![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Die software update, kan allen autotrans dit, of kan de dealer dit ook ?
Domme vragen bestaan niet.
Heb nu dus ook een v6 met 4HP20 bak. Heb me daar in verdiept. Deze bakken gaan zeker wel eens stuk, heb al meerdere xm’s gezien met een defecte 4hp20, allemaal tussen de 80 en 120d gereden. Na wat zoek werk, vooral op het duitse forum heb ik het volgende:
-Olie regelmatig verversen met de juiste soort.
-Exact oliepijl, anders grote kans op defect, er zit een pijlstok!
-Bij een defect, ga naar een echte specialist, goeie kans dat ie m fixed.
-Bij een kapotte bak, altijd de oliekoeler vervangen, dit is een zwakpunt, deze gaan nogal eens stuk, komt er koelvloeistof in de bak->einde.
De bak komt inderdaad bij meerdere autos voor, alfa, saab een de vito ops:
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
-Exact oliepijl, anders grote kans op defect, er zit een pijlstok!
Jammer, maar de laatste serie XM (vanaf ORGA 8201) heeft geen peilstok meer Het niveau controleren wordt iets ingewikkelder
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Dat had ik ook begrepen inderdaad. DUs als je het pijl wil weten moet je de olie verversen.
Heb die olie bij de dealer gekocht, maar was duur spul. ALs het dan helpt met heel blijvenvind ik dat trouwens niet zo erg.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Tijdens proefrit van mijn V 6.24 schakelde de automaat goed .
Na aanschaf zijn alle olietjes ververst ook die van de automaatbak .
Daarna schakelde de bak nog steeds goed dus koude probleem ken ik niet .
Km bij aanschaf 80.000km nu staat de teller op ruim 95000km .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Op het peilstokje staat “min” en “max” en 2 horizontale streepjes met daartussen ca. 5 mm, mijn olieniveau staat 3,5 mm boven het bovenste streepje bij warme motor, ik begrijp uit een opmerking hierboven dat dat dus schade aan de bak kan veroorzaken? Wat kan er zoal gebeuren?
S
Wel peilen bij lopende motor!!!!!
Bij de teveel olie kan de hele bak in soep lopen!
Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar in het werkplaatshandboek van de XM wordt er veelvuldig voor gewaarschuwd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Sjaak81 schreef:Op het peilstokje staat “min” en “max” en 2 horizontale streepjes met daartussen ca. 5 mm, mijn olieniveau staat 3,5 mm boven het bovenste streepje bij warme motor, ik begrijp uit een opmerking hierboven dat dat dus schade aan de bak kan veroorzaken? Wat kan er zoal gebeuren?
S
Wat er kan gebeuren? Dingen waar je niet vrolijk van wordt: oververhitting van de bak en lekkage
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_354.jpg)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Heeft er iemand al een software update laten uitvoeren op deze bak in een Citroen XM? Of kunnen we dat zelf doen met en seriele aansluiting ergens onder de motorkap? Lijkt me wel leuk als je ook zelf de karakteristiek van de bak kan programmeren.
Die van mij blijft in sport altijd rond de 3000rpm hangen, ook als je gewoon constant rijd. In de stad is dat irritant, hij zou gewoon door moeten schakelen en als je het gas ook maar iets aan raakt weer een versnelling terug moeten doen lijkt mij.
245.000 and still going strong. De olie zag er bij mij wel aardig schoon uit, deze is dus gelukkig al vervangen in het verleden.
Het laat overschakelen bij een koude motor (eigenlijk koude bak) is origineel zo bedacht en staat ook in de technische documentatie. Dit is om de katalysator lekker snel op te warmen. (bij een versnellingsbak kouder dan 30 graden(uit mijn hoofd). De technische documentatie heeft een van de moderators voor mij in het XM haynes (sticky) topic er bij gezet.