Midfriesland schreef:Als ze maar niet aan komen zetten met zo’n irritante dagenkaart… Moet ik straks verplicht een modern hok erbij nemen.
Enneuh, wat is eigenlijk het verschil tussen vervuilen in de stad of erbuiten, behalve perceptie? Wat het oog niet ziet verdwijnt heus niet naar een andere planeet…
Ik ben er voor dat een hobby auto als tweede auto moet worden gezien en dat je dus een normale moderne auto gebruikt voor het kilometervreten. Rijd je met een klassieker als hobby, dan is een 60 dagenkaart wat mij betreft geen probleem, een verplichte katalisator ook niet.
Ik wil hier aan toevoegen dat ik mijn oldtimer ook graag nuttig wil gebruiken om naar mijn werk etc te rijden, ik vindt het een beetje zonde om na mijn werk (als ik met mijn reguliere auto terug ben)met mijn oldtimer rondjes rond de kerk te rijden om er van te kunnen genieten.
Wat je verder ook kan gaan krijgen is dat mensen meer in de oldtimer gaan gaan, als je toch moet betalen dan ga je er in rijden ook, je krijgt dan een tegenovergesteld effect.
Die regel in belgie met O platen is wel bedoeld voor hele oude oldtimers, je kan daar ook gewoon je old-timer laten keuren en dan mag je gewoon overal en altijd rijden en hoef je geen belasting te betalen, alleen als je gas erin hebt betaal je alleen het gas gedeelte.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Redbird schreef:Ik wil hier aan toevoegen dat ik mijn oldtimer ook graag nuttig wil gebruiken om naar mijn werk etc te rijden, ...
Er is natuurlijk niemand die jouw dat gaat verbieden. Maar vind jij het dan niet normaal dat je hier dan wegenbelasting voor moet betalen?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De KNAC petitie heeft inmiddels al meer dan 51000 ondertekenaars. Kennelijk leeft het toch wel, dit onderwerp. Een demonstratie van oldtimers kan denk ik in ieder geval op een serieuze opkomst rekenen.
Als je hem nog niet ondertekend hebt vanwege de drukte vorige week, dan deze zachte herinnering…
Er staat me vaag iets bij dat 50,000 handtekeningen al genoeg is om een referendum af te dwingen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zag alleen ook dat er wel wat mensen meer dan 1x getekend hebben…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik heb plezier in het rijden met mijn old-timer, nu lijkt het mij slechter voor het milieu om met mijn diesel naar het werk te rijden en de oldtimer alleen te gebruiken voor “nutteloze” ritjes rond de kerk.
Zoals ik al in mijn mail probeerde uit te leggen, als iemand ergens (veel) voor moet betalen zal diegene meer geneigd zijn om dat uit te ponden door meer met die oldtimer te gaan rijden. Wat voor mij dan een optie wordt is mijn reguliere auto te schorsen voor 3 maanden en op de oprit te stallen of een lege caravan stalling, (in de zomer) en dan de kilometers met mijn oldtimer gaan rijden.
Dan betaal ik netjes, maar het milieu is er niet echt mee geholpen en daarom wordt geloof ik de mbr afgeschaft voor oldtimers…
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vraag me af of dat zo werkt voor de kostenbewuste Nederlander…
Immers, als je dan lekker veel gaat rijden in je oldtimer, nemen ook de onderhoudskosten toe en ben je dus nóg duurder uit. Je betaalt dan misschien belasting ‘voor niks’, maar weinig rijden is ook met een belastingplichtige oldtimer goedkoper dan veel rijden…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Per auto blijf ik ruim beneden de 5000 km per jaar maar ze staan alle drie het hele jaar door stand-by. Ik wil graag de vrijheid houden om naar de stalling te rijden en van auto te wisselen, zonder eerst langs het gemeentehuis te moeten voor een stempeltje ofzo. Het gemeentehuis is hier bovendien 15 kilometer vandaan. Niet goed voor het milieu om daar dan heen te moeten… Wat mij betreft dus géén 60 dagenkaart a.u.b.
En ik heb mijn troentjes vooral omdat ik ze leuk vind om in te rijden, niet alleen om ze te poetsen, hoewel ik dat ook regelmatig doe.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik wil toch graag rijden met die oldtimer, als ie niet rijdt gaat ie ook kapot. Maar op deze manier heb ik wel het idee dat ik het geld nuttiger besteed…
Goede raad is voorraad
Midfriesland schreef:Als ze maar niet aan komen zetten met zo’n irritante dagenkaart… Moet ik straks verplicht een modern hok erbij nemen.
Hoeft helemaal niet, dan neem je gewoon 6 oldtimers. Kan je (bijna) het hele jaar door oldtimer rijden!
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
KNAC
Petitie: Behouden MRB-vrijstelling oldtimers
Ja, ik begrijp dat maatregelen tegen de milieubelasting noodzakelijk zijn.
Maar het is niet fair om klassieke auto’s, ons rijdend erfgoed, daarvoor extra te belasten.
Daarom ben ik tegen het opheffen van de MRB-vrijstelling voor klassiekers van 30 jaar en ouder.
Dat zou inhouden t/m 1982 en ouder vrijstelling van MRB
Midfriesland schreef:Ik wil graag de vrijheid houden om naar de stalling te rijden en van auto te wisselen, zonder eerst langs het gemeentehuis te moeten voor een stempeltje ofzo. Het gemeentehuis is hier bovendien 15 kilometer vandaan. Niet goed voor het milieu om daar dan heen te moeten… Wat mij betreft dus géén 60 dagenkaart a.u.b.
Dit is natuurlijk wel een beetje kortzichtig, want er is sindsdien wel een hoop veranderd!
Je hebt nu Internet en je hebt je DigID en ook nog Ideal om eventueel direct te betalen dus waarom zou je langs een gemeentehuis moeten? Sterker nog, als een dagenkaart beleid wordt is er binnen no-time een App voor!
Na alle verhalen en suggesties lijkt een dagenkaart mij juist de beste oplossing om de veelrijders van de hobbyisten te scheiden.
Het gaat als volgt: Je meld je auto aan op internet, dan mag je rijden (er is al genoeg kenteken controle overal aanwezig om dat te handhaven). Je betaald per dag dat de auto is aangemeld evenredig naar MRB of uitstoot(dus diesels meer dan benzine bijv) Als het oldtimer-weekend weer voorbij is en hij staat in de stalling dan meld je je auto weer af. Simpel toch?
Dan nog de vraag of je de auto op de openbare weg mag parkeren als hij afgemeld staat. Met die keuze, ja of nee, kun je nog strenger scheiden tussen liefhebbers en knakenrijders.
Als deze test met oldtimers slaagt zou ik heel graag zien dat het voor alle auto’s ingevoerd wordt, want ik gebruik mijn auto ook maar een paar dagen per jaar (vandaar dat ik in een youngtimer rijd).
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zie ook niet direct een bezwaar tegen zo’n kaart. Ik denk dat een auto die langs de openbare weg geparkeerd staat net zo vervuilend is als een auto die op privégrond staat, dus het laatste aspect zie ik niet als noodzakelijk. Of wenselijk, mijn CX staat ‘s zomers voor de deur (op straat), steeds met 2 auto’s heen en weer naar de stalling is ook niet goed voor het milieu…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Waarom zijn wij allemaal bezig met het verzinnen van beperkende maatregelen. Zijn wij nu al zo door de regering gehersenspoeld dat er iets aan de oldtimers gedaan moet worden.
Ze moeten het gewoon laten zoals het is en wij moeten zeker niet voor hun gaan denken wat voor een beperkingen we ons zelf op willen gaan leggen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind gewoon dat de vrijstelling moet blijven zoals nog niet zo lang geleden door de regering is vastgesteld. Prima systeem waarbij opgemerkt moet worden dat de invoer van ouwe meuk nu al aan het afnemen is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste