Hallo,
Ik heb een vraagje over het ontstekingstijdstip van een C15E 1400 van ‘90. Op hoeveel graden voor BDP moet de ontsteking staan? Moet het ontstekingstijdstip anders staan naargelang je super 98 of super 95 tankt?
Over het mengsel van de carburator heb ik ook een vraagje. Er staan 2 stelschroeven op de carburator (1 stationairschroef en 1 CO schroef(?)). Hoe zet ik het mengsel armer of rijker? (CO schroef in of uit draaien?) Hoever staat de CO schroef standaard op ons type C15 uitgedraaid?
Over de bougies: de insulator is wit (maar niet poederig aangeslagen wit) met hier en daar wat zwart, de electrode is vuil metaalkleurig, en de rand van de bougie is zwart van aangeslagen roet. Hoe krijg ik ze koffiebruin?
We proberen onze C15 zuiniger te laten rijden. Nu verbruikt hij ongeveer 10L/100km.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
groeten
Sebbe
Hallo ,het ontstekings tijdstip is 8 graden bij 900 toeren (stationair) VDP,en met het slangetje (carbu-ontsteking) LOS.dit alles meet je met een stroboscoop,en het tijdstip is te bereiken door de ontstekkings unit te verdaaien(2moertjes los)
Welke carbu heb je ?? Ik heb er een 2traps solex op zitten,(zat eerst een enkele Weber op )en ik draai bij warme motor de co-schroef eerst áán tot ie stationair rottig gaat lopen,en dan nét zolang uit tot ie het lekkerst loopt,bij de keuring is het de ene keer in orde en de andere keer stellen ze het weer goed af ..enz.
Het verbaast mij ook dat onze c15 behoorlijk aan de drank is in de wintertijd,1op10\12(rij nu over het algemeen vrij korte stukken)toch rij ik in de zomer met gemak 1 op 15,( tank vrijwel alleen euro loodvrij)maar dan zonder koude start en weer op zomerbandjes,vergeet nu ook niet je luchtfilter inlaat op winter te zetten !! (bandenspanning in orde brengen)en probeer je choke, zodra je op pad bent weer terug te duwen (alles helpt) trek niet te fors op (rijstijl doet ook erg veel) Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)