Contactslot vervangen
buZztiaan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 19 februari 2008 04:39 PM

Hallo,

Het contactslot van mijn AX 14 TZX INJECTION U9 uit 1991 is of versleten, of de kopie van de kopie van het origineel dat allemaal gebroken is, werkt niet op het contactslot.

De wegenwacht is het 1x gelukt om de sleutel erin te krijgen, maar mij nooit.

Ik wil nu dus het contactslot vervangen, maar kan het niet van het stuurslot afkrijgen.

Is er ergens een handleiding hoe ik dit moet doen? Ik heb alleen een haynes boek van een verkeerd type en geen boekje of andere documentatie.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 februari 2008 06:02 PM
  [ # 1 ]

Als het vergelijkbaar is als bij een BX, dan kun je het slot er enkel heel uit halen met de sleutel er in. En daarmee ben je dus terug bij af…
Het ding stuk rammen is ook een optie. Met het juiste gereedschap en enig inzicht is dit binnen een paar minuten gefikst.
Zonder ervaring had ik een BX binnen 5 minuten lopen.

Succes!

Profiel  
 
buZztiaan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 19 februari 2008 06:17 PM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Het ding stuk rammen is ook een optie. Met het juiste gereedschap en enig inzicht is dit binnen een paar minuten gefikst.
Zonder ervaring had ik een BX binnen 5 minuten lopen.

klinkt als een optie ... als ik het kan doen zodat aan de buitenkant het weinig zichtbaar is dat het slot stuk is en met een schroevendraaier omgedraait kan worden, kan dat prima natuurlijk.

ik hoef sws niet het originele contactslot te behouden, of heel te houden.
moest alleen model + aansluiting weten voor evt vervanging, maar ik zou toch graag vanavond nog gebruik maken van mn auto Smile

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 19 februari 2008 06:26 PM
  [ # 3 ]

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb dus enkel ervaring met een BX-slot. Maar ik verwacht dat het niet veel zal afwijken.

het slot dusdanig moeren zodat het met een schroevendraaier te bedienen valt, lijkt mij een klus op zich. Zodra je de buitenste mantel van het slot open gebroken hebt, zie je dat het uit twee delen bestaat; het slot-deel en het schakelaar-deel. Het slot deel kun je er dan af halen en het schakelaar-deel is met een klein draaiknopje (welke dus normaal gesproken in het slot-deel zit) te bedienen.
Let wel, je moet deze bij het starten weer een stukje terug draaien, dit gaat nu niet automatisch. Doe je dat niet, dan blijft de startmotor lopen. En dat zal hij niet lang leuk vinden…

Als je eenmaal zover bent, dan kun je dit kunstje ook nogmaals herhalen op de sloop. Het plaatsen van een goed slot is dan nog maar een eitje.

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 19 februari 2008 10:31 PM
  [ # 4 ]

Het slot van mijn ax had het ook eens begeven, dit zat er al lang aan te komen en dus had ik het reserveslot al een tijdje in het dashbordkastje liggen. Stom van mij natuurlijk om deze niet gelijk te monteren, was een stuk eenvoudiger geweest.

Als het slot werkt is het een simpel klusje: Je draait de sleutel op een stand tussen “uit” en “contact” (staat een klein streepje). Op dit moment issie namelijk gedeblokkeerd en kun je hem zo losschroeven en uit z’n behuizing schuiven. (ervanuit gaande dat je al het plastic kapwerk al hebt verwijderd).

Bij mij kon ik de sleutel niet meer op die stand zetten, net als bij jouw dus. Er zijn vast subtielere manieren, maar ik had weinig tijd en gereedschap bij de hand. Mijn oplossing was een flinke boor door het slot heen te jassen. En dan nog een keer maar dan een wat grotere Twisted Evil Net zo lang dus tot m’n slot totaal naar z’n gallemoer was en het blokkeringspalletje het begaf. Toen gleed tie ook zo uit z’n behuizing.


Ik zou zeggen Suc6 Smile

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 26 februari 2008 11:06 PM
  [ # 5 ]

Idd, je moet de sleutel (of iets wat daar voor door kan gaan) een stukje draaien zodat het pinnentje ingedrukt kan worden. Haal je hem er zo uit. Pinnetje zit aan de bovenkant van de huls waarin het slot zit, als ik me niet vergis.

Ik heb ooit met een soort van slijpsteentje het pinnetje weggeslepen.
Was toen de sleutel kwijt.

Uiteindelijk ook redelijk vlot een ander slot erin gekregen.

Profiel  
 
buZztiaan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-2008

Gepost: 05 maart 2008 06:11 PM
  [ # 6 ]

Nouw, oude slot bleek qua slotdeel ook uit 2 stukken te bestaan.
Die 2 stukken zaten op 1 of andere magische wijze een stuk gedraait ten opzichtte van elkaar, waardoor het met geen mogelijkheid meer lukte om de sleutel erin te krijgen.

Een korte sessie met hamer en beitel heeft het hele 1e deel laten verdwijnen, waarna het 2e deel gewoon met de sleutel open ging (Y)

Bij GAOS een slot besteld, uurtje werk en het zat erin.

Allemaal bedankt voor de hulp Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook