![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Han S schreef:Maar is dit dan achterhaald?
Onder gelijke omstandigheden is LPG een schonere brandstof dan benzine. Echter wanneer je de benzine inspuiting regelt aan de hand van een lambda sonde en de gassen nabewerkt in een katalysator is het een schonere brandstof dan een eenvoudige LPG installatie.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Helemaal geen NOx meer EW?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2728.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Volgens mij is inmiddels iedereen uitgehuild over de MRB-perikelen. Dan kunnen we nu rustig gaan afwachten wat de FEHAC, KNAC, BOVAG en misschien ook wel de ANWB voor actie zullen ondernemen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
EW schreef:Zit daar een regeling op die ingrijpt op de brandstofhoeveelheden?
Ja; Het is een systeem met lambdasonde in het uitlaatspruitstuk en een elektronische regelklep voor de lpg die wordt aangestuurd door een programmeerbare regelunit. Ik zit eraan te denken deze in de DS in te bouwen, maar het kan ook in de BX natuurlijk…
Kom ik op een ander autoforum tegen:
Een gemiddelde Boeing 747 stoot zo’n ruim 40 kg CO² uit per kilometer, waar praten we over. Een retourtje New York met dit toestel is zo’n 400 ton CO².
Waarbij ik me afvraag of zo’n toestel ook NOx uitstoot en in welke hoeveelheden. Want dan kunnen wij natuurlijk prachtige systemen hebben met lambda sondes en EGR kleppen, maar ik wil wel eens weten of de luchtvaart ook zoveel moeite doet.
Over NOx: http://www.lenntech.nl/schadelijke-stoffen/stikstofoxiden.htm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pascalvm schreef:EW schreef:Zit daar een regeling op die ingrijpt op de brandstofhoeveelheden?
Ja; Het is een systeem met lambdasonde in het uitlaatspruitstuk en een elektronische regelklep voor de lpg die wordt aangestuurd door een programmeerbare regelunit. Ik zit eraan te denken deze in de DS in te bouwen, maar het kan ook in de BX natuurlijk…
Helaas maken ze ze niet meer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
pascalvm schreef:EW schreef:Zit daar een regeling op die ingrijpt op de brandstofhoeveelheden?
Ja; Het is een systeem met lambdasonde in het uitlaatspruitstuk en een elektronische regelklep voor de lpg die wordt aangestuurd door een programmeerbare regelunit. Ik zit eraan te denken deze in de DS in te bouwen, maar het kan ook in de BX natuurlijk…
Egbert is daar al een tijdje mee bezig: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322/
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12146.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Citrotech heeft hem gewoon in de webwinkel staan:
http://citrotech.nl/shop/shop/123lpg-inclusief-lambda-sensor/
Han S schreef:Helemaal geen NOx meer EW?
Verwaarloosbaar.
Pascal, dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar zoals waterman al zei is de productie gestopt en dat kun je lezen op de laatste pagina van Egbert’s topic.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6122.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Over milieu,
Over milieu: Alle keren dat ik in het Botlek gebied was rook het daar niet fris.
Zeeschepen varen gewoon de Nederlandse havens binnen terwijl ze gestookt werden op alles wat maar goedkoop en brandbaar is.
De gehele oliewinning voorziet in eigen energiebehoefte door de net opgepompte ruwe olie te stoken.
De gemiddelde brommer heeft een tweetakt motortje die meer als 20 keer zoveel uitstoot heeft als een moderne middenklasser auto.
Nu rijden brommers misschien niet zoveel kilometers, maar ik woon aan een doorgaand fietspad waar veel brommers ook gebruik van maken.
Iedere keer als een bewindspersoon de term milieu noemt denk ik maar een ding: Dit gaat de gewone burger (mij) weer geld kosten.
Wat betreft de groep economische oldtimer rijders, deze hebben vaak een redelijk jonge oldtimer aangeschaft en dit moet dan verder rijden zonder veel kosten. Mochten die kosten toch komen, dan beland deze auto z.s.m. op de sloop. Er wordt dan een nieuwe oldtimer of modernere auto gekocht als men ervan overtuigd raakt dat dit een economischer keus is.
Feit is dat een pekel-winter dit soort auto’s waarschijnlijk niet veel goed gaat doen; het verschijnsel economische oldtimer rijder lost zichzelf dan op (letterlijk), zeker als men met deze auto’s doorrijdt.
