




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bedankt voor alle medeleven
Het vliegwiel kan er overigens maar op één manier op, er zit een paspen op het krukas-einde (of hoe heet zoiets); en als je een drukgroep koopt weet je ook niet hoe je die moet monteren, dus het zal allemaal wel loslopen!
Niet letterlijk nemen, hoop dat alles wel vast blijft zitten…












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:Het vliegwiel kan er overigens maar op één manier op, er zit een paspen op het krukas-einde (of hoe heet zoiets); ...
JUIST!
En vliegwielen worden bijna nooit MET de krukas gebalanceerd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dirkman schreef:Hoe zit het dan met de vliegwielen? Ik zag dat dat van een DY2 en een DY3 verschilt. Geeft dit problemen als ik bijvoorbeeld de DY2 erin hang en de koppeling en bak die nu voor de DY3 zitten mee wil nemen. ?
Het vliegwiel lijkt dikker (heeft een opstaande rand).
Groet.
Ter aanvulling en verder dienstverlening…
vliegwielen, drukgroepen, koppelingsplaten, druklagers, elleboogjes, duwstiftjes, koppelingskabels…hele santesiekraam hoort bij elkaar en bij de bak, niet bij de motor.
Vliegwiel kan maar op één manier op de kruk-as, 6mm pen zit altijd goed, met dien verstande dat er twee soorten vliegwiel zijn (pen valt op BDP of juist op de voorontsteking).
Prise-as zit geborgd in de bak, axiaal verend gemonteerd.
duidelijkheid: heerlijk!
.komma





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dirkman schreef:duidelijkheid: heerlijk!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ter demping van de algehele feestvreugde: Vliegwiel hoort bij de krukas, en dient samen met de (aan de) krukas gebalanceerd te worden. Als je hieraan twijfelt: Vraag het oude rotten in het DS-garagevak of motorrevisie-bedrijven die ervaring met DS-motoren hebben.
Citroen!
Dat doet ie dus express. beetje de klad erin… dankje!
.
feit blijft dat koppeling en vliegwiel een set zijn er twee soorten zijn. Dus ideaal wil je het type koppeling bij het blok houden dat eraan zat.
ja toch niet dan?
.komma














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD heeft een puntje, maar als “ouwe rot” zal ik je dan maar vertellen dat het geen ene moer uitmaakt bij een laagtoerige tracktormotor als het DS blok. Je kunt dus gewoon een ander vliegwiel op je ds blok hangen. Ik heb dat heel vaak gedaan om bv van het oude model koppeling af te komen of bv een nieuwer model startmotor te kunnen monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
eva
Ik zal me bescheiden aan de zijlijn opstellen en me voorzichtig proberen uit te drukken:
Ik denk dat de laatste berichten van zowel Driverd als Waterman serieus genomen moeten worden.
Ik weet dat een goed motorrevisiebedrijf (HRW) bij complete motorrevisie krukas samen met vliegwiel laat uitbalanceren alvorens de motor op te bouwen. Ik denk dat dit vooral bij een ‘23’-blok belangrijk is, het blok is een opgeboord ‘21’-blok, op de markt gekomen omdat de markt er om vroeg…
De ervaringen van Waterman stemmen geheel overeen met wat ik de afgelopen 25 jaar heb waargenomen. In de praktijk werkt het gewoon zo als hij zegt. Doe er je voordeel mee…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@alle posters:
bedankt voor alle nuanceringen, elke dag leer je weer iets.
En zo blijft de hobby boeien





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ondanks het natte weer vanmorgen blok en bak er weer in getakeld.
Handremkabel en koppelingskabel aangesloten en werking getest.
Geen afgeknelde vingers, gescheurde nagels, blauwe plekken, hoi hoi…
Morgen verder afmonteren





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om me er nog efkes tegenaan te bemoeien: ik denk dat DriverD praat vanuit zijn professie en een praktisch optimale situatie probeert te bewerkstelligen. Waterman beschrijft gewoon de dagelijkse praktijk.
Niet lullen maar poetsen….het is maar een auto
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Niet lullen maar poetsen….het is maar een auto
Niet zomaar een auto, hoor!
Ben steeds heel blij met alle reacties in dit topic.
Deze auto rijd ik op ‘no-budget’ basis, dus hoort er heleboel gesleutel bij. Maar dat betekent niet dat ik elk jaar een ander blok wil monteren ops:
Overigens krijg ik daar nu wel routine in…en alle boutjes en moertjes gaan gemakkelijk los

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik bedoelde hiermee niet jouw voiture, hoor Rob. Maar meer de gedachtengang van de mannen die in de dagelijkse praktijk met deze auto’s werken….....voor hun is een D een D en natuurlijk minder speciaal als voor ons….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991