Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb gelukkig weer heel wat benzine door de SM in CO2 laten omzetten vanochtend!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En mijn fles co2 lasgas? Zit of komt daar een (fijnstof-achtige) toeslag op? of krijg ik dan een beloning omdat ik de bomen voer? Of krijgt mijn buurman met z’n polo 3cil. een boete omdat ie weliswaar schoon ?? is, maar wel op 500km 1 ltr motorolie opstookt ( wat normaal geacht wordt) die wel de lucht ingaat?
Even omdat het kán hé : als ie dus 15dkm/jr rijdt dan stookt ie dus 30 ltr olie op. Als ie 30ltr olie aansteekt is het ws een milieu delict.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Wen er maar aan.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deze zelfde SM kwam uit GB met R12 in de airco. Werd ie niet mee toegelaten. Ook niet als ik kon bewijzen dat ie niet lekte. Ik heb de R12 toen in ouderkerk in het weiland vrij gelaten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je moet vooral je milieudelicten gaan posten op een openbaar forum.
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bewijs het maar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
...
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bogaard77 schreef:Deze zelfde SM kwam uit GB met R12 in de airco. Werd ie niet mee toegelaten. Ook niet als ik kon bewijzen dat ie niet lekte. Ik heb de R12 toen in ouderkerk in het weiland vrij gelaten…
Want geen enkele aircoboer wilde het syteem leeghalen? Kom op zeg.
R12 heeft een lange (voor)geschiedenis…
Eind jaren ‘80 kwam men tot de ontdekking dat R12 een ernstige “ozonkiller” was. In het Montreal Protocol is toen vastgelegd dat dit niet meer gebruikt zou mogen worden voor algemene toepassingen, waaronder MAC’s, mobiele airco systemen.
De auto industrie is toen overgestapt op R134a, en er kwamen strenge regels die dit beheersbaar moesten maken. In NL was dat STEK.
Gevolg was inderdaad dat er nogal wat ophef ontstond over oudere autos met R12 systemen, soms resulterend in wat hierboven geschreven is over een weigering tot keuring van een importauto.
Inmiddels zijn er bedrijven die op een verantwoorde wijze R12 installaties ombouwen naar R134a, en mogelijkerwijs naar R1234yf. Dat is nu het gebruikte koudemiddel, als vervanger van R134a dat een sterk broeikasgas blijkt te zijn.
Die ombouw is niet probleemloos, de drukken zijn hoger, de moleculen kleiner waardoor er meer kans is op lekkages. En de gebruikte olie is anders dan bij R12.
Een goeie ombouwer weet dat, en zal naar bevind van zaken handelen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10266
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bibberkip schreef:https://www.shutterstock.com/image-photo/wooden-blocks-words-the-game-600nw-2235138335.jpg
Wen er maar aan.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met voortschrijdend inzicht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.