Persoonlijk: Onze DS was de eerste en tevens laatste, dit staat al jaren vast. We rijden door zolang de auto economisch blijft voor ons. Deze DS hebben we al weer ruim 10 jaar. Sinds de aanschaf van de DS hebben we de auto van binnen en buiten volledig gerestaureerd, hebben inmiddels 2 opgroeiende kinderen, een hond, wonen we ruimer en hebben een andere dagelijkse auto (de DS was in eerste instantie onze enige auto).
Kijkend naar ons banksaldo, zie ik per jaar onder de streep een steeds kleiner wordend maar gelukkig nog wel positief saldo.
Met deze maatregelen op stapel zou ook het DS rijden in het gedrang komen; Als gezin in hierboven geschetste situatie hebben we nu eenmaal andere prioriteiten. Als deze regel doorgaat ben ik genoodzaakt (met pijn in m’n hart) de DS te verkopen, óf langere tijd te schorsen wat dus hoe dan ook het einde van m’n hobby betekent. Dit terwijl ik net werkzaamheden heb laten uitvoeren en ook zelf heb gedaan om de auto nu weer in top conditie te krijgen.
Deze maatregel is dan ook niet eerlijk als je bedenkt dat met een oldtimer relatief weinig wordt gereden in aantal kilometers en ook periode (winterstalling).
Dit is wat ik er even over kwijt moest
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
cxfanatic schreef:Volgens mij is inmiddels iedereen uitgehuild over de MRB-perikelen. Dan kunnen we nu rustig gaan afwachten wat de FEHAC, KNAC, BOVAG en misschien ook wel de ANWB voor actie zullen ondernemen.
Dat vind ik nu het meest lastige aan onze volksaard (niet persoonlijk cxfanatic) dat rustige afwachten, onze schouders ophalen en maar vooral veel klagen. Wij zijn blijkbaar niet in staat om voldoende mensen te mobiliseren/verenigen op diverse manieren middels protest, media, lobbyen, We laten het ALLEEN over aan een aantal belangen verenigingen(die goed werk verrichten!)zodat deze in een polder constructie het overleg aan kunnen gaan. Daar liggen ze in Den Haag echt wakker van!
Je kunt deze “maatregel/aankondiging” natuurlijk ook oppakken als een “turning moment”. Ik heb werkelijk geen enkel valide argument gehoord om de wegenbelasting niet in de brandstof prijs te gooien. Je belast het gebruik en niet het bezit! En je hebt daarvoor geen overheids apparaat nodig. Mede het feit al dat men in de jaren 60 de opbrengsten van wegenbelasting in de pot algemene middelen heeft geplaatst. Ben ik nou daadwerkelijk de enige in Nederland die dat raar vindt? Milieu…als je daar een beetje in verdiept kun je veel effectievere en eerlijkere maatregelen bedenken.
Ik wilde mijn gedachte kronkels toch effe met mijn gelijkgestemden/clubgenoten delen want we kunnen over en weer blijven kneuten (belgisch)en elkaar op dit forum bestoken met weetjes, gps alternatieven, rekeningrijden, etc etc.
We kunnen ons allemaal ook echt verenigen op een goed verdedigbaar standpunt. Om vervolgens als begin bijvoorbeeld de gene aan te schrijven waarop je hebt gestemd en hem/haar ook te beloven dat je dat nooit weer zult doen.
Iets meer Griekse toestanden zou toch wel een fijne afwisseling zijn in plaats van “onze” spruitjes lucht!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
lopezdijkstra schreef:
Je kunt deze “maatregel/aankondiging” natuurlijk ook oppakken als een “turning moment”. Ik heb werkelijk geen enkel valide argument gehoord om de wegenbelasting niet in de brandstof prijs te gooien. Je belast het gebruik en niet het bezit!
(gequote omdat ik speciaal op dit stukje wil inhaken. Mods: delete if need be.)
Ik heb al eerder vermeld dat dit m.i. een erg twijfelachtige maatregel zou zijn. Omdat transporteurs per definitie veel rijden, en in de meeste gevallen met wagens die met 1:3 al zuinig worden genoemd, gaan die bedrijven door zo’n maatregel serieus bloeden. En dat ga je merken in de prijs van alles wat met gebruik van fossiele brandstof wordt vervoerd. Ongeveer alles, dus. Nog niet te spreken over het feit dat je dan een branche nekt die groter is dan de oldtimerbranche, dat je mensen in de grensstreken weer over de grup gaat laten tanken (dat kost je dan meteen een klap accijnsinkomsten én die mensen rijden op de Nederlandse wegen zonder daar belasting voor te betalen) en dat je als Nederland je concurrentiepositie in de internationale op- en overslag mogelijk in gevaar brengt.
Ik heb het niet doorgerekend hoor, maar ik ben niet voor verhoging van de brandstofprijs, óók niet als de MRB dan afgeschaft wordt. Simpelweg omdat ik denk dat je daarmee juist de mensen om wie het niet gaat treft.
Daarbij komt dat ergens in het regeerakkoord, naar ik heb begrepen, desondanks wordt gesproken over een verhoging van de accijns op diesel en LPG, náást het idee om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in te trekken. Dan word je dus dubbel genaaid. En niet alleen de veelrijder, maar ook de hobbyist.
Er zal best een alternatief plan moeten komen, maar dat kan zeker wel anders dan door de literprijs aan de pomp weer eens op te krikken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De KNAC roept op tot ondertekening petitie tegen opheffen MRB-vrijstelling
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Teken de petitie op:
http://www.knac.nl/petitie/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Penny Lane schreef:lopezdijkstra schreef:
Je kunt deze “maatregel/aankondiging” natuurlijk ook oppakken als een “turning moment”. Ik heb werkelijk geen enkel valide argument gehoord om de wegenbelasting niet in de brandstof prijs te gooien. Je belast het gebruik en niet het bezit!
(gequote omdat ik speciaal op dit stukje wil inhaken. Mods: delete if need be.)
Ik heb al eerder vermeld dat dit m.i. een erg twijfelachtige maatregel zou zijn. Omdat transporteurs per definitie veel rijden, en in de meeste gevallen met wagens die met 1:3 al zuinig worden genoemd, gaan die bedrijven door zo’n maatregel serieus bloeden. En dat ga je merken in de prijs van alles wat met gebruik van fossiele brandstof wordt vervoerd. Ongeveer alles, dus. Nog niet te spreken over het feit dat je dan een branche nekt die groter is dan de oldtimerbranche, dat je mensen in de grensstreken weer over de grup gaat laten tanken (dat kost je dan meteen een klap accijnsinkomsten) en dat je als Nederland je concurrentiepositie in de internationale op- en overslag mogelijk in gevaar brengt.
Ik heb het niet doorgerekend hoor, maar ik ben niet voor verhoging van de brandstofprijs, óók niet als de MRB dan afgeschaft wordt. Simpelweg omdat ik denk dat je daarmee juist de mensen om wie het niet gaat treft.
Daarbij komt dat ergens in het regeerakkoord, naar ik heb begrepen, desondanks wordt gesproken over een verhoging van de accijns op diesel en LPG, náást het idee om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in te trekken. Dan word je dus dubbel genaaid. En niet alleen de veelrijder, maar ook de hobbyist.
Er zal best een alternatief plan moeten komen, maar dat kan zeker wel anders dan door de literprijs aan de pomp weer eens op te krikken.
Oke ik had natuurlijk niet gezegd dat ik een uitgewerkt plan heb. Maar gewoon effe met mijn Friese boeren verstand Transporteurs maken gebruik van de weg. Dus die mogen daarvoor dan toch gewoon betalen? Vergeet tevens niet dat buitenlandse gebruikers ook gewoon naar rato betalen. Mocht je nou vinden dat ze onevenredig belast worden dan kun je daarvoor bijvoorbeeld een ander belasting tarief hanteren? Soort rode diesel maar dan anders. Uiteindelijk vindt je daar ook middels belasting een eerlijke effectieve oplossing voor. En mensen bij de grensstreek hebben een voordeel. Aan de andere kant buitenlanders die hier naar toe komen betalen ook mee. En natuurlijk heeft elk plan nadelen maar als je dit opweegt tegen de voordelen. Je betaald voor wat je rijdt en dat is gewoon eerlijk. En je bespaart een hoop ambtenaren.