18 van de 27
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »

EVA, de beige DS van vlietmansje
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 februari 2009 12:28 AM
  [ # 256 ]

Uitkijken dus: niet de heleboel door elkaar gooien!

Heb in oud topic ook al opgedaan dat de koppelingskabels ook nog eens verschillen, wordt wel hele puzzel zo Smile

Misschien toch wel bij mijn oude, vertrouwde 5-bak blijven.
Dus alleen de DV vervangen door DY3, drukgroep en koppelingsplaat meenemen,
en zelfde bak houden.
Wordt vervolgd.

knuffel

Profiel  

Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 963

Gepost: 15 februari 2009 10:54 AM
  [ # 257 ]

Hoe zit het dan met de vliegwielen? Ik zag dat dat van een DY2 en een DY3 verschilt.  Geeft dit problemen als ik bijvoorbeeld de DY2 erin hang en de koppeling en bak die nu voor de DY3 zitten mee wil nemen. ?

Het vliegwiel lijkt dikker (heeft een opstaande rand).

Groet.

.komma

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 februari 2009 12:01 PM
  [ # 258 ]

Beetje topic-vervuiling Rolling Eyes , maar het basis-principe is dat vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat bij de bak horen (en niet bij de motor). Hier hoort kennelijk ook nog elleboogje en de koppelingskabel bij…

Mijn idee om alleen drukgroep en koppelingsplaat om te wisselen kan dus linke soep zijn/worden.

On topic: ófwel houdt ik de 5-bak, en verwissel alleen de motor,
ófwel ik stap over op de 4-bak, maar moet dan waarschijnlijk koppelingsplaat (en mogelijk drukgroep) vernieuwen. Beetje van het een en beetje van het ander gaat waarschijnlijk niet omdat de types drukgroep verschillen.

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 15 februari 2009 10:52 PM
  [ # 259 ]

Vanmiddag heb ik (ondanks de zondagsrust) het uitlaatspruitstuk losgemaakt, met een nieuwe aanwijzing: water in de tweede poort!

Misschien blijft de schade beperkt tot een kapotte koppakking…

Verder kreeg ik onverwachts bezoek van een forumlid met kennis van zaken Very Happy
De voors en tegens van verschillende aanpakken besproken, gaat toch veel beter dan wanneer je alleen of via het forum een keuze probeert te maken, hoor.
Bij de inspectie van de 4-bak bleek niet alleen de koppelingsplaat versleten, maar ook de remschijven. Ook de carburateur heeft versleten gasklepstang (heb ik nog andere, misschien betere van liggen, trouwens).

En dan heb ik nog een break-project(je?)  Wink

Wikkend en wegend ga ik nu voor het volgende:

1. De 5-bak houdt ik in de auto, wegens de goede remmerij en koppeling, de DY3 hang ik er in, dan is auto weer origineel.
2. De DV-motor hang ik aan de 4-bak met de versleten koppeling en bewaar ik nog even. Tezijnertijd kan ik de kop lichten en kijken wat ik aantref.
3. Met Eva ga ik in ieder geval nog anderhalf jaar rijden (zolang loopt de huidige APK nog), en dan stal ik de auto op de plaats waar nu de break staat.
4. De aanpak van de break volgt er achteraan (voorste draagarm).

Verder ga ik om mezelf te belonen mijn bruine DS voorzien van nieuwe veerbollen en daar meer mee rijden Smile

knuffel

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 18 februari 2009 07:31 PM
  [ # 260 ]

Mooi weer vandaag, vorderingen gemaakt:

Begonnen met het DY3 blok los te maken van de 4-bak…

Eerste constatering bij inspectie van de 4-bak: de prise-as zit er los in en is aan het uiteinde, dus ver weg in de bak, helemaal versleten!! Tanden gewoon op! Vervolgens het DY3-blok goed bekeken, een diafragmadrukgroep, klopt met het elleboogje!

Dan de DV-motor met 5-bak uit Eva gelepeld, en ook maar gesplitst:

Hier zit een vingerdrukgroep op, klopt ook met het elleboogje!

Alle lossen stukken lagen nu verspreid door de tuin Wink

De vingerdrukgroep met koppelingsplaat en vliegwiel van de DV op de DY3 gezet met behulp van de losse prise-as uit de 4-bak, de 5-bak er weer aan gezet en vervolgens startmotor en HD-regelaar er aan gehangen. Hele combinatie staat nu gereed voor montage in de auto.

Conclusie:  Very Happy

Restanten:

Een DV-blok met lekke koppakking, hieraan vast de 4-bak (zonder vliegwiel, diafragmadrukgroep, (versleten) koppelingsplaat en defecte prise-as). Dat takelt allemaal wat gemakkelijker. Intussen ook maar de remklauwen en remschijven (ook versleten) er afgehaald…

Nu eerst een dagje (betaald!) werken, carnaval vieren, en wachten op nog zo’n mooie dag om het hele spul er weer in te hangen.

