23 van de 27
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
EVA, de beige DS van vlietmansje
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 april 2010 05:00 PM
  [ # 331 ]

Tja, foto’s… weer vergeten.

Ben nu aan de slag gegaan met het blok/bak uit de break (Joris): op zich geen problemen gehad met demontage van HD-pomp, HD-regelaar en startmotor. De poelie voor aandrijving van HD-pomp en waterpomp zat echter los, dus wiebelde op de nokkenas!
De opsluitmoer ging ook eenvoudig, zonder kracht te zetten, los.

Niet goed, dus: de vertanding op de as lijkt wat geleden te hebben.

Vraagje: zou meneer Citroën het zo geconstrueerd hebben dat het metaal van de poelie zachter is dan van de as, zodat de poelie inwendig naar de haaien is en de as nog bruikbaar?

Verder de bak van het blok getrokken en geconstateerd dat de borgveer voor het druklager ontbreekt en de drukgroepvingers ingesleten zijn door het lager. Niet meer bruikbaar. Ook de koppelingsplaat vrijwel versleten.

Buitenzijde van het blok beetje schoon gemaakt, en het blok weer geparkeerd onder een afdakje in afwachting van het vervolg!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 april 2010 09:57 AM
  [ # 332 ]

Heb elders op het forum al wat gevonden over de ruimte op de spiebanen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/193677/#766181

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 mei 2010 11:55 AM
  [ # 333 ]
vlietmansje schreef:

Buitenzijde van het blok beetje schoon gemaakt, en het blok weer geparkeerd onder een afdakje in afwachting van het vervolg!

Inmiddels is CitroMobiel weer voorbij, en een nieuwe HD-bol gekocht met paar leidingrubbertjes.
Als verdere voorbereiding de garage maar eens opgeruimd en nu staan er twaalf bananendozen klaar voor de kofferbakverkoop van regio zuid (DS-club), eind deze maand. Ook het overgebleven plaatwerk van de break neem ik dan mee, dus wordt aanhangertje vol…(en hopelijk ruimte in de garage).

Dan kan begin juni de Eva-boel weer uit elkaar!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 juli 2010 01:36 PM
  [ # 334 ]

Begin juni, ja, ja, moest er eerst weer geasfalteerd worden, voor mijn garagedeur alle stenen vervangen.

Medio juli dus geworden: had ruimschoots de tijd gehad om te overdenken welke aanpak het handigst is. Eigenlijk was/ben ik niet meer zo gemotiveerd om wéér een blok te wisselen, omdat ik geen kilometers meer maak (ja, 8000 per jaar in een Toyota Aygo).

Omdat het blok rammelde, én ik beschik over een 123-ontsteking van het donor-blok van mijn break, heb ik de verdeler losgehaald. De vervroegingsgewichtjes zaten dus hélemaal vast, misschien een verklaring voor het rammelen gevonden?

Dus eenvoudigweg begonnen met het vervangen van de verdeler (en de bougies).

Bijkomend probleem is dat de motor momenteel niet meer op LPG wil lopen, maar dat zal op te lossen zijn met ander relais of er is een contact/bedradingsprobleem… Op benzine kan ik in ieder geval weer de garage verlaten!


Verder een nieuw stekkertje aan een verstraler gezet, en moet het rechtse achterlicht en het linkse nummerplaatlampje ook weer laten branden.

Plan is nu om de auto vóór 11 oktober weer voor de APK aan te melden met het huidige blok om geen onnodig werk te doen (vervangen van het blok en dan afkeur krijgen op de linkse chassisbalk, bij voorbeeld).

Wordt vervolgd, hoor.

knuffel

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 31 juli 2010 08:01 PM
  [ # 335 ]

Hoi Rob.

Staat Eva nu in de garage, daar waar eerst de break stond?
En waar is de bruine gebleven?
Wel lekker dat je straat vernieuwd is, kan je tenminste weer zien of de olievlekken recent zijn of oud Laughing

Groeten Peter.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 juli 2010 09:36 PM
  [ # 336 ]
vlietmansje schreef:

... en moet het rechtse achterlicht en het linkse nummerplaatlampje ook weer laten branden….

Inmiddels linkse gloeilampje vervangen, maar het rechtse achterlicht viel min of meer uit elkaar bij verwijderen van het gloeilampje: het geheel maar vervangen met een donor-achterlichtunit, makkelijk als je sommige spullen hebt liggen (en kunt vinden!)

@panvang: momenteel staat Eva in mijn garage, wilde niet starten bij aanvang van de werkzaamheden in mijn straat in maart van dit jaar. Mijn schoonvader houdt toezicht op de bruine berline, moet ik nog een lekzak aan de linker achterkant van vervangen; kom ik ook maar niet aan toe…

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 augustus 2010 07:49 PM
  [ # 337 ]

Vanmiddag een koude start geoefend, tweede keer: starten en aanslaan!
Verder claxon en ruitensproeier ok bevonden, de ruitenwisserbladen vallen uit elkaar: morgen andere scoren.

Proefritje door de straat gemaakt en remproeven uitgevoerd: er lijkt beetje lucht in de voorremmen te zitten, voor de rest ok.

Woensdag weer tijd voor vervolg: maatje opzoeken om te meten of de gastank spanning krijgt en de leiding vrijgeeft.

:smt210

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 augustus 2010 01:58 PM
  [ # 338 ]

Ritje gemaakt, eerst langs benzinepomp voor aanvulling euro95, en beetje lucht in de banden.
Ook andere wisserbladen gemonteerd, trouwens.
In de polder overgeschakeld op LPG, motor loopt zonder problemen door: misschien toch electrisch contact geweest dat slecht was?

Helaas is de motorrammel ook nog aanwezig, dus dat is/blijft jammer.


APK loopt tot oktober 2010, dus nu bedenken hoe verder….

:smt210

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 september 2010 05:02 PM
  [ # 339 ]
vlietmansje schreef:

APK loopt tot oktober 2010, dus nu bedenken hoe verder….

Vandaag de hele APK-lijst maar eens doorgenomen:

verlichting, gordels, hang- en sluitwerk: ok
banden en remmen: ok
ruitenwisser en -sproeiers, claxon: ok

maarrrr:


speling linkse spoorstang
lekkage vlampijp (verrot aan onderzijde)
lekkage lekzak achterzijde
roestschade kokerbalk linkerkant (AC-code, of erger: afkeur?)


Verder rammelt er iets in de aandrijving, een zwaar geluid dus.


Heb de auto in rijstand gezet en om de beurt een voorwiel gekrikt.
(Links vond ik zo de speling in de spoorstang.)

Met de (hand)bak in 2 bleek de linkerkant rustig te draaien met stationair motortoerental, maar rechts behoorlijke onbalans. Nu heb ik de wielen niet los gehad, maar de vraag die ik me stel: betekent dit een versleten differentieel aan de rechtse kant?

Mijn idee is dat bij dit lage toerental de onbalans in het wiel (nog) niet zwaar meeweegt, maar het differentieel des te meer….

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 september 2010 10:52 PM
  [ # 340 ]

Het opkrikken van beurtelings 1 voorwiel lijkt me niet de ideale manier om het differentieel te testen. De onbalans zou ik eerder in de tripode zoeken.

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 september 2010 12:55 AM
  [ # 341 ]

Differentieel aan een kant slijten? Kan het niet zijn dat het in de rest van de aandrijving zit? Remschijf, handremblokken? Kan het lager aan die kant lawaai maken?

Kijk uit met de boel aan een kant opkrikken, laat het spul niet te snel draaien want dat komt normaal nooit voor, tenzij je graag op een ijsbaan rijdt.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 september 2010 10:16 AM
  [ # 342 ]

Opkrikken en laten draaien is idd gevaarlijk, ook voor omstanders.
Had de auto goed gefixeert aan de achterwielen, niet sneller gedraaid dan stationair in 2, korte tijd.

De aandrijfassen hebben nauwelijks speling bij aangetrapte handrem, dus de tripoïdes verdenk ik vooralsnog niet.

Wiellager zou wél kunnen, maar ik merk geen verschil in herrie bij (lange) linkse resp. rechtse bochten.

Hoe zou ik wiellager kunnen uitsluiten anders dan door vervangen?


Nb. Verder heb ik ergens stukje (bij driverd) gelezen over loslopende moeren/bouten aan binnenzijde differentieelhuis, ga ik nog even op zoeken.

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 september 2010 02:42 PM
  [ # 343 ]

De manier waarop jij nu test werkt NIET. Je zal dat anders moeten doen. De aandrijfas zal namelijk horizontaal moeten staan bij het testen en dat werkt niet bij het opkrikken aan één kant. Er is een methode om dat goed te testen, maar die in zeer zeker NIET zonder gevaar! Ik ga die ook niet beschrijven, want bij onjuist handelen gebeuren er zeker ongelukken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 september 2010 03:15 PM
  [ # 344 ]

Als je het wiel verwijdert en de boel met de onderste fuseekogel op een stapeltje tegels zet ter hoogte van de andere kant, dan moet de as toch in zijn normale stand komen en kun je onderzoeken waar het geluid vandaan komt. Pas wel altijd heel goed op want als die draaiende wielflens met die draadeinden je broek grijpt heb je een poot minder. Je kunt nog het beste alleen een zwembroek dragen bij dat soort bezigheden of helemaal niks.

Onderschat nooit het gevaar van sleutelen aan auto’s, er gebeuren veel meer ongelukken mee dan je denkt.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 september 2010 07:24 PM
  [ # 345 ]
vlietmansje schreef:

Heb de auto in rijstand gezet en om de beurt een voorwiel gekrikt.

Aanvullend: garagekrik onder de draagarm, met hulpstukje tegen wegglijden…

Aanvullend2: merk wel grote ‘gap’ tussen gasgeven en gas los in de aandrijving.

knuffel

Profiel  
 
 
23 van de 27
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook