




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:Eerst de ontsteking in top conditie. dan verder zoeken.
Zeker ook al 15000 km op de zelfde bougies…
Motto: als die het goed doet: afblijven en karren maar
Bougies vervangen deze zomer, zitten er 5000 in…












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:bogaard77 schreef:Eerst de ontsteking in top conditie. dan verder zoeken.
Zeker ook al 15000 km op de zelfde bougies…Motto: als die het goed doet: afblijven en karren maar
![]()
Bougies vervangen deze zomer, zitten er 5000 in…
Je zegt zelf dat ie sOchtends op 3 pitten loopt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de eerste plaats iedereen de beste wensen voor 2009!
Ben van tijd tot tijd bezig geweest om Eva weer aan de praat te krijgen, maar vooralsnog geen succes .
Nieuwe puntjes en condensator gemonteerd, heb nu vonk buiten de cylinders van 8 tot 10 mm, zowel op de bobinekabel als op de eerste bougiekabel. De bougiekabels had ik overigens met kap en al losgemaakt en verder niet gekeken naar de positie op de bougies, omdat er mooie cijfertjes op stonden. Helaas bleek bij montage dat de kabelnummering volgens 1234 op de kap zat, dat kan natuurlijk niet goed gaan
Vermoedelijk is de kabelnummering niet gehanteerd omdat bij deze DV-motor de verdeler achterop zit en dan kloppen de kabellengtes niet zo mooi. Dus het kleppendeksel er maar af, en de kabels/ontstekingsvolgorde met de klok mee op 1342 gezet, volgens het principe van kantelen van 4e is ontsteken van 1e cylinder.
Nog niets, geen enkele plof, niet op LPG, niet op benzine.
Tot zover, nu verder?
Weet iemand of de oorzaak in doorgeslagen bobine kan liggen, of anders in verdeelkap/rotor? En hoe kan ik eea uitsluiten?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook de beste wensen voor jou en je familie!
Neem je cilinder 1 wel bij het vliegwiel?
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Eerste cylinder, vliegwielzijde, yep! Staat trouwens ook nog op kleppendeksel, dacht ik.
Inmiddels weken verder, krijg dat ding niet aan de gang
Ben er uiteraard mee in de weer, en het volgende is gepasseerd:
1. ontsteking gesteld met 5mm pen in vliegwielhuis
2. bougiedraden op verdeelkap geleid naar 1432-cylinders, met de klok mee
3. starten op gas, niet aanslaan
4. starten op benzine, niet aanslaan
5. controle opvoer benzine: GEEN benzine na de afsluiter, WEL ervoor!
Nu dacht ik het gevonden te hebben, dus de benzineslang van de afsluiter gehaald en rechtstreeks op de carburateur gezet
(dan was tijdens het rijden op LPG de benzine-afsluiter defect geraakt zonder dat je het merkt, en was vervolgens de verdamper de oorzaak van het startprobleem, en niet de ontsteking)
6. starten op benzine, NIET aanslaan
Situatieschets:
Nb. Heb een wit draadje met een krokodillenklemmetje voor de foto vastgezet op de eerste bougiekabel, staat gericht naar de fotograaf.
Wat nu?
Door het geduw en getrek aan de carburateur om de slang over te zetten viel me op dat er een vloeistof staat op de pakking tussen spruitstuk en carburateur, lijkt op (koel)water…
Nu verloor ik de laatse tijd wel koelwater, maar kon geen lek vinden.
1+1=?
Nadere inspectie van WPHB leert me dat er twee gaten in het spruitstuk zitten, in de verbinding naar de carburateur dus. Door een gat zal de brandstof (gasmengsel) gaan, maar er kan toch geen water stromen als er maar één gat is?
Wie kan me ietsje verder helpen met een uitleg over de voorverwarming van de carburateur, en nog een vraag: kan door lekkage van de pakking koelwater in de cylinders lopen?
(Dan weet ik wel waarom die niet wil aanslaan )
Verdere illustratie:
Het is een mini-carburateur, staat met twee tapeinden vast op het inlaatspruitstuk.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Upje, heb laatste bericht van 2 januari aangevuld…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vlietmans: Koelvloeistof in je cilinders is natuurlijk onwenselijk, maar zelf met een kleine lekkage moet ie wel aanslaan hoor. Grotere hoeveelheden koelvloeistof in de cilinder(s) kunnen tot waterslag leiden (vloeistof is niet samendrukbaar), maar dan zou je startmotor ook problemen hebben of krijgen om de motor rond te tornen.
Weet je zeker dat de juiste cilinders op het juiste moment hun vonk krijgen?
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:
2. bougiedraden op verdeelkap geleid naar 1432-cylinders, met de klok mee
Het is toch 1342? Ik hoop een typefout?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ted.kampen schreef:vlietmansje schreef:
2. bougiedraden op verdeelkap geleid naar 1432-cylinders, met de klok mee
Het is toch 1342? Ik hoop een typefout?
ops: , oeps, idd typefout! 1342 is correcte volgorde!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Vlietmans: Koelvloeistof in je cilinders is natuurlijk onwenselijk, maar zelf met een kleine lekkage moet ie wel aanslaan hoor. Grotere hoeveelheden koelvloeistof in de cilinder(s) kunnen tot waterslag leiden (vloeistof is niet samendrukbaar), maar dan zou je startmotor ook problemen hebben of krijgen om de motor rond te tornen.
Mijn startmotor is een snelle Valeo, heb ik nooit problemen mee gehad in de tijd dat ik de auto gebruik (25.000km). Tijdens de huidige toestanden heb ik wel gemerkt dat ie bij de derde of vierde keer draaien vreemde geluiden produceert, alsof ie hoest, zeg maar. Ik had het toegeschreven aan te warm worden
Waterslag is nieuwe term voor me, maar zou dus een verklaring kunnen zijn? Hoe gaat het koelwater dan rond bij de carburateur?
Vwb ontsteking, typefout, , 1342 is correct, bedankt beiden!





