28 van de 282
« Eerste  < Vorige 26 27 28 29 30 Volgende >  Laatste »
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 mei 2008 06:39 PM
  [ # 406 ]

Ik heb me gister nog rotgezocht naar een euronorm voor mijn auto, enige waar ik enig wijs uit werd is een site voor de duitse umweltplakette. Daarin werd alleen alles na 1992 op 1 hoop gegooid en kon euronorm 1 , 2-3-4 of hoger zijn Confused werd je ook niet echt wijzer van.
RDW site gaf geen info, op mijn kentekenbewijs staat niks en ook autoweek gaf geen resultaat. Google gebruiken om euronormen op te zoeken is ook een hopeloze zaak dus hoe kom ik er dan achter?

Sowieso vind ik dit hele plan nog altijd een slecht plan. Autohandelaren verkopen straks hun oude auto’s niet meer omdat je stad X , Y en Z er niet meer mee in mag. Bovendien gaan alle klassiekers in wording in de pletpers en komen mensen met een kleiner budget in de problemen.

Lekker sociaal dus. Ook fijn dat er een wildgroei aan milieuzone’s komt nu. Duitsland heeft een eigen systeem, amsterdam heeft straks een eigen systeem, voor vrachtauto’s heb je al diverse milieuzone’s (bv eindhoven, tilburg ed) en straks nog rekeningrijden erbij.

Heb je je hele autoruit volgeplakt met stickers en je halve auto volgestouwd met kastjes. So far voor vrij verkeer in de EU.

Evil or Very Mad

Als ze nou echt wat willen doen aan het milieu en ze zijn echt stoer dan zeggen ze doodleuk: er mogen vanaf nu geen auto’s meer verkocht worden die meer dan X uitstoot aan NoX heeft, niet meer dan X uitstoot aan Co2 etc heeft. Tenzij je aan kunt tonen dat je een dergelijke auto echt nodig hebt (bv voor het trekken van een zware aanhanger, of je bent vaak in het buitenland zonder goede wegen etc).

DAN ben je op de goede weg, dit… nee dit is pure kapitaalvernietiging en links kortdenkend gedachtengoed wat nergens over gaat. Bovendien zijn die beweringen die ze maken ook nog eens onzin (google dáár maar eens op, een oude auto vervuild echt niet 50 x zoveel als een moderne auto ..... dan zouden we in de jaren 80 en 90 allemaal wel met gasmaskers rondgelopen hebben)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 mei 2008 08:36 PM
  [ # 407 ]

1. Het A’damse plan is nog niet definitief.
2. Er moet nog het nodige nader uitgewerkt worden.
3. Landelijke regelgeving (zoals definitie euronormen) en organisaties (zoals RDW) moeten nog aangepast worden.
4. Ingangsdatum is 1 januari 2010.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 mei 2008 12:29 PM
  [ # 408 ]

OK, het huidige plan is dus om oldtimers (25 jaar+ en met oldtimerverzekering) toe te staan, daar kan ik mee leven. Jammer van de oldtimerverzekering, want dan kan je niet heel veel kilometers rijden (die ik overigens vooral in het buitenland afleg). Misschien komen er wel speciale oldtimer-polissen met een hogere kilometerlimiet.  Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 mei 2008 12:38 PM
  [ # 409 ]
fluidphreak schreef:

OK, het huidige plan is dus om oldtimers (25 jaar+ en met oldtimerverzekering) toe te staan, daar kan ik mee leven. Jammer van de oldtimerverzekering, want dan kan je niet heel veel kilometers rijden (die ik overigens vooral in het buitenland afleg). Misschien komen er wel speciale oldtimer-polissen met een hogere kilometerlimiet.  Smile

Ik ben benieuwd hoe men wil gaan controleren wie welke verzekering heeft. Op je groene kaart is dat niet te zien, en op kenteken ook niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 mei 2008 01:16 PM
  [ # 410 ]

Nu ze toch al overal camera’s hebben hangen is het maar een kleine stap extra om even je post open te maken voor je die krijgt, dan kan men dat makkelijk controleren.  Evil or Very Mad

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 mei 2008 07:23 PM
  [ # 411 ]

Als ze willen controleren dan hebben ze dus een systeem van kentekenherkenning, software die kenteken aan vervuilingsnorm koppelt en hier ook weer een boetebedrag aan koppelt richting de autobezitter (ook gekoppeld). Het lijkt me dan maar een kleine moeite om dit systeem openbaar te maken zodat iedereen z’n kenteken via internet kan intypen en dan weet hoeveel je kwijt bent om Amsterdam in de rijden.
Ik bespeur trouwens een geheel nieuwe markt, de steden vervuilingsbpete calculator die met ingave van je kenteken een lijstje toont van alle steden waar je dan niet onbeboet in mag rijden. Tevens hebben de programmeurs van TomTom weer werk. Hier kunnen ze TT op uitbreiden door de euronorm van het gereden voertuig in te geven en bij het berekenen van de route krijg je dan de vraag of je x euro wilt riskeren door de route via milieuzones of juist deze zones wilt vermijden ?

Ik geloof trouwens wel dat je voor oldtimers een ontheffing moet aanvragen. Nu ga ik me afvragen of mensen die een auto hebben die niet voldoet aan de euronorm en deze nog geen oldtimer is, wat ze doen, kopen ze een oldtimer of een gloedje nieuwe ?
Mij hoeven ze trouwens niet te straffen met geld, als ik (in de spits) met de auto in Amsterdam moet zijn dan ben ik bij voorbaat al gestraft.

M’n andere auto is er een zonder roetfilter. Als ze hier op gaan beboeten, dan wil ik ook korting op m’n wegenbelasting omdat ik niet meer onbeboet mag rijden op alle openbare wegen. Waar kan ik deze korting aanvragen ?

Waar gaat dit land heen ? Ik wacht op de jackpot zodat ik kan verhuizen naar de Provence zodat ik “milieuzone” Nederland voorgoed kan vermijden.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 05 juni 2008 01:21 AM
  [ # 412 ]

‘t Blijkt al veeeeel eerder bekend te zijn geweest…

KLIK!

*Auteursrechten : Nationaal Archief*


Gr Martijn

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 05 juni 2008 02:13 AM
  [ # 413 ]

Het is allemaal bij nader inzien een stuk minder rooskleurig voor klassiekers dan eerder gedacht.

Dat is duidelijk geworden uit een gesprek van de Fehac met de projectleider van de gemeente A’dam.
Hierbij de tekst van het persbericht van de Fehac van 27 mei daarover:

—————————

Maarsbergen, 27 mei 2008


Milieuzone Amsterdam - Vrijstelling oldtimers minder ruim dan gedacht – FEHAC blijft de plannen kritisch volgen


Op 19 mei jl. heeft het Amsterdamse gemeentebestuur het definitieve milieuzone plan gepresenteerd.
De FEHAC waardeert dat Amsterdam van begin af aan oog heeft gehad voor het behoud van mobiel erfgoed en oldtimers wil ontzien. Maar het plan bevat geen algemene uitzondering, zoals de berichten in de media deden doen geloven. Alleen Amsterdamse voertuigliefhebbers kunnen een permanente ontheffing krijgen. Het moet dan gaan om een personenauto die ouder is dan 25 jaar en waarvoor een oldtimerverzekering is afgesloten. Niet-Amsterdammers kunnen waarschijnlijk wel een tijdelijke ontheffing aanvragen. Ongetwijfeld zullen daar kosten aan verbonden zijn, maar het bedrag staat nog niet vast. De gemeente moet de details van de maatregelen namelijk nog uitwerken.

De FEHAC vindt dit geen optimale oplossing. Het zou onwenselijk zijn om voor elk evenement of bezoek aan een garage ontheffing aan te moeten vragen. Amsterdam heeft steeds gezegd dat men niet als in Duitsland een stickersysteem wil invoeren, omdat dit te bureaucratisch zou zijn. Maar de nu gekozen weg is een stuk ingewikkelder dan de Duitse aanpak, waar een generieke vrijstelling voor oldtimers geldt. En de uitvoering zal niet goedkoop zijn, tot last van de burger.

Ook de handhaving gaat Amsterdam behoorlijk veel geld en mankracht kosten. Alleen al 70 camera’s zullen elke passerende auto moeten scannen op milieukenmerken én eventuele ontheffing. Een enorme stroom data zal verwerkt moeten worden. Iedere “vieze” auto zonder ontheffing wordt bekeurd.

Volgens het aangepaste plan zullen - binnen de Ring - in plaats van eerst 20.000 huishoudens nog steeds 13.000 op zoek moeten naar een andere “schonere” auto. Maar ook honderdduizenden automobilisten van buiten de Ring (uit de rest van Amsterdam en Nederland) kunnen de stad niet meer in, met een auto die niet aan de Amsterdamse normen voldoet maar wél aan alle apk-eisen.

Het blijft dus een erg drastische maatregel, voor een binnenstad met minder autoverkeer dan in de centra van de meeste andere Europese hoofdsteden. De FEHAC is daarom benieuwd of Amsterdam in staat zal zijn overtuigend te bewijzen dat de milieuzone noodzakelijk is en effect zal hebben.

Het gaat Amsterdam er onder andere om de hoeveelheid fijn stof te reduceren. Slechts de helft daarvan wordt echter door de mens veroorzaakt. En daarvan is maar 20% afkomstig van al het wegverkeer (inclusief bestel- en vrachtauto’s). Het aandeel van het wegverkeer in het totaal is dus 10 %. Waarbij het niet alleen om uitlaatgassen gaat, maar - in toenemende mate - ook om fijn stof van remmen en banden. Bovendien zijn de concentraties in drukke straten niet alleen afhankelijk van de intensiteit en samenstelling van het verkeer, maar ook van het weer.
 
Op basis van de beschikbare gegevens op gebied van wagenpark, kilometrage en emissie specificaties heeft een onafhankelijk expert (ir. R.C. Rijkeboer Eur-Ing, tot voor enkele jaren research-wetenschapper van TNO-wegtransportmiddelen) in samenwerking met de FEHAC een rekenmodel ontwikkeld, dat laat zien dat oldtimers, en overigens ook de jongere personenauto’s op benzine of lpg die de gemeente wil uitsluiten, geen rol van betekenis spelen bij de emissie van fijn stof noch van NO2, de andere bron van luchtvervuiling die Amsterdam met een milieuzone wil reduceren. Een generieke uitzondering voor oldtimers is daarom gerechtvaardigd.

De FEHAC hecht sterk aan verdere verbetering van de luchtkwaliteit en het behalen van andere milieudoelstellingen. Mede daarom benadrukt de FEHAC al sinds jaar en dag dat oldtimers niet als dagelijks vervoermiddel moeten worden ingezet. Maar de Amsterdamse gemeenteraad heeft wel de plicht om een zeer goed afgewogen besluit te nemen, gebaseerd op objectieve en goed onderbouwde gegevens. Wanneer de Raad die aanwezig acht en concludeert dat de situatie zo urgent is dat niet op landelijk beleid (of beter nog Europees beleid) kan worden gewacht, zal de FEHAC in samenwerking met Amsterdam graag aan een zo aanvaardbaar mogelijke uitvoeringsregeling werken.

Wat betreft de milieuzones voor bestel- en vrachtwagens blijft de FEHAC in overleg met de overheid (ook landelijk) om tot een algemene uitzondering voor oldtimers te komen.

Informatie en vragen:

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) - tel. 0343 43 73 03 - bgg: 06 51 398 260
FEHAC – Ambachtsweg 4 S – 3953 BZ Maarsbergen

—————————

Kortom, ik voel me genept door - blijkbaar - kortzichtige en niet oprechte A’damse politici.  very very sad

.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 05 juni 2008 02:49 AM
  [ # 414 ]
Michelidds schreef:

Het is allemaal bij nader inzien een stuk minder rooskleurig voor klassiekers dan eerder gedacht.

Dat is duidelijk geworden uit een gesprek van de Fehac met de projectleider van de gemeente A’dam.
Hierbij de tekst van het persbericht van de Fehac van 27 mei daarover:

—————————
*knip*
—————————

Kortom, ik voel me genept door - blijkbaar - kortzichtige en niet oprechte A’damse politici.  very very sad

.

Tja, ik woon in die stad… Omdat de RDW schijnbaar de gegevens niet kan
aanleveren, heeft men geschat dat het om 11.000 auto’s op een totaal van
210.000 (in Amsterdam) gaat. Dat is 5% van het wagenpark. De milieuwinst
- sorry, de fijnstofwinst - lijkt tanende…  bravo

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 juni 2008 10:57 PM
  [ # 415 ]
Michelidds schreef:

[color=darkblue]Maarsbergen, 27 mei 2008


Milieuzone Amsterdam - Vrijstelling oldtimers minder ruim dan gedacht – FEHAC blijft de plannen kritisch volgen
.....Amsterdam heeft steeds gezegd dat men niet als in Duitsland een stickersysteem wil invoeren, omdat dit te bureaucratisch zou zijn.
.

Ik heb wel zin in een sticker….... over m’n kenteken wel te verstaan Laughing

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 06 juni 2008 03:50 PM
  [ # 416 ]

Wordt het een storm in een glas water?

‘‘In principe gaan we het doen, tenzij blijkt dat het niet nodig is.’‘

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/16458/2008/06/05/Ban-vuile-auto-is-onzeker.dhtml

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 juni 2008 07:47 PM
  [ # 417 ]

En Hoppa…

Kamer zet streep door milieuzones Amsterdam

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 25 juni 2008 07:51 PM
  [ # 418 ]

Als eeuwige optimist heb ik ook nooit geloofd dat het echt door zou gaan.

Toch ben ik benieuwd wat de gemaate Amsterdam nu gaat doen. Minister Eurlings heeft immers enkel een advies gegeven.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 25 juni 2008 07:55 PM
  [ # 419 ]

PFffffff en nu maar hopen dat Amsterdam er mee op houd!?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 25 juni 2008 11:30 PM
  [ # 420 ]

Kan er nu iemand stickers drukken “Ik mag ook in A’dam rijden !” ?
Ze willen wel parkeertarieven afhankelijk maken van je kentekenplaat. Noteer daarom even een plaatnummer van een voorbijkomende Smart en plak dit over je eigen kenteken vlak voordat je parkeert, opgelost.
Is trouwens een absurd idee, als je parkeert is je vervuilende factor beperkt tot een paar druppels olie die je lekt….. en verder vervuilt een geparkeerde hummer, DS of smart evenveel.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
28 van de 282
« Eerste  < Vorige 26 27 28 29 30 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook