Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Der zullen wel mensen zijn die gewoon weg niet het geld hebben om hun auto aan te passen, en zodoende hun hobbby moeten opgeven.!
Mafkezen zijn het .... netjes uitgedrukt nog
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
waterman771 schreef:Juist! Dat is de weg die we in moeten slaan, net zoals het mogelijk is om een roetfilter in te laten bouwen.
Hier in NL nog niet, tenzij je 1 van de 5 autoos hebt waar een retrofit roetfilter voor verkrijgbaar is.
Ik zou ze er zo onder bouwen als ze er waren - maar het levert me geen enkel voordeel op. En dat snap ik allebei niet; 1. dat ze er niet zijn en 2. dat er geen malus staat op het niet-monteren ipv een premie als je zo’n ding wel monteert.
Ook word ik er nogal flauw van dat diesels steeds worden afgezeken. Terwijl bij goede (PSA) diesels de brandstof het grootste probleem is. Op goede brandstof zoals PPO roet een diesel niet of nauwelijks. Maar omdat we daar geen accijns over betalen moeten we viezigheid tanken die teveel roet produceert. Vervolgens krijgt de auto daar de schuld van. Wie het snapt mag het zeggen.
Ich bin ein Breaker
robert & marieke schreef:Je kunt het natuurlijk ook nog omdraaien…....
Jammer dat de gemeente Amsterdam dan ook niet naar de totale levensduur van een auto kijkt. Het kost immers vele malen meer energie(=vervuiling) om een nieuwe auto te produceren dan om dat een auto ooit in z’n leven aan schadelijke stoffen zal kunnen uitstoten.
Eigenlijk zou je dus alle nieuwe auto’s moeten weren uit de binnensteden en alle oudere auto’s moeten koesteren.
Is ook mijn argument tegen het vernieuwen van autoos.
Ich bin ein Breaker
Hoe zouden ze dat willen regelen met auto’s die niet op maar met LPG rijden, zoals onderstaande vrachtwagen…
Dit is overigens een foto die ik vandaag vanaf mijn werk nam:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Zondag avond een rondje door de pijp gelopen. hooguit 10 minuten.
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Link
Nou dat gaat lekker opruimen daar .......
Wat stoten die rondvaartschuiten uit ?
Amsterdam moet lekker zo doorgaan, komt er helemaal geen hond meer. Ook de wallen moeten al dicht, denken ze dat al die buitenlandse toeristen voor Madam Tussaud of de Bijenkorf komen of zo ?
Laat ze lekker zo doorgaan, wordt het lekker schoon en rustig…
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dan kan de gemeente beter het Duitse voorbeeld volgen, met die “umweltzones” en de daarbij behorende stickers. Dan kan je de oldtimers uitrusten met een G-kat zoals de binnenkort leverbare Kat voor de 2CV.
Alsof al die 2Cv’tjes en ander oud gespuis de nek omdraaien en/of katten of filteren een wereld van verschil gaat maken…....Dat hadden ze vóór 1992 moeten verzinnen, maar ja, zo slim waren ze toen niet…...
Iemand enig idee wat het % “oud en smerig” is op het (A’damse)wegennet ?
Ik vermoed dat het snel slinkende is, dus die hele maatregel is bedacht om een zooi aandacht en geld te trekken. Iemand wil weer in de geschiedenis boekjes….
Ja, dat noemen ze “politiek”.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ja, dat noemen ze “politiek”.
Hehe…. die wallen opruimen is ook al zoiets. Of je het nu wilt of niet, die wallen zijn gewoon wereldberoemd. You better gotta live with it!
mpostma schreef:Een oude DS met ongeregelde LPG verdamper installatie is echt niet zo schoon wat uitlaatgassen betreft. Bij de keuring wordt een CO percentage van 1.5 % hebben. Die Hummer max 0.3% CO. De andere gassen worden bij de DS buiten beschouwing gelaten, bij de moderne auto’s niet.
Dat klopt wel maar dat komt allleen doordat de driewegkatalysator zo effectief is in het wegvangen van CO, HC en NO. Niet doordat de Hummer zo effectief met zn brandstof omgaat. De NOx uitstoot wordt door de kat echter geheel ongemoeid gelaten en laten dat nou net de stofjes zijn met het grootste effect op de smogvorming ‘s zomers en op verzuring van het milieu. SO2 nog zo’n verzuurder komt in LPG zelfs helemaal niet voor en wat betreft roet en fijnstof zal die DS op LPG ook best goed presteren. Het is dus maar wat je meet.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
karel schreef:robert & marieke schreef:Je kunt het natuurlijk ook nog omdraaien…....
Jammer dat de gemeente Amsterdam dan ook niet naar de totale levensduur van een auto kijkt. Het kost immers vele malen meer energie(=vervuiling) om een nieuwe auto te produceren dan om dat een auto ooit in z’n leven aan schadelijke stoffen zal kunnen uitstoten.
Eigenlijk zou je dus alle nieuwe auto’s moeten weren uit de binnensteden en alle oudere auto’s moeten koesteren.Is ook mijn argument tegen het vernieuwen van autoos.
