vlietmansje schreef:Benzineafsluiter opent niet, dus alleen benzine als de opvoerslang rechtstreeks op de carburateur aangesloten zit.
Op gas wil die echter nog steeds niet, het safety relais gemeten: schakelt even de tank vrij, maar daar blijft het bij.
Geen benzine en gen gas. Heb je je LPG/Benzineschakelaar al gecontroleerd?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rotor is ronddraaiend stukje metaal, maar op kunststof voet! Die moet goed geïsoleerd zijn, anders slaat de vonk naar de voet van de verdeler.
Kan klein barstje zijn, is al voldoende.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Erict schreef:vlietmansje schreef:Benzineafsluiter opent niet, dus alleen benzine als de opvoerslang rechtstreeks op de carburateur aangesloten zit.
Op gas wil die echter nog steeds niet, het safety relais gemeten: schakelt even de tank vrij, maar daar blijft het bij.Geen benzine en gen gas. Heb je je LPG/Benzineschakelaar al gecontroleerd?
Je gaat op den duur de gekste dingen verdenken, maar er komt wel spanning op de afsluiters, dus schakelaar is ok (gelukkig).





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mooi dat je de vinger achter je probleem krijgt, vlietmansje!
Bij mij blijft de klep zo’n 1,5 á 2 seconden open na spannig geven, maar dit kan uiteraard flink verschillen per merk en type veiligheidsrelais.
Gaat pootje 5 via je keuzeschakelaar LPG/benzine dan? Want hoe sluit en opent hij anders de magneetkleppen voor LPG en benzine.
Ik meende me trouwens te herinneren dat die dingen niet eens zo duur zijn. Heb je het veiligheidsrelais van Adam niet meer? Dan zou je die even kunnen proberen.
Nu je ontsteking vernieuwd is, zal je zien dat ze veel fijner loopt, als je haar straks weer aan het pruttelen hebt gekregen. Ik ga er vanuit dat je het ontstekingstijdstip opnieuw hebt afgesteld. Of nee, ze loopt niet
Nou ja, je weet wat je doet, jou kennende. Succes! Mocht je een stroboscoop nodig hebben dan bel maar even. Helaas heb ik wel een model zonder toerenteller
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het veiligheidsrelais geeft spanning naar de tank en naar de verdamper, gevoed door de keuzeschakelaar. De benzineafsluiter staat er los van.
De complete gasinstallatie van Adam rijdt nu in Friesland rond in een 64er ID
Heb wel even gekeken naar mijn bruine DS, loopt ook op gas. Maar die heeft een veel modernere oplossing, niet uitwisselbaar
Heb in jouw CDPF-topic wel gelezen dat jij handig bent met oplossen van dit soort toestanden, dus wie weet komt er nog een pb-tje jouw kant uit…
Ze heeft vanmiddag al hoestend en proestend wel zolang gelopen dat ze weer op rijhoogte kwam: gaf weer moed om verder te gaan





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Terug uit de winkel:
verdeelkap (en rotor) is niet en nergens meer te koop, al aantal jaren niet meer .
Heb een verdeler erop zitten die maar één jaar (1968) gebruikt is, achterop weet je, dus zuinig zijn op de huidige!
Alternatief is 123-set, € 256 ex btw
Ben dus vertrokken met alleen een nieuwe condensator.
En met goede TIP!
Checken welk punt het vliegwiel aangeeft, is waarschijnlijk een exemplaar uit overgangsjaar 1971, dat zou hoesten en proesten verklaren!
Als de pen in het vliegwiel BDP aangeeft ontsteekt hij nu véél te laat; starten gaat dan wel, maar toeren maken niet (en dat is juist het huidige gedrag, bij 2500-3000 toeren verstikt de motor…).
Controle met pen in 1e bougiegat is gemakkelijkste optie, en meest duidelijke diagnose, starten met losstaande verdeler en beetje verdraaien is andere optie.
Laatste TIP is nachtje uitkoken van carburateur in azijn…
NB Andere TIP was checken van klepspeling.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je toch aan de 123 wilt Vlietmans, dan MOET je contact opnemen met Benjamin van ons forum. Hij levert de 123 met een inclusief BTW prijs die ver onder de prijs ligt die jij excl. BTW noemde…...
Citroworld, Franzose en Dirk Sassen al bekeken of zij de verdelerkap en rotor niet kunnen leveren?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@GW-tje: de 123 die er op moet schijnt ook af te wijken van de basis-123, wist niet dat dat ook nog kon, maar dat verklaart deel van de prijs, denk ik.
En verder: om de 123 goed af te stellen moet ik toch uitzoeken welke plek de 6mm stift markeert!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Er zijn inderdaad verschillende types 123. Ik heb begrepen dat Benjamin alle typen kan leveren.
Wat betreft mijn handigheid met LPG: ik ben er gewoon aan begonnen met gezond boerenverstand, voorzichtigheid en een boel Googlen om mezelf te informeren. De LPG-installatie van mijn dame was de eerste waar ik ooit aan werkte. Niettemin: die installatie was geheel afgesloten en al jaren niet meer gebruikt, en toch reutelt ze er nu weer vrolijk op
Als ik je ergens mee kan helpen dan doe ik dat met alle plezier uiteraard.
De tip die je kreeg over je BDP: eerlijk gezegd was ik er (ten onrechte) vanuit gegaan dat je je BDP al had vastgesteld d.m.v. een pen of schroevendraaier in je eerste bougiegat. Dat is m.i. de enige juiste methode, maar dat vind ik schijnbaar zo vanzelfsprekend dat ik er vanuit ga dat iedereen het zo doet ops: Sorry, dat had ik je wel even mogen vertellen. Ik heb wel nog een aanvullende tip voor je! Als je je BDP van de 1e cilinder gaat vaststellen, neem dan even de moeite om ook je kleppendeksel te verwijderen. Als beide kleppen gesloten zijn en je meet een BDP, dan weet je tenminste zeker dat je cilinder op enkele graden vóór DAT moment moet ontsteken, en dat dus je rotor naar bougie 1 moet wijzen. Een gradenboogje is heel handig hierbij, dan kan je namelijk 0 graden aftekenen op je nokkenaspoelie bij BDP.
Het afstellen van je voorontsteking is dan een eitje, maar dan weet je tenminste zeker dat je volgorde goed is en je ontstekingstijdstip niet rampzalig verkeerd staat.
Heb je Herman Jansen in Bennekom al gebeld voor rotor/verdelerkap? Hij verstuurt ook, en anders wil ik het wel voor je ophalen daar. (Ik heb geen aandelen daar, maar hij is mijn ‘hofleverancier’ en dat tot grote tevredenheid) Wat voor merk verdeler is het? Is de kap een handmodel of heeft ie een centrale bobinekabel?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hoi Roger!
ben/was gewend aan vliegwiel van mijn bruine DS uit 73, die heeft ontstekingspunt 1e cylinder als de pen in het vliegwiel valt. Mogelijk heeft Eva een ander vliegwiel, waarbij het pengat BDP aangeeft…
Verdeelkappen zijn er in héél veel verschillende soorten, je moet echt de oude erbij hebben om zeker te weten dat je de goede hebt. Bij Sanders hele stelling afgestruind, ook bij de gebruikte, geen resultaat.
Gradenboogje: je bedoelt dan zo’n steuntje om te monteren aan de waterpomp, of wil je 6 graden meten op de verdeler-as?
Als het mooi weer wordt maak ik graag van je aanbod gebruik, bovendien hadden we toch al een principe-afsraak voor ritje Oss, toch?





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Met gradenboogje bedoel ik zon ding aan de waterpomp idd. Is niet heilig, maar geeft wel een goede indicatie/richtwaarde. Als je met een stroboscoop wil werken moet je deze sowieso hebben.
[quote author=vlietmansje]Als het mooi weer wordt maak ik graag van je aanbod gebruik, bovendien hadden we toch al een principe-afsraak voor ritje Oss, toch?
Als ik je even moet helpen lijkt het me inderdaad handiger als ik naar jou kom
Kan ik meteen dekseltje, aansluitschema en weet-ik-veel wat ik allemaal met mn verstrooide kop vergeten was vorige keer, voor je meenemen… ops:
Dat van die 2 typen vliegwiel had ik ook al vaker gelezen, dus dat zal waar zijn.
Ik had begrepen dat als je je motortype (DX? DY?) i.c.m. met je merk ontsteking weet, de kenner met vrij grote zekerheid het juiste verdelerkapje kan aanwijzen. But I could very well be wrong, of course. Ik wil Herman wel even vragen, maar dan moet ik wel even je motortype en merk verdeler weten. Wie weet kan ik nog op andere manieren aan zo’n kap komen. Als ik jou was, zou ik echter eerst het ontstekingstijdstip goed zien te krijgen. Wie weet kunnen je verdelerkap en rotor gewoon nog even mee.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10514
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op de DSen van na augustus 1971 komt het gat overeen met BDP. Dit geldt in ieder geval voor een 21. Of het ook voor de andere typen geldt weet ik niet. Moet wel in het WPH te vinden zijn. Je moet natuurlijk wel weten of de originele motor er nog in zit!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Yep, ben in ieder geval voor schut gegaan op automatisme
De motor is in ieder geval niet origineel, want die heb ik zelf begin 2008 vervangen. Heb toen het vliegwiel en drukgroep van oorspronkelijke motor overgezet, dat was DY3 (dacht ik ).
Eerlijk gezegd popel ik nu om de huidige kennis uit te proberen…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Opgelost!
Oorzaak is een verlopen condensator geweest, een aantal verborgen gebreken aan de auto en vervolgens een slordige monteur aan het werk….
Heb namelijk puntjes en condensator vervangen, vervolgens ontsteking veel te laat gezet: wilde dus niet aanslaan. Toen verder gaan zoeken op benzine. Benzineafsluiter was defect, vervolgens bleek vanmorgen carburateur zo vervuild of slecht afgesteld dat die op benzine ook niet wilde aanslaan! Of met de grootste moeite.
Nu weet ik dat de 6mm pen in vliegwiel BDP is, heb ontsteking zoveel vroeger gezet dat die op LPG weer start en draait, maar weinig trekkracht, staat dus nog niet helemaal goed. Gradenboogje en stroboscoop moet uitkomst bieden (in de nabije toekomst).
Tijdens afregelen in garage dacht ik brand te hebben, rook uit de hoek waar de luchthoorns zitten: bleek stoom van de overloop van de radiateur te zijn! Motortemperatuur was ook hoog opgelopen, met 3 liter koelwater probleem uit de wereld geholpen.
Nu dus nog twee taken over:
1. fijnafregeling ontsteking met gradenboog en stroboscoop
2. reinigen van carburateur en vervangen afsluiter
Al met al weer ervaring rijker, laat het mooie weer maar losbarsten
En, lezertje, bedankt voor je aandacht

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Top Vlietmans…....dit zijn hele leerzame uurtjes voor je geweest. Dat vergeet je niet licht meer…................
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991