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Een lastig probleem, Vlietmans.
Bij waterslag moet je ook water zien aan de peilstok, of bij het voorzichtig losdraaien van de olieaftapplug (water gaat onderin het carter zitten). Bij een beetje water zou ‘ie aan moeten slaan. Wellicht komt er water via de carburateurvoorverwarming (vriesstopje kapot?) je inlaat in? Dan krijg je ‘em niet aan de praat.
Succes.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het brandstof probleem is moet ie aanslaan als je ether gebruikt. Slaat ie dan niet aan kan ie verzuipen. Schakelaar in tussenstand zetten.
Anders: geen vonk. Check dat eerst. daarna de kabel volgorde. 1342 en dan beginnen bij 1 als de zuiger in tdc staat en de rotor tegenover 1!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@Gerald: vriesstopje?
Moet ik nog naar zoeken, dan.
De voorverwarming van de carburateur verdenk ik nu: het koelwater wordt van de waterpomp via externe slang naar inlaatspruitstuk geleid, en gaat dan rechtstreeks de cylinderkop in, óf via carburateur(huis)?
Kan nog steeds niet snappen hoe er twee gaten (ipv 1 of 3) in de overgang van carburateur naar inlaatspruitstuk zitten…
‘k Ga wel vast op zoek naar nieuwe pakking!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:Als het brandstof probleem is moet ie aanslaan als je ether gebruikt. Slaat ie dan niet aan kan ie verzuipen. Schakelaar in tussenstand zetten.
Anders: geen vonk. Check dat eerst. daarna de kabel volgorde. 1342 en dan beginnen bij 1 als de zuiger in tdc staat en de rotor tegenover 1!
Ether heb ik niet eerder gebruikt, auto staat in garage onder flat, wil daar geen brand veroorzaken, overigens
Vonk: heb een overslagbrug van 8 tot 10 mm van de bobinekabel naar de accubak bij draaiende startmotor. Onder druk misschien wel doorslag op verdeelkap of rotor, maar ik weet niet hoe dit uit te sluiten (behalve vervanging door nieuw dan).
Met pen in vliegwielhuis ontsteking gesteld op cylinder 1. Kabels op 1342 (kloksgewijs gezet).
Langzamerhand wordt dit een uitdaging , maar ben niet van plan op te geven!












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:@Kan nog steeds niet snappen hoe er twee gaten (ipv 1 of 3) in de overgang van carburateur naar inlaatspruitstuk zitten…
‘k Ga wel vast op zoek naar nieuwe pakking!
Het gaat er via slang in en door gat uit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>