Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
FastFred schreef:
Maar die busjes die honderden kilometers per dag rijden hoeven dan ook geen EV te zijn. Een loodgieter met een elektrische Vito (55k euro) of Trafic (41k euro) met 290km WLTP bereik kan de hele Randstad af. En haalt ie het een keer toch niet dan gaat ie om 12 uur z’n bammetje eten aan een snellader
.
Zie je het al voor je? alle busjes in de stad om 12 uur aan de lader?? stroomnet kan het nu al niet aan.
En dan kan de schilder nog steeds geen aanhanger met steigermateriaal meenemen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:
Maar die busjes die honderden kilometers per dag rijden hoeven dan ook geen EV te zijn. Een loodgieter met een elektrische Vito (55k euro) of Trafic (41k euro) met 290km WLTP bereik kan de hele Randstad af.
En nou die bus even volladen met gereedschappen en materiaal. Hier lopen we tegen een paar problemen aan: het laadvermogen van een EV bus is veel beperkter dan van een bus met een echte motor. En, een bus vol spullen is na 150 km leeg.
Los van dat is een EV vito 3x zo duur als een nette gebruikte euro 6 dieselbus….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die Euro 6 busjes mogen nog gewoon de stad in.
Ik heb dat vorige maand via z’n kenteken even opgezocht voor iemand met zo’n bus, de komende jaren is daar geen probleem mee.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In de jaren 70 en 80 was ik service en storingmonteur en reed met een diesel vol gereedschap en onderdelen van diverse CV units. Want als je geen onderdelen bij je hebt en je moet die gaan ophalen bij de bedrijven als Vegro en Valiant, dan is een dag heel erg kort en de klant met zijn abbonnement moet binnen 24 uur worden geholpen.
En dan reed ik ‘s morgens van Purmerend naar Den Helder en werd geroepen naar Den Haag. En was ik in Den Haag bezig werd ik naar Callantsoog gestuurd door de buitengewoon slimme vrouw van de directeur.
En ik wil wel eens zien hoe je dat met een elektrische bus gaat redden, want het laden tussendoor gaat ook uren kosten.
Bovendien denk ik dat die EV een dood kind is en gaat worden vervangen door betere opties. Zo is Toyota bezig met containers waterstof welke je kunt omruilen voor een volle als hij leeg is. Je rijdt dan elektrisch en als er voldoende ruilstations komen en je raakt leeg, ruil je de lege voor een volle na betaling en die lege wordt automatisch weer gevuld.
De brandstofcel zet de H2 om in elektriciteit, je rijdt zo goed als 100% schoon en het ‘tanken’ gaat net zo snel als benzine en diesel gaat.
Bovendien ben je van die accu’s af welke veel wegen en waarvan de fabricage alles behalve milieuvriendelijk is.
Maar de oliemaatschappijen hebben andere belangen, dus ik ben benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nielsje schreef:Ik zie niet precies wat het probleem is. Dat is toch altijd al zo geweest, op alle vlakken?
zonder verandering is er ook geen vooruitgang.Anders hadden we nog steeds auto’s zonder gordels, geen maximum snelheid, gelode benzine, chroom 6 verf, asbest, loden waterleidingen, en ga zo maar door. Bij een verandering, op welk vlak dan ook, is er altijd wel iemand die er (in eerste instantie) nadeel van ondervindt. Is dat dan een reden om iets niet te doen?
Veel voorbeelden die je hier geeft zijn vooral nieuwe dingen, waar asbest zit kan het blijven bijvoorbeeld. In een auto zonder gordels mocht je gewoon blijven rijden.
Hier hebben we het over een ondernemer die al een bus heeft en er van de ene op de andere dag straks op bepaalde plekken niet meer mag komen. Ook hoefde er er niemand een halve ton te investeren om zijn werk te kunnen blijven doen.
Bij de meeste voorbeelden is het ook vrij duidelijk wat het oplevert, dat is bij de EV is best discutabel.
We weten allemaal dat een moderne Euro 6 auto erg schoon is.
Een EV bus zal gewoon niet altijd voldoen, zoals bijvoorbeeld het trekgewicht. Je weet nu al dat er uitzonderingen moeten komen, dat levert weer een hoop bureaucratie op en waarschijnlijk nog meer kosten.
Is dat dan een reden om iets niet te doen?
Kosten en baten, wat het gaat daadwerkelijk opleveren?
De andere vraag is waar houd het op? Mag straks in de winter de houtkachel nog aan? In de zomer de BBQ?
Over die houtkachels: in Utrecht vanaf 2030 helemaal niet meer als het gemeente bestuur z’n zin krijgt, in Amersfoort niet meer als de luchtomstandigheden “verkeerd” zijn.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
waterman schreef:En nou die bus even volladen met gereedschappen en materiaal. Hier lopen we tegen een paar problemen aan: het laadvermogen van een EV bus is veel beperkter dan van een bus met een echte motor. En, een bus vol spullen is na 150 km leeg.
Los van dat is een EV vito 3x zo duur als een nette gebruikte euro 6 dieselbus….
Met 150km bereik kun je nog steeds gemakkelijk van Hoek van Holland naar Alkmaar rijden als het moet. Daar kom je alsnog een heel eind mee dus.
Massaal laden van bedrijfbusjes rond lunchtijd vind ik ook geen argument. De hoeveelheid auto’s aan de lader bij mensen savonds thuis is vele malen groter en dat gaat ook prima en dan is er geen zonne energie om bij te springen.
Is de omslag naar EV makkelijk? Nee! Maar de weerstand tegen EV’s is bij sommigen net zo groot als toen we van paard en wagen naar auto gingen “ja maar een paard heeft alleen een wortel en water nodig!” - “je kunt lang niet overal brandstof tanken, wat als de tank leeg is en er is geen station in de buurt?” - “auto’s zijn veel te ingewikkeld, waar laat je die repareren?” - “is veel te duur!”
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Volgens mijn beeld loopt het helemaal door elkaar in de politieke en maatschappelijke discussie. Stokpaardjes: Elektrisch of waterstof moet tegen opwarming (het klimaat). Geen diesel of benzine in de binnenstad moet voor het milieu. Af van fossiel wegens geopolitieke/militaire afhankelijkheid moet van de NAVO. En dan is er ook nog een economisch belang: verkoop van nieuwe spullen door een soort slooppremie op nog werkende spullen. Een verhoging van kosten op RDW toegestane auto’s om de landelijke kas te spekken en het beperken van de bruikbaarheid door verboden om ondernemers te ??? (Vul maar in, ik weet het niet).
Vervolgens komen er allerlei andere belangen bij zoals: lawaai op de snelweg, verbod op houtstook, geen dieren eten, we verdienen allemaal aan het klimaat, klein wonen is genoeg en rentmeesterschap voor onze kinderen.
Kortom: waar is de redenatie van “daadwerkelijke dreiging en urgentie en daar een passende maatregel bij die iedereen begrijpt. Of een risico acceptatie omdat het nu nog even niet anders kan”.
Daarom gaat het nu kriskras hapsnap van hot naar her en is iedereen een verliezer terwijl de doelen en beoogde resultaten niet eens meer in beeld zijn.
Wat was het doel? In 2050 klimaatneutraal door broeikasuitstoot te verminderen. Door een dieselbusje uit de binnenstad te pesten of een sticker te kopen?
Zo kijk ik er naar en ik ben overtuigd dat we van fossiel af moeten gaan omdat dat eindig is en omdat er heel snelle broeikastopwarming aan de gang is. Maar of het zo gaat lukken?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
FastFred schreef:Met 150km bereik kun je nog steeds gemakkelijk van Hoek van Holland naar Alkmaar rijden als het moet. Daar kom je alsnog een heel eind mee dus.
Massaal laden van bedrijfbusjes rond lunchtijd vind ik ook geen argument. De hoeveelheid auto’s aan de lader bij mensen savonds thuis is vele malen groter en dat gaat ook prima en dan is er geen zonne energie om bij te springen.
Is de omslag naar EV makkelijk? Nee! Maar de weerstand tegen EV’s is bij sommigen net zo groot als toen we van paard en wagen naar auto gingen “ja maar een paard heeft alleen een wortel en water nodig!” - “je kunt lang niet overal brandstof tanken, wat als de tank leeg is en er is geen station in de buurt?” - “auto’s zijn veel te ingewikkeld, waar laat je die repareren?” - “is veel te duur!”
150 km bereik is echt helemaal niets, dat is 1,5 uur rijden en het is op.
Denk ook even aan couriers welke de hele dag rijden, soms om speciale dingen te vervoeren. Dan hebben we het nog niet eens over dat het gekoeld moet zijn want dat kost nog meer energie.
Dat even laden aan de fast charger is bij uitzondering leuk, de meeste accu’s kunnen er niet tegen als je dat meermaals per dag gaat doen.
Regels zoals dit worden achter een bureau bedacht, maar in de praktijk is het in veel gevallen gewoon niet haalbaar of realistisch. Alles moet betaald worden, die rekening komt uiteindelijk gewoon bij de particulieren te liggen.
Amen.
Vanachter het bureau lijkt het allemaal zo mooi en makkelijk.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Dat er iets veranderen moet, daar kan ik het wel mee eens zijn,
Maar volgens velen is de klimaatverandering iets wat al aan de gang is zolang de aarde ronddraait.
Enkele tienduizend jaar geleden, lag hier in noord Nederland een ijsplateau van tientallen meters.
Verdwenen, hoe dan ? houtvuurtjes van de Batavieren?
Door de eenzijdige media, worden we bestookt met rampspoed en ellende.
Even over Amsterdam, op pakweg 10 km licht Schiphol
Al eens gegoogeld hoeveel 1 opstijgend vliegtuig .vervuild?
Sommige sites spreken van evenveel co2 en fijnstof als honderdduizenden vrachtwagens,
En nog steeds wordt daar kerosine verkocht zonder cent BTW of accijns.
En dank aan de nieuwe sluizen, kunnen cruiseschepen in hartje Amsterdam afmeren.
Om vervolgens 700 liter diesel per uur te verstoken, alleen om het huishouden draaiende te houden.
Dat is dus 16800 liter diesel per etmaal.
Maar de belasting betalende burger mag met zijn auto de stad niet meer in.
En dat snap ik gewoon weg niet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Amsterdamse methode is geniaal. Ik woon hemelsbreed 200 meter van de stadsgrens van Amsterdam. De stadsgrens aan de zuidkant welteverstaan. Deze stadsgrens ligt direct onder de aanvliegroute van de bekende Buitenveldertbaan. Op bepaalde dagen iedere 3 minuten een vliegtuig dus, op een hoogte waarbij je de wielmoeren van de kist kunt tellen. Maar, met een tweetaktbrommer mag je die grens niet over want die is te vervuilend.
Met een tweetaktmotorfiets mag je er dan weer wél in!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, je maakt een denkfout. Amsterdam heeft niets te zeggen over Schiphol dus een vergelijking daarover gaat direct mank. En hoeveel tweetaktmotorfietsen rijden er nog? Er rijden nog wel relatief grote aantallen tweetaktbrommers.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fout, de gemeente Amsterdam bezit 20% van de aandelen in de nv luchthaven Schiphol en heeft dus zeker iets zeggen. En dat doen ze ook regelmatig..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat hele CO2 verhaal mag je in twijfel trekken, want stel je voor dat de balans de andere kant op gaat, dus te weinig CO2.
Dan hebben we een groot probleem want groene planten zetten CO2 om in zuurstof en suikers.
Waar ik me meer zorgen om maak is de teruggang van insecten en spinnen. En vooral de bij is buitengewoon belangrijk en ook het aantal bijen loopt terug.
Je zou kunnen zeggen dat de natuur flink in de knel zit, door welke oorzaken dan ook.