Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Van onderstaand artikel geloof ik niks…
Maar als ik dit dan toch weer lees, begin ik toch te twijfelen…
Ah joh, ik geloof er nix van! Gewoon een hetze tegen een van de mooiste auto’s ooit! Dat is het! Mij maak je niet gek met dit soort onzin…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Lijkt mij een onzinverhaal,
oke aanrijdingen heb ik dan geen evaringen mee (GELUKKIG)
Maar het remt beter dan menig andere personen auto.
Gert.
Saab staat ook tussen het lijstje onveilige auto’s.. hmm
Ach ik zie erg vaak verongelukte xantia’s op de sloop staan, oa slachtoffers van kettingbotsingen, frontale aanrijdingen ed.
En het ik vind altijd dat de auto zich goed houd, in vergelijking met sommige andere leeftijdsgenoten…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat geloof je er niet aan dan? Dit was reeds bekend toen de Xant nog in productie was. Oud nieuws waarin verdomd weinig details zijn opgenomen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vandaar dat die wagens ook niet in de zelfde test-catagorie worden geplaatst.
Maar relatief is het zeker. En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.
je moet het artikel wel helemaal lezen:
de Xantia (1ster) is net zo (on-)veilig als een hele set concurrenten uit hetzelfde jaar (BMW3serie 1ster, MB C-klasse 2ster)
Een alfa 156 haalt nog geeneens 1ster, maar die is niet door NCAP zelf getest, wel door de TüV volgens dezelfde criteria.
En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.
Niet dus…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:En in relatie tot zijn klassegenoten is een Xant slappe hap, dat is duidelijk.
Niet dus…
Dat is toch wel ongeveer wat die testen aantonen. Neem een rijtje auto’s die in dat jaar verkocht worden en vergelijk ze. In die testen komt de Xantia er niet zo best meer uit en wordt afgescheept met een lage score.
Het gaat natuurlijk allemaal wel om passieve veiligheid. Dat is ook maar relatief. Persoonlijk heb ik liever een auto die een ongeluk voorkomt (actieve veiligheid) dat een auto waarmee je de gevolgen van een ongeluk beperkt (passieve veiligheid).
Dus Xantia onveilig??? Ja, de passieve veiligheid is objectief beoordeeld en onder de maat vergeleken bij leeftijdsgenoten uit 1997. Daar zul je mee moeten leven. Maar dan nog. De auto is dan al weer 4 jaar oud dus zo dramatisch is dat ook weer niet.
En dan nog: 5 sterren is leuk en aardig maar ook in de C6 met maximale passieve en actieve veiligheid zijn ook al mensen gestorven tijdens een ongeluk.
Kortom: maak je niet te sappel.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als ze zoiets zo graag willen publiceren moeten ze ook vermelden welk % auto deze test sinds 1997 hebben ondergaan. Ik zie de XM er niet bij staan, en die wat toen ook nog in produktie. En zo zullen er talloze auto’s niet getest zijn. Lekker belangrijk om dan het predikaat veiligst / onveiligst eraan vast te plakken….
PS: 276 auto’s sinds 1997, zoveel nieuwe modellen komen er toch ongeveer per jaar uit ?
ambijajance schreef:
PS: 276 auto’s sinds 1997, zoveel nieuwe modellen komen er toch ongeveer per jaar uit ?
Het is maar de vraag wat je nieuw noemt. Zijn de NCAP testen niet verplicht bij alle auto’s die worden toegelaten?
Overigens: over de opmerking dat de Xantia slappe hap is..
Je moet het denk ik vooral relatief zien.. Een auto met een dijk van een imago als de BMW 3 serie komt er ook niet best uit, waarschijnlijk simpelweg omdat het al een verouderd ontwerp is uit 1991. Het feit dat ze 1997 noemen is “vermoed ik” omdat ze waarschijnlijk toen objectief begonnen met die testen? Natuurlijk zullen autofabrikanten creatief gaan engineeren om een auto veiliger uit de “specifieke” NCAP tests te laten komen.
mpostma schreef:..Zijn de NCAP testen niet verplicht bij alle auto’s die worden toegelaten?
Nee. Daarom ook al die media-aandacht met die Chinese wagens die de ENCAP-test niet haalden maar wel toegelaten werden. De standaard test behelst dacht ik nog steeds een 100% frontale botsing bij een lagere snelheid dan de 64km/u van ENCAP.
..Het feit dat ze 1997 noemen is “vermoed ik” omdat ze waarschijnlijk toen objectief begonnen met die testen? Natuurlijk zullen autofabrikanten creatief gaan engineeren om een auto veiliger uit de “specifieke” NCAP tests te laten komen.
Dat klopt, ‘97 is zo’n beetje het begin. ‘Grappig’ is dan ook dat ze de facelift uitvoering nooit getest hebben. Je hoeft alleen naar de andere ENCAP-testresultaten te bekijken om te zien dat verschillende wagens in de herkansing zijn geweest ná een minder resultaat of vanwege een facelift, zoals ook (Xantia-zusje !!) 406. Dat zijn details.
Hoofdmoot is dat de Xant T1 een pre-ENCAP-auto is die het t.o.v. de toenmalige Mondeo en Laguna (beide ook van ‘93 / ‘94) niet goed deed (in goed gezelschap van de E36, de Saab NG900 en de MB W202).
De reden dat het nu in de aandacht is gekomen is omdat AutoBild de afgelopen week een opsomming van de ENCAP resultaten heeft gepubliceerd. Zo origineel was het AD dus niet.
Verder is deze uitspraak:
Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.
heel leuk. Hetzelfde vroeg men af in een autoprogramme, met in de hoofdrol een Renault Modus en een Vulva 940. Je wilt echt geen 940 voor de stevige structuur, zie deze link .
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hetzelfde vroeg men af in een autoprogramme, met in de hoofdrol een Renault Modus en een Vulva 940. Je wilt echt geen 940 voor de stevige structuur, zie deze link.
Het schijnt dat ze, om hun punt te maken, voor het gemak maar de motor uit die Volvo gehaald hebben…...
boukewerff schreef:Het is ook altijd relatief. Zet eens met 50 een Xantia tegen een “veilige” smart aan. 1300kg tegen 700… Geef mij de Xantia maar.
Nou, daar ben ik niet zo zeker van, zeker na het zien van dit filmpje .
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
In AutoBild stond vorige week ook een vergelijking van crashtests (voor zowel inzittenden als voetgangers), de Xantia werd ook hier tot slechtste/onveiligste gebombardeerd. Niet verwonderlijk, de bronnen van deze artikelen zullen hetzelfde zijn: de NCAP crashtests…
Wel jammer dat de XM er niet tussen stond, had het graag geweten (of niet… ).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wel jammer dat de XM er niet tussen stond, had het graag geweten (of niet… ).
Ze konden het niet over hun hart krijgen om een XM expres tegen een muur te knallen….
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
In AutoBild stond vorige week ook een vergelijking van crashtests (voor zowel inzittenden als voetgangers), de Xantia werd ook hier tot slechtste/onveiligste gebombardeerd
Ik vraag me af: zou Autobild dat verhaal ook zo gebracht hebben als die BMW 3 serie op de eerste plaats was gekomen ?