heeft aanzienlijk minder slijtdelen. Dat kan ook nog wel eens voordelen geven op de langere termijn. Alleen die accu kon wel eens een dingetje zijn.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Elektroauto’s kopen, als in je eigen geld gebruiken om zo’n ding in één keer cash af te tikken, is nu nog onverstandig. Zo’n ding moet je lekker in de private-lease pakken, dan heb je ook dat gezeur van onderhoud en accu’s niet. Gebruikt kopen is helemaal een risico, als ik zie wat er allemaal mis gaat bij onze 3 jaar oude bedrijfs-zoë‘s word ik best nerveus…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeker als je hem particulier koopt en al wat kilometers heeft.
Voor mijn vrouw pas een Lexus CT hybride gekocht bij Lexus, met slechts 12000 km met volledige Lexus garantie van 3 jaar en 10 jaar op de hybride accu.
Zoiets durf ik kopen maar de goedkopere met 60-70000 maar wijselijk laten staan.
Met een volledig elektrische net zo. Wie kent daar trouwens iets van? Je moet volledig verder gaan op wat de garage je verteld.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6488
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Han S schreef:Ik zag in het journaal dat tegen de verwachting in het CO2 in de atmosfeer niet is gedaald, maar flink gestegen en veel meer dan we willen.
Tegen de verwachting ja? Hoe zou dat toch komen… Het afgelopen jaar heeft de halve wereld de dieselauto in de ban gedaan om over te stappen op benzine. Dat scheelt dan misschien in de stikstofuitstoot maar uit die benzinemotoren komen ook geen viooltjes…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
En dit tranentrekkende verhaal in de NRC over DE trendsetter van electrisch rijden. Wat Waterman zegt: voorlopig ver vandaan blijven…
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/20/in-3-jaar-moest-de-taxi-33-keer-terug-naar-tesla-a3981098
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Voorlopig ver vandaan blijven was ook de journalistieke tip na de innovatieve DS in eind jaren 1950.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De eerste paar jaren van de DS waren ook niet zo “super”: De dealers hadden veel extra werk en de klanten hadden weinig keus. Pas begin jaren 60 men positief over de DS.
To err is human, not to err is divine.
Mulder schreef:Han S schreef:Ik zag in het journaal dat tegen de verwachting in het CO2 in de atmosfeer niet is gedaald, maar flink gestegen en veel meer dan we willen.
Tegen de verwachting ja? Hoe zou dat toch komen… Het afgelopen jaar heeft de halve wereld de dieselauto in de ban gedaan om over te stappen op benzine. Dat scheelt dan misschien in de stikstofuitstoot maar uit die benzinemotoren komen ook geen viooltjes…
Hoewel een SUV natuurlijk veel meer uitstoot heeft dan een C1, is het aandeel van de auto in het totaal van de CO2 uitstoot zeer gering.
En een klein land als het onze stelt helemaal niet zoveel voor in het totaal. En ik las vanmorgen in de krant dat het aantal korte vluchten enorm is toegenomen, helpt ook niet echt.
En dan hebben we nog een paar enorme landen die zich er helemaal niks van aantrekken, dus echt opschieten gaat het nog niet worden.
https://www.ad.nl/auto/overheid-vergeet-alleroudste-diesels-bij-invoering-roettax~ad5dba48/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Wat een tenenkrommend l*l verhaal in het AD. Jammer dat veel lezers het mogelijk weer als een ‘zo zit dat dus’, want de krant zegt het” verhaal lezen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn