




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:
Wordt vervolgd.
Vanmiddag weer de oorspronkelijke (lekke) voorband gemonteerd.
Kijkje onder de auto leverde een aankondiging van de volgende reparatie aan: ‘LHM-drup-drup-drup’, ter hoogte van de HD-regelaar. Na afzetten van de motor stopte het druppen vrijwel direct.
Eerst maar eens een treiterslang opsnorren, ik denk dat ik aan de beurt ben!
Eva was net zo blij dat ze nog twee jaartje met je kon genieten. Dit is weer even pech…..
Hou ons op de hoogte





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
joris van straaten schreef:Hou ons op de hoogte
Vanmorgen lekkage verdwenen???
Ineens herinnerde ik me dat ik de lekkage constateerde bij het vervangen van het linker voorwiel: de auto stond dus scheef! Vermoedelijk is verzamelde olie van de linkse lekzak weggelopen.
Dus eerst aan de slag gegaan met kleppen stellen (was hard nodig na 13.000km) en doorgesmeerd. Beetje schoongemaakt onder de kap, vet en vuil weer weg.
Starten en vlot aanslaan, geen lekkages onder klepdekselpakking uit, direct 850 toeren stationair: ok.
Alleen de waterpomp maakt tsilpend geluid, die draait zijn laatste rondjes, denk ik.
Zodra ik weer (meer) tijd heb haal ik de voorspatborden maar even los om de stabilisatorstanglagers nog door te smeren en de beide voorste lekzakken te controleren/vervangen.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aanvullend vraagje: er zit een klein scheurtje in de vlampijp, precies in de bocht die onder de auto uitsteekt.
Is zoiets te lassen, of kan ik alleen aan vervangen denken?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vlampijp is in principe wel lasbaar. Wel makkelijker als hij gedemonteerd is.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Die tsjilpende waterpomp kan je misschien nog van een drupje olie voorzien.
bovenop de waterpomp zit een gaatje waar olie in kan, het teveel komt er aan de onderkant weer uit.
(Maar dat weet jij denk ik ook wel) anders is waarschijnlijk het lager overleden.
Groeten Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Yep, beetje motorolie, ga ik nog proberen…
Vanavond Eva binnen gezet, morgen de spatborden er efkes af voor de bakolie, de lekzakken en doorsmeren van stab.lagers.
Het regent morgen…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Weer die fabel van de waterpomp die je kan smeren. Dat kan alleen bij de oude types DS heren! Inderdaad, er zit een gaatje, maar dat komt echt niet uit bij de kogels van het lager.
Citroen!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Weer die fabel van de waterpomp die je kan smeren.
Waar is dat gaatje dan voor bedoeld?
Is dit geen gevalletje “baat het niet dan schaadt het niet”?
Ik zou er morgen maar een paar druppels olie in doen.
Als het getjilp minder wordt dan werkt het toch.
Groeten Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:Als het getjilp minder wordt dan werkt het toch.
Ik laat me meestal maar leiden door de (onderbouwde) adviezen en probeer niet eigenwijs te zijn, hoor. Dinsdag haal ik gewoon ander pompje bij de club!
De lekkage heb ik nog niet kunnen lokaliseren, de lekzak was heel en droog; en ook het hele loodgieterspul (dat in de linkse hoek zit) zag er goed uit, dus we houden het peil maar in de gaten en parkeren keertje met een krant er onder.
Heb ook de koeltunnel losgehad om beter bij de bakolie te kunnen: er kon nota bene 0.6 liter olie bij!
Snap ik dus hélemaal niets van, vorig jaar olie vervangen: je kunt in een jaar tijd toch geen halve liter olie verliezen via de aftapplug?
Nu is het een korte 5-bak, en kan maar één niveau-plug vinden: is er een speciale techniek om te vullen, wellicht. Morgen de neus weer verder in elkaar zetten (werd te donker, sleutel bij daglicht), en dan maar een testritje maken of de extra olie geluiddempend werkt…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Van de week het dak opnieuw gekit (zwarte sikaflex-221). Helaas ook zeer natte kofferbakbodem aangetroffen, met roestschade langs het laagste deel van de bodem.
O ja, de extra bakolie heeft geen positief effect gehad op de rammel.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Nog even over het getjilp van de waterpomp.
Ik heb van de week m’n dynamo laten reviseren, toen ik hem weer terugplaatste begon hij in eerste instantie ook te tjilpen.
Ik had de pouly niet strak genoeg gedaan, na strakker zetten met een bandijzertje was het getjilp weg.
Het was het slippen van de V snaren.
Zou dit bij jouw ook het geval kunnen zijn?
Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Slippen van de V-snaren is hoger geluid, jankt/giert meer. Let op dat je de snaren niet té strak zet: dat is juist de reden dat de waterpomp het op zijn donder krijgt.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Samen met mijn huisgenoten de conclusie getrokken: de status van Eva wordt ‘loop of sloop’...
Heb wel een APK tot oktober 2012, maar er dienen zich toch wel enige problemen aan die aandacht vragen:
- drijfstanglagers rammelen
- vlampijp gescheurd
- versnellingsbak rammelt
- linkse kokerbalk moet gelast worden
- kofferbodem moet gelast worden
- beide lekzakken achterkant stuk
- waterpomp ‘tsjilpt’
- kachelradiateur verstopt, wordt nauwelijks warm
- HD-bol slecht of forse inwendige LHM-lekkage
- geringe uitwendige lekkage bij HD-regelaar
- stugge achterbollen, hervullen
- beide voorspatborden aan binnenzijde (ophangoog) verrot
- linkse achterspatbord roestgaten voorzijde boven en onder
- rechtse achterspatbord serie kleine deukjes bij benzineklepje
- bekleding ratjetoe: voorstoelen bruin skai, achterbank zwart skai, deurpanelen oker stof
- voorbanden 10 jaar oud met 3mm profiel
Het is nog een hele lijst geworden!
Positief is de nieuwe APK, nieuwe ruitenwisserbladen, een fijne LPG-verdamper, een prettig stuurhuis: aangenaam rijden met de korte 5-bak en een DY3 ervoor!
Maar:
De kosten en tijd die voor het aanpakken nodig zijn kan en wil ik niet opbrengen, zodoende blijf ik met ‘knippen en plakken’ doorrijden tot oktober 2012: als ik een koper/liefhebber vind die me € 1000 geeft ben ik accoord en wordt Eva verkocht, anders is het einde oefening en wordt ze donor voor de jaren erna.
Het is niet anders…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jammer, maar wel de juiste beslissing, denk ik.
Citroen!