De brandstofmeter in mijn Xantia doet soms raar, bij een koude start is er meestal geen probleem. Maar zet ik de auto na een paar km stil en de motor uit, na een paar minuten weer startten, dan geeft de meter opeens aan dat de tank voor 3/4 vol zit ipv 1/4. Vanmiddag weer, was aan het klooien met een navigatie ding, effe stoppen, motor uit, paar min. later weer starten en ja hoor geen 1/2 tank maar bijna volle tank opeens
Het gebeurt ook weleens dat de meter te weinig aangeeft, in alle gevallen geeft de meter weer de juiste hoeveelheid aan nadat ik de motor even uitzet, of met contact uit laat uitrollen tot de meter op nul staat en weer contact aan.
De 5km lange route naar mijn werk telt 2 bruggen die regelmatig openstaan, om brandstof te besparen zet ik de motor netjes uit
Ik heb er geen verklaring voor, maar met mijn Xantia’s viel me dat ook al op. Het spookt af en toe.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
vacuum? tankdop verstop.? daar zit toch een gaatje in?
of praat ik nu poep
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 254
- Xsara 1.6i coupe automaat
benzinemeter
Volgens mij ook een echte Xantia kwaal. In mijn vorige was het zo en deze “nieuwe” doet het ook.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Re: benzinemeter
captain schreef:Volgens mij ook een echte Xantia kwaal. In mijn vorige was het zo en deze “nieuwe” doet het ook.
Hier sluit ik mij bij aan. De benz.meter in mijn Xantia is ook alles behalve nauwkeurig.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ook in mijn Xantia Diesel laat de brandstofmeter bovenstaande “rare” verschijnselen zien. Het komt regelmatig voor dat de meter elke willekeurige meterstand aanneemt, behalve de juiste. Daarbij treedt het verschijnsel heel onregelmatig op. Er is echt geen pijl op te trekken.
Maar er is weer 1 uitzondering, namelijk hij geeft nooit teveel aan.
Lijkt inderdaad, wat al eerder is gezegd, op een Xantia “kwaaltje”
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Hmmm?, het is dus een kwaaltje, daar moet ik dan maar mee leven
Ik snap dan eigenlijk niet hoe het kan dat de meter het weer goed doet na het uitzetten van het contact en weer aan, er zit in mijn “simpele” Xantia toch echt geen computer of andere ingewikkelde elektronica.
Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Die van ons doet het vooral als de tank bijna leeg is als het lampje brand met uitgeschakelde motor. Dan zit er volgens de meter weer 1/2 in of het lampje gaat branden terwijl een kilometer geleden de meter nog op 1/4 stond. Ik ga op de kilometers af. Bij ongeveer 650 kilometer gaan we tanken.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 254
- Xsara 1.6i coupe automaat
benzinemeter
Zo doe ik het dus ook, is op een gegeven moment ook een kwestie van ervaring. Echt groot schommelen doet hij niet, maar de stand is niet altijd de juiste.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans