




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In februari 2007 aangeschaft in duitsland, met LPG en nieuwe bekleding, en inmiddels 10.000 kilometer verder…
Probleem dat actueel geworden is: een plakker gehad, wegens rijden met te weinig olie, oorzaak gevonden; de oliepeilstok was te lang!
Evengoed, de motor rammelt nu behoorlijk, helaas!
Een ander blok aangeschaft, nu nog inbouwen…
Oorspronkelijk zit er een DY3 met 5-bak in, wordt nu een DV-blok (ietsje minder pk’s, 84 ipv 99), maar in nederland op de snelweg zonder verdere belasting moet dat geen probleem zijn.
Een winters plaatje gaat bij de start van dit topic mee, de rest volgt vanzelf de komende tijd…
ops:





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Met iets minder PK’s komt die korte 5-bak goed tot zijn recht. Heb je er geen spijt van dat je de 2300 met lange 5-bak uit die sloper verkocht hebt?
Succes en veel sleutelplezier.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GeraldDSuper schreef:Met iets minder PK’s komt die korte 5-bak goed tot zijn recht. Heb je er geen spijt van dat je de 2300 met lange 5-bak uit die sloper verkocht hebt?
Succes en veel sleutelplezier.
Spijt komt na de daad…
Heb in het DV-blok vertrouwen, in het 2300-blok was het avontuur groter.
Nogmaals het blok eruit zie/zag ik niet zitten, wil wel weer eens keertje rijden!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mijn vader en ik wensen je veel succes met het project!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Mijn vader en ik wensen je veel succes met het project!
Hee, da’s leuk, dank je wel!
Moet toch wel gaan lukken, toch?
Met beetje hulp via dit forum zeker!
Vandaag voor het laatst met de oude motor gereden, Den Haag vice versa.
Vast op de 120 gaat het nog wel, maar starten en file rijden is niet leuk meer, onregelmatig lopen, inhouden, slecht aanslaan en zo.
Morgenochtend ben ik vrij, dan ga ik van start.
Veel succes met je project.
Ik hoop dat je hier je vorderingen bij gaat houden. Altijd leerzaam zoiets.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wolfman schreef:Veel succes met je project.
Ik hoop dat je hier je vorderingen bij gaat houden. Altijd leerzaam zoiets.
Was idd de bedoeling, tegelijk moet ik dan efkes opsteken hoe ik makkelijk foto-tjes plaats!
Zaterdagmorgen begonnen met demontage van luchtfilter, gasslang, uitlaatklem onder de auto, dus de verbinding met het flexibele stuk, en het laatste de 8 moeren van het uitlaatspruitstuk.
Alle moeren hadden maat 12, zoals het hoort.
Losgedraaid met ring 12, de voorste met dop 12, en de tussenmoeren met pijp 12 met steeksleutel op de pijp.
Een tapeind kwam mee, de moeren waren voorzien van ringen en zelfborgend.
O ja, de rechtse veerbol (deelbaar) verwijderd voor gemakkelijke toegang: hier heb ik zelfgemaakt gereedschap voor, een plank met stukje bandijzer, soortgelijk gebruik ik ook voor moderne oliefilters.
Na afloop de veerbol weer losjes teruggezet ivm vuil.
Het kapje voor de voorverwarming van de verbrandingslucht direct overgezet op het DV-blok.
Maandag vervolg: koplampbediening eraf, koeltunnel, beide voorspatborden ernaast. Helaas worden momenteel de voegen van de flat waarin de DS gestald staat gerepareerd, dus t werd een enorme stofboel! dus maar stoppen en genieten van het mooie weer!
Dinsdag, vervolg: koelslangen los, koelwater afgetapt, motorkap met scharnieren eraf en omgekeerd op het dak, motorsteunen los (achterste dus).
Er rijst een vraag: hoe ga ik ze straks vastzetten?
Eerst de baksteunen losjes indraaien, motor en bak nog even liften en dan op de achterste steunen laten zakken? Zit er dan voldoende ruimte op de bevestigingsogen van de motorsteunen?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Woensdagmorgen: hydraulische leidingen los, de oliepomp ligt aan de opvoerslang in de linker keienbak, vastgebonden met touwtje aan het voorraadvat; nu niets hoeven aftappen.
De opvoerleiding naar de HD-regelaar kon blijven zitten (geen vuil, dus).
Gaspedaal bediening van carburateur af, choke-kabel idemdito, benzineslangen los, bediening versnellingsbak, stuurhuis en zo voort.
Vanmiddag nog de aandrijfassen gelost en de handremkabel eraf.
Als laatste een motorsteunbout voorste traverse er af. Klaar, toch?
Viel me alleszins mee, niets kapot of erg vast.
Wel de vliegwielpoelie alvast gelost, nu blok nog in de wagen hangt.
Verder kwam er een 71 graden thermostaat uit, wel beetje laag, ondanks dat het een gas-auto is?
Alvast een plaatje van het te monteren DV-blok:





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Zeker goed bezig zeg.
Maar wat een klus zeg. Succes veder.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Hey Rob, goed bezig man dus ze gaat niet meer weg?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
xm'metje schreef:Hey Rob, goed bezig man
dus ze gaat niet meer weg?
Als je nog een trouwauto nodig hebt….
vlietmansje schreef:xm'metje schreef:Hey Rob, goed bezig man
dus ze gaat niet meer weg?
Als je nog een trouwauto nodig hebt….
Zijn in toaal15 oude citroens ds,cx nodig dus… en volgens mij is er nog plek
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pfoe, de dag zit erop….
Bekaf, dus: het verhaal is alsvolgt…
Vanmorgen alles in gereedheid, bleek de takel zo groot dat die niet in de garagebox paste! Dus moest alles buiten gaan gebeuren, is uiteindelijk ook gelukt, het defecte DY3 blok met versnellingsbak eruit getakeld.
Het uitlaatspruitstuk had ik losgehaald, maar zat onder de wagen nog op de flexibele pijp geschoven, zat wel beweging in.
Dan kan de motor echter niet passeren, dus ook de startmotor en de (uitlaatzijde) motorsteun eraf gehaald.
Toen makkelijke passage, HD-regelaar overgezet, versnellingsbak eraf, drukgroep en koppelingsplaat van de DY3 motor, plus vliegwiel, alles overgezet op het (nieuwe) DV-blok.
De bak eraan schuiven duurde wel even, uiteindelijk toch gelukt!
Hele aggregaat er weer ingehangen, motorsteunen van de dwarstraverse zitten alweer op de plaats, voordat de motor definief kon zakken weer de motorsteun aan uitlaatkant vastgezet.
Aandrijfassen weer in de tripoidehuizen geschoven, en geborgd in de wiellagerblokken. Voorwielen er weer op.
En toen was het dus alweer 5 uur!!
Auto weer naar binnen geduwd, takel op de aanhanger en weer terugbrengen enz.
Handen wassen en overall in de was…
Achteraf viel het wel goed te doen, maar in een garagebox eigenlijk niet, je breekt je nek over alle losse spullen en je hebt te weinig ruimte om de auto (en in de hoogte, vandaag geleerd).
Volgende week maar verder, enige tegenvaller(tje) is de waterpomp van het nieuwe DV-blok: er zit behoorlijke zijdelingse speling op de as, dus die moet nog overgezet worden van het oude DY3-blok.
Wordt vervolgd, met plaatjes als ik mijn toestel weer terugvind





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nog steeds: Goed bezig!
Respect!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Nog steeds: Goed bezig!
Respect!
Merci, maar er is toch iets mis gegaan: op de nokkenas van het (nieuwe) DV-blok zaten twee ringetjes, meegeleverd bij het blok.
Er zat ook een steunlager en moer bij trouwens…
Nu heb ik deze vulringetjes op de nokkenas geschoven en daarna de bak erop geschoven, nu ben ik er achter dat deze vulringetjes dienen om de poelie uit te lijnen, toch?
Op de oude motor zaten geen vulringetjes, dus was beetje op verkeerde been gezet.
Wat nu te doen, is de vraag?
Zullen de (extra) vulringetjes aan de binnenzijde van het versnellingsbakhuis voor problemen zorgen, want dan moet alles weer los…
Wie biedt zielerust ??