Inderdaad! Dit krijgt echter binnen alle (politieke) discussies nauwelijks aandacht.
M.i. zouden we dit dus niet alleen moeten roepen, maar ook moeten proberen er aandacht voor te krijgen.
We kunnen dit aankaarten via de clubs en zij weer bij de koepelclub FIVA. De FIVA overlegt regelmatig met het Ministerie V&W.
Willen we invloed hebben op dergelijke onderwerpen, dan zal er gelobbyd moeten worden.
Dus; niet klagen op dit forum, dat lost weinig op (hooguit je eigen frustratie), maar dit onderwerp aankaarten bij alle klassiekerclubs waar je lid van bent.
Zal ik ook doen.
Blijft over de vervuiling door de auto, door het rijden erin. Ik ben best bereid om een katalysator aan te schaffen voor de klassiekers waar ik regelmatig mee rijd. Maar dan moet zo’n ding wel leverbaar en betaalbaar zijn.
Door het ontbreken van een bonus/malus systeem wordt echter niemand geprikkeld om een katalysator aan te schaffen, worden ze nauwelijks in productie genomen en als dat wel gebeurd (zoals in het verleden in Duitsland voor de DS) zijn ze dermate kostbaar dat mensen in bijv. Nederland ze niet aanschaffen.
In Duitsland is bij mijn weten zo’n bonus/malussysteem wel ingevoerd - ook voor klassiekers - en moeten alle auto’s waarmee meer dan hobbymatig mee gereden wordt - voorzien worden van zo’n katalysator, op straffe van een flinke boete.
Hobbymatig gebruik zonder katalysator is toegestaan, maar onderhevig aan regels. Zo mag men alleen onder voorwaarden binnensteden in.
Ik zou me goed kunnen erin kunnen vinden als een dergelijk evenwichtig systeem ook in Nederland ingevoerd zou worden.
Ook een punt om aan te kaarten via onze clubs.
Het weren van auto’s zoals nu voorgesteld voor Amsterdam is onhoudbaar en lijkt mij vooral een proefballon.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het weren van auto’s zoals nu voorgesteld voor Amsterdam is onhoudbaar en lijkt mij vooral een proefballon
Het gaat ze natuurlijk niet om die auto’s te weren. Hoe willen ze dat doen dan ? Op iedere invalsweg een douane-beambte met slagboom ?
Nee het gaat ze erom die autos in de stad met een fout kenteken te bekeuren…....Een variant op fout parkeren. Mischien slepen ze ze wel weg, nog meer pret en kassa..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In Duitsland zijn er goede na-inbouw katalysatorsetjes te koop voor bedragen van rond de 1000 euro. Daarmee voldoet je wagen in één keer aan de Euro2 norm, die van 1992. Maar in Nederland willen ze daar niet aan. Ik heb de RDW een mail gestuurd: Ze kennen geen mogelijkheid om je auto om te keuren naar een strengere milieunorm. Dat komt misschien ooit nog wel… maar voorlopig mag je dus wél je vieze stink diesel van een niet of nauwelijks werkend roetfilter voorzien en de stad weer in, terwijl je je benzine auto niet van een bewezen goed werkende katalysator mag laten voorzien en daarmee weer de stad in mag. Dit bewijst dat amsterdam gewoon weer eens bezig is met het automobilstje pesten en dat het geen ene fuck met het milieu te maken heeft.
De afgelopen dagen ben ik eens op gaan letten. Ik denk nu dat misschien 1 a 2 % van het Amsterdamse wagenpark van voor 1992 is. De meeste auto’s daarvan zijn klassiekers, waarvan dan weer de helft (minimaal..) op LPG rijdt.
Mocht het nu mogelijk worden om je wagen van een RDW goedgekeurde kat te laten voorzien, dan geef ik die 1000 euro graag uit. Tot die tijd zal ik een 93-er Jeep cherokee kopen op benzine. Die scoort 270 gram co per km. Maar ik mag wél de stad in… hahahahahahahahah
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
gerardeux schreef:De NOx uitstoot wordt door de kat echter geheel ongemoeid gelaten
Is dat zo? Bij mijn weten reduceert de katalysator deze wel degelijk. Echter, heb ik geen flauw idee hoe effectief de katalysator daarin is.
waterman771 schreef:Tot die tijd zal ik een 93-er Jeep cherokee kopen op benzine. Die scoort 270 gram co per km. Maar ik mag wél de stad in… hahahahahahahahah
*Grinnik*
Het rijdt niet verfijnd (zeg maar: beroerd) maar op deze manier heeft wél wat…
Enne - ik denk btw dat je CO2 bedoelt?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:waterman771 schreef:Tot die tijd zal ik een 93-er Jeep cherokee kopen op benzine. Die scoort 270 gram co per km. Maar ik mag wél de stad in… hahahahahahahahah
*Grinnik*
Het rijdt niet verfijnd (zeg maar: beroerd) maar op deze manier heeft wél wat…
Enne - ik denk btw dat je CO2 bedoelt?
Och, als het CO zou zijn, dan zou je met een uitstoot van 0.5% CO een alleszins royale productie van uitlaatgassen hebben