Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
simpel: op je tellerbak kijken tot waar de kilometers lopen. Grotere motoren hebben een groter bereik. En toerentellers bekijken. Op een dieselbak zitten minder toeren, dus klopt het bij hoge toren niet dat je in het rood rijdt of zelfs van de schaal af gaat.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Teller van een 16V werkt uitstekend in een 1.8. Alleen de oliemetertjes doen het natuurlijk niet.
Overigens zou ik me voor de redline bij benzineauto’s weinig zorgen maken. Zowel de toerenteller van de 1.6, de 1.8 en de 16V hebben de redline bij 6500 toeren. Mijn 1.8 heeft het maximum vermogen bij 6000 toeren en wordt bij 6500 toeren begrensd. Ik neem aan dat iig alle multipoint ECU’s een toerenbegrenzer hebben.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
david.tb schreef:Zeer waarschijnlijk zijn de tellerbakken tussen de benzines onderling dus niet zomaar uitwisselbaar, hoe dit te verifieren?
Jawel, ook hier geld m.u.v. de toerenteller, omdat die specifiek zijn afgestemd op het merk en type ecu of aansturing vanaf de bobine. Wellicht dat er combinaties zijn van een TT die ook op een ander type motor/ECU werkt dan waarvoor deze is bedoel, uitproberen is de enige oplossing.
Let op, Jeager komt het meeste voor, maar VDO word ook gebruikt op vooral type-2 Reflex uitvoeringen, deze 2 zijn niet uitwisselbaar. Laatst nog uitgetest met Michelangelo, hij heeft VDO, een Jeager paneel aangesloten, er klopt dan niets meer van de lampjes.
Michelangelo schreef:simpel: op je tellerbak kijken tot waar de kilometers lopen. Grotere motoren hebben een groter bereik. En toerentellers bekijken. Op een dieselbak zitten minder toeren, dus klopt het bij hoge toren niet dat je in het rood rijdt of zelfs van de schaal af gaat.
Toerenteller heb je eigenlijk ook niet nodig bij normaal gebruik mijns inziens, zolang we niet racen dan. Maar waar ik nu benieuwd naar was is of een benzine tt als het Diesel blok 3000rpm draait dan ook 3000rpm aangeeft of gezien een andere overbrenging mogleijk schaal 1,5x oid. Maar inmiddels heeft sohail reeds duidelijk gemaakt dat het sobieso niet kan wbt uitwisseling tussen D en B.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Michelangelo schreef:simpel: op je tellerbak kijken tot waar de kilometers lopen. Grotere motoren hebben een groter bereik. En toerentellers bekijken. Op een dieselbak zitten minder toeren, dus klopt het bij hoge toren niet dat je in het rood rijdt of zelfs van de schaal af gaat.
Toerenteller heb je eigenlijk ook niet nodig bij normaal gebruik mijns inziens, zolang we niet racen dan.[..]
Idd, tegen de tijd dat het toerental schadelijk wordt heb ik allang medelijden met m’n auto, of ben ik bang voor blijvende gehoorschade.
david.tb schreef:Maar waar ik nu benieuwd naar was is of een benzine tt als het Diesel blok 3000rpm draait dan ook 3000rpm aangeeft of gezien een andere overbrenging mogleijk schaal 1,5x oid. Maar inmiddels heeft sohail reeds duidelijk gemaakt dat het sobieso niet kan wbt uitwisseling tussen D en B.
Het zit hem niet in de schaalverdeling, TT aansturing is niet mechanisch maar electronisch, de TT moet geschikt zijn voor het type elektronisch signaal dat de ECU afgeeft of de pulsen die van de bobine/BDP sensor of dynamo komen. Ik heb ooit een TT uit een 1.8i Furio aangesloten op mijn 1.4i, ik kreeg een verschrikkelijk zenuwachtige TT die teveel aangaf, deze was dus niet geschikt voor het type puls dat de bobine afgeeft, de 1.8i krijgt een heel ander type puls uit zij ECU.