




























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het zit niet echt mee.
Maar je komt er wel hoor! Bij mijn DS was de waterbuis onder de dynamo lek, en dan ook nog op zaterdagmiddag. Toen restte er maar 1 ding: repareren die pijp. Gewoon de roestgaatjes in de doorgeroeste pijp dichtgesoldeerd, met de vlam. Is misschien voor jou ook nog een optie. Als je vervanging hebt, kan je dat beter doen natuurlijk.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het vervelende is dat het pijpje dat bij de DV-motor zit een knikje aan het eind heeft ivm de plaats van de kachelkraan in de auto’s van het bewuste bouwjaar. Heb intussen de waterslangen aangepast aan dit knikje (was al onhandig wegens de aanwezigheid van LPG-installatie).
Nu moet ook dat weer anders, want nu komt er weer het oorsponkelijke pijpje van de oude DY3-motor op.
Snapt iemand het nog ?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee, maar jij bent lekker van de straat!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Nee, maar jij bent lekker van de straat!
En de rekening van het cafe is aangenaam laag
Dinsdag weer efkes tijd:
Eerst advies gevraagd bij CTA over de pakkingdikte van 0.4mm: beetje dun, maar als pasvlakken goed schoon en glad zijn (schuurpapiertje) zou het moeten kunnen…
Heb daarna plaatjes gemaakt van de twee verschillende pijpjes.
Staan onderaan bericht.
Het pijpje gemonteerd door eerst de slang achterop te schuiven, dan de tapeinden een voor een in de kop draaien en vastzetten, dan de beugelmoer in de kop (losjes), flens vastzetten op de tapeinden, beugeltje vast en als laatste slangklem vast.
Luchtfilter ed afmonteren en proefstart: eerst nog beetje rammelen van de waterpomp, maar na verloop van tijd steeds beter geluid!
Op het eerste gezicht geen lekkage, joepie!
Tenslotte met sleutel 12 de druk op het hydraulisch systeem gebracht, hier ook (nog) geen lekkage.
Onder druk weggezet, morgen maar eens kijken wat er op de grond ligt…
Dan nog remmen ontluchten en afmonteren van spatborden ed.
Andere kant:
Het bovenste pijpje is DV-motor, met bocht om kachelkraan op schutbord te bereiken.
Het onderste pijpje is DY-motor, zonder bocht, omdat de kachelkraan op het kachelhuis zit bij linkervoorspatbord.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Nee, maar jij bent lekker van de straat!
Je hebt helemaal gelijk!
Tot vanavond?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rammelen van de waterpomp heet “cavitatie”, met dank aan DriverD…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Was weer rommelig gezellig bij de regio Arnhem gisteren….
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met gladjes geschuurde pasvlakken is pakkingdikte 0.4mm voldoende, heb nu waterdicht blokkie
Kan nu weer in en uit de garagebox rijden, tenminste als de werklui naar huis zijn (de gevel wordt gestraald en verder opgeknapt, dus moet af en toe pauze houden).
Komt dus aan op de weekenden





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Even een opfrissertje.
Ben nog helemaal niet toegekomen aan afmonteren van Eva, heel vervelend; komt steeds van alles tussen
Nu begonnen met demontage van het oude DY3-blok.
Alle toeters en bellen zijn er af, tapeinden uit de kop, waterpomphuis eraf, benzinepomp eraf, inlaatspruitstuk met carburateur eraf, oliedruksensor, motorsteunen enz enz.
De cylinderkop wil ik er ook nog afhalen, plus het carterafdekdeksel, de bodembak zeg maar.
De rest, dwz het onderblok met krukas, zuigers en drijfstangen, nokkenas en oliepomp gaat naar het oud ijzer, of :
Heeft er iemand belangstelling voor, er is waarschijnlijk een zuiger beschadigd, hoor!
Met de nokkenas/oliepomp is niets aan de hand, lijkt me.
Loopt geen vaart, kan nog wel week of twee in het schuurtje blijven staan
En inmiddels vervolgd met demontage van het blok:
Onhandige toestanden met olie en koelwater dat aan alle kanten uit het blok sijpelt, volgende keer anders aanpakken, of eerst beter over nadenken
De cylinderkop/kleppen zien er op zich wel goed uit, maar heb daar natuurlijk niet echt verstand van.
Na demontage van kleppen zie je dat beter, uiteraard:
De bovenzijde van het blok geeft het volgende beeld:
Er zit een forse groef in de wand van nummer 4, maar of dat de boosdoener is geweest weet ik (nog) niet.
O ja, je ziet hier ook dat ik het blok met touwtje aan de tafelpoot heb vastgebonden bij gebrek aan professionele steun
En tenslotte een overzichtje van alle tuimelaars met assen:
Al met al mooi ochtendje geweest, met paar kleine olievlekken als enige schade
Laatste stukje is demontage van oliepomp, nokkenasketting, tandwiel en nokkenas zelf, en ondercarter (wil ik bewaren voor later).





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
En vanavond is ondercarter en oliepomp eraf gegaan, het nokkenastandwiel met -ketting en -spanner.
Straks nog de krukastappen lossen en de hele boel ligt uit elkaar
Verder niets tegengekomen dat niet deugt, behalve speling op de kettingspanner :
Oliepomp en nokkenas bewaar ik, de rest ruim ik maar op…
Zal nog plaatjes maken.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gezien het feit dat scheurende onderblokken best vaak voorkomen bij de D-modellen zou dat blok zelf echt NIET wegsmijten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Oi, wat doe ik dan het beste, zuigerstangen en zuigers/bussen opruimen, en krukas in het blok laten zitten?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:Oi, wat doe ik dan het beste, zuigerstangen en zuigers/bussen opruimen, en krukas in het blok laten zitten?
Ja, ik zou zelf de krukas in het blok bewaren. O ja, wissel vooral de lagerkappen NIET!! om….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
He, da’s fijn, on-line…
Als ik de drijfstangen losmaak kunnen ze toch met de bussen en de zuigers naar boven, en hoef ik toch helemaal geen lagerkappen van de krukas los te maken?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me een strak plan. Krukas zou ik ook noooit weggooien (Alle DS-en vanaf 1965 hebben dezelfde krukas, volgens mij).
Citroen!