Met dank aan de schoonpapa Cool , mag ik niet onvermeld laten!

En tenslotte een vraagje over de prise-as: bij mijn 5-bak zit die min of meer klem, bij de 4-bak gewoon los. Als je de as in de 4-bak steekt voel je op het laatste stkje een soort verende tegendruk.
Hoe zou het moeten, klem of juist los?

knuffel

Profiel  

Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1061

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 februari 2009 08:59 PM
  [ # 261 ]

Dat zijn nog eens stappen zetten!~
Je hebt wel mooi de ruimte voor zon project.  Cool

Goed bezig.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 februari 2009 09:02 PM
  [ # 262 ]

Goed bezig!

Citroen!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 18 februari 2009 09:58 PM
  [ # 263 ]
Wolfman schreef:

Je hebt wel mooi de ruimte voor zon project.  Cool

Zeker, maar heb ook zoontje van 5 die héél erg geïnteresseerd is in alles wat er te repareren valt aan mijn snoek-auto’s, zoals hijzelf zegt.
Takelen en dergelijke moet altijd gebeuren in zijn afwezigheid.

Hij is altijd erg lovend,  clap , over het resultaat, trouwens!

knuffel

Profiel  

Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145

Gepost: 19 februari 2009 02:43 AM
  [ # 264 ]

Prise-as hoort verend te zijn.
Door wat (motor)olie in het gat te laten lopen kan de prise-as weer gangbaar gemaakt worden.

Eigenlijk hoort het vliegwiel bij de krukas.  Als de motor goed in balans was zou ik ze zeker bij elkaar houden.

Over het algemeen wordt een diafragmakoppeling prettiger ervaren dan een drukvingerkoppeling (wat lichter en gelijkmatiger aanpakken vd koppeling).
Zoals gesteld is het van groot belang de juiste kabel,hefboom, koppelingsvork ,afgestemd op de koppeling, te gebruiken.
Hetzelfde geldt voor de koppeling.( koppelingsplaat/drukgroep/druklager.)

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 19 februari 2009 09:01 AM
  [ # 265 ]
Pierre schreef:

Eigenlijk hoort het vliegwiel bij de krukas.  Als de motor goed in balans was zou ik ze zeker bij elkaar houden.

Oei, ben er van uit gegaan dat ook het vliegwiel bij de koppelingsgroep hoort…
Heb dus vliegwiel óók overgezet.

Kon dacht ik ook niet anders, want de diafragma drukgroep zat met imbus vast, de vingerdrukgroep met 6-kanten. Doordat deze bevestiging verschilde heb ik eigenlijk niet gekeken of dit uitwisselbaar is/was…

Surprisedops:

NB Het DV-blok heb ik vorig jaar zónder vliegwiel gekocht.

knuffel

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 februari 2009 11:14 AM
  [ # 266 ]

Niet om een discussie te starten, maar het vliegwiel hoort bij de drukgroep. Vliegwielen worden apart gebalanceerd en niet samen met de krukas. Wat jij hebt gedaan mag/kan dus geen probleem zijn…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943

Gepost: 19 februari 2009 03:54 PM
  [ # 267 ]

Wel altijd even een merktekentje zetten zodat het er weer op dezelfde manier en plaats op wordt gemonteerd. Niet altijd per sé noodzakelijk, maar het kan zeker geen kwaad.

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 februari 2009 10:11 PM
  [ # 268 ]
Han S schreef:

Wel altijd even een merktekentje zetten zodat het er weer op dezelfde manier en plaats op wordt gemonteerd. Niet altijd per sé noodzakelijk, maar het kan zeker geen kwaad.

Nee, dat kan zeker geen kwaad. Vooral als je ooit hoopt je BDP te vinden met het pennetje-in-het-gaatje…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 februari 2009 10:20 PM
  [ # 269 ]

Laughing

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943

Gepost: 19 februari 2009 10:51 PM
  [ # 270 ]
nltecoko schreef:
Han S schreef:

Nee, dat kan zeker geen kwaad. Vooral als je ooit hoopt je BDP te vinden met het pennetje-in-het-gaatje…

Er zijn heel veel automotoren zonder pennetje in gaatje. Ik kocht eens een Fiat 500 die trilde als een vibrator/massagestaaf. Bleek dat er balansgaten in het vliegwiel zaten en die had de vorige eigenaar niet belangrijk gevonden. Scheuren in het motorblok bij de boutgaten als gevolg.

Streepje met een marker op de beide delen en het gaat altijd goed.

Profiel  

18 van de 27
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook