1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Citroën Xantia onveiligste auto
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 14 februari 2008 02:21 PM

Van onderstaand artikel geloof ik niks… Confused

 

Maar als ik dit dan toch weer lees, begin ik toch te twijfelen… Crying or Very sad

 

Ah joh, ik geloof er nix van! Gewoon een hetze tegen een van de mooiste auto’s ooit! Dat is het! Smile  Mij maak je niet gek met dit soort onzin… Laughing

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 14 februari 2008 02:33 PM
  [ # 1 ]

Lijkt mij een onzinverhaal,
oke aanrijdingen heb ik dan geen evaringen mee (GELUKKIG)
Maar het remt beter dan menig andere personen auto.
Gert.

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 14 februari 2008 02:33 PM
  [ # 2 ]

Saab staat ook tussen het lijstje onveilige auto’s.. hmm

Ach ik zie erg vaak verongelukte xantia’s op de sloop staan, oa slachtoffers van kettingbotsingen, frontale aanrijdingen ed.
En het ik vind altijd dat de auto zich goed houd, in vergelijking met sommige andere leeftijdsgenoten…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 februari 2008 02:42 PM
  [ # 3 ]

Wat geloof je er niet aan dan? Dit was reeds bekend toen de Xant nog in productie was. Oud nieuws waarin verdomd weinig details zijn opgenomen.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 februari 2008 02:52 PM
  [ # 4 ]

Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 februari 2008 02:56 PM
  [ # 5 ]

Vandaar dat die wagens ook niet in de zelfde test-catagorie worden geplaatst.
Maar relatief is het zeker. En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 februari 2008 05:01 PM
  [ # 6 ]

je moet het artikel wel helemaal lezen:

de Xantia (1ster) is net zo (on-)veilig als een hele set concurrenten uit hetzelfde jaar (BMW3serie 1ster, MB C-klasse 2ster)

Een alfa 156 haalt nog geeneens 1ster, maar die is niet door NCAP zelf getest, wel door de TüV volgens dezelfde criteria.

En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.

Niet dus… Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 februari 2008 05:14 PM
  [ # 7 ]
eviltwin schreef:

En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.

Niet dus… Rolling Eyes

Dat is toch wel ongeveer wat die testen aantonen. Neem een rijtje auto’s die in dat jaar verkocht worden en vergelijk ze. In die testen komt de Xantia er niet zo best meer uit en wordt afgescheept met een lage score.

Het gaat natuurlijk allemaal wel om passieve veiligheid. Dat is ook maar relatief. Persoonlijk heb ik liever een auto die een ongeluk voorkomt (actieve veiligheid) dat een auto waarmee je de gevolgen van een ongeluk beperkt (passieve veiligheid).

Dus Xantia onveilig??? Ja, de passieve veiligheid is objectief beoordeeld en onder de maat vergeleken bij leeftijdsgenoten uit 1997.  Daar zul je mee moeten leven. Maar dan nog. De auto is dan al weer 4 jaar oud dus zo dramatisch is dat ook weer niet.

En dan nog: 5 sterren is leuk en aardig maar ook in de C6 met maximale passieve en actieve veiligheid zijn ook al mensen gestorven tijdens een ongeluk.

Kortom: maak je niet te sappel.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 05:31 PM
  [ # 8 ]

Als ze zoiets zo graag willen publiceren moeten ze ook vermelden welk % auto deze test sinds 1997 hebben ondergaan. Ik zie de XM er niet bij staan, en die wat toen ook nog in produktie. En zo zullen er talloze auto’s niet getest zijn. Lekker belangrijk om dan het predikaat veiligst / onveiligst eraan vast te plakken….

PS:  276 auto’s sinds 1997, zoveel nieuwe modellen komen er toch ongeveer per jaar uit ?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 februari 2008 05:50 PM
  [ # 9 ]
ambijajance schreef:

PS:  276 auto’s sinds 1997, zoveel nieuwe modellen komen er toch ongeveer per jaar uit ?

Het is maar de vraag wat je nieuw noemt. Zijn de NCAP testen niet verplicht bij alle auto’s die worden toegelaten?

Overigens: over de opmerking dat de Xantia slappe hap is..

Je moet het denk ik vooral relatief zien.. Een auto met een dijk van een imago als de BMW 3 serie komt er ook niet best uit, waarschijnlijk simpelweg omdat het al een verouderd ontwerp is uit 1991. Het feit dat ze 1997 noemen is “vermoed ik” omdat ze waarschijnlijk toen objectief begonnen met die testen? Natuurlijk zullen autofabrikanten creatief gaan engineeren om een auto veiliger uit de “specifieke”  NCAP tests te laten komen.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 februari 2008 07:30 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

..Zijn de NCAP testen niet verplicht bij alle auto’s die worden toegelaten?

Nee. Daarom ook al die media-aandacht met die Chinese wagens die de ENCAP-test niet haalden maar wel toegelaten werden. De standaard test behelst dacht ik nog steeds een 100% frontale botsing bij een lagere snelheid dan de 64km/u van ENCAP.

..Het feit dat ze 1997 noemen is “vermoed ik” omdat ze waarschijnlijk toen objectief begonnen met die testen? Natuurlijk zullen autofabrikanten creatief gaan engineeren om een auto veiliger uit de “specifieke”  NCAP tests te laten komen.

Dat klopt, ‘97 is zo’n beetje het begin. ‘Grappig’ is dan ook dat ze de facelift uitvoering nooit getest hebben. Je hoeft alleen naar de andere ENCAP-testresultaten te bekijken om te zien dat verschillende wagens in de herkansing zijn geweest ná een minder resultaat of vanwege een facelift, zoals ook (Xantia-zusje !!) 406. Dat zijn details.

Hoofdmoot is dat de Xant T1 een pre-ENCAP-auto is die het t.o.v. de toenmalige Mondeo en Laguna (beide ook van ‘93 / ‘94) niet goed deed (in goed gezelschap van de E36, de Saab NG900 en de MB W202).

De reden dat het nu in de aandacht is gekomen is omdat AutoBild de afgelopen week een opsomming van de ENCAP resultaten heeft gepubliceerd. Zo origineel was het AD dus niet.

Verder is deze uitspraak:

Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.

heel leuk. Hetzelfde vroeg men af in een autoprogramme, met in de hoofdrol een Renault Modus en een Vulva 940. Je wilt echt geen 940 voor de stevige structuur, zie deze link .

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 07:43 PM
  [ # 11 ]

Hetzelfde vroeg men af in een autoprogramme, met in de hoofdrol een Renault Modus en een Vulva 940. Je wilt echt geen 940 voor de stevige structuur, zie deze link.

Het schijnt dat ze, om hun punt te maken, voor het gemak maar de motor uit die Volvo gehaald hebben…...

Edit, dit filmpje doet het beter:
 

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 14 februari 2008 08:39 PM
  [ # 12 ]
boukewerff schreef:

Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.

Nou, daar ben ik niet zo zeker van, zeker na het zien van dit filmpje .

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 februari 2008 10:36 PM
  [ # 13 ]

In AutoBild stond vorige week ook een vergelijking van crashtests (voor zowel inzittenden als voetgangers), de Xantia werd ook hier tot slechtste/onveiligste gebombardeerd. Niet verwonderlijk, de bronnen van deze artikelen zullen hetzelfde zijn: de NCAP crashtests…
Wel jammer dat de XM er niet tussen stond, had het graag geweten (of niet…  Rolling Eyes ).

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 10:44 PM
  [ # 14 ]

Wel jammer dat de XM er niet tussen stond, had het graag geweten (of niet…  ).

Ze konden het niet over hun hart krijgen om een XM expres tegen een muur te knallen…. Cool  Cool

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 februari 2008 10:46 PM
  [ # 15 ]

In AutoBild stond vorige week ook een vergelijking van crashtests (voor zowel inzittenden als voetgangers), de Xantia werd ook hier tot slechtste/onveiligste gebombardeerd

Ik vraag me af: zou Autobild dat verhaal ook zo gebracht hebben als die BMW 3 serie op de eerste plaats was gekomen ?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook