Hallo mede-Citroen liefhebbers,
Zoals de titel als zegt, heb ik een nieuwe, nouja voor mij nieuw, BX gekocht! Na veel gekloot en gehannes met een Golf Cabrio uit ‘89 kwam het idee om weer een BX te gaan rijden te boven. Ben ook echt opgegroeid met BX’en, mijn vader had eerst een berline en daarna een break, hebben we toch zo’n 12 jaar plezier van gehad die auto’s! Na een grote zoektocht op marktplaats en autotrack e.d. kwamen we terecht bij een franse auto specialist voor een BX Cannes, deze bleek al verkocht te zijn, maar hij had nog ‘n veel mooiere’ staan die nog niet zoveel gelopen had en vanaf 40.000 km bij hem in onderhoud was geweest.
Dit bleek dus de BX 14TE Calanque te zijn uit 1991. Het is een auto die in 2003 uit Frankrijk geimporteert is. Waarschijnlijk uit een warme omgeving ofzo want echte roest heb ik nog niet gevonden, afgezien van de vliegroest op sommige stukjes.
zie de foto’s!
http://www.mijnalbum.nl/Album=NS7N4KH3
Na een proefrit, hehe wat stottert die rare auto nou toch!! oja zit nog een handmatige choke op…., veert prima, misschien ietwat stug, maarja een keertje LHM verversen en misschien veerbollen vullen is geen reden om een BX voor te laten staan! Na een paar dagen beslist om hem te kopen. Verkoper heeft hele onderhoudshistorie laten zien vanaf 40.000 en inderdaad redelijk goed onderhouden en nooit vreemde dingen mee geweest.
De auto ziet er inderdaad nog prima uit, afgezien van een lelijk krasje naast ‘BX’ op de achterkant… maarja de krassenverwijderaar is vandaag in de aanbieding bij de Lidl, dus maar eens even gaan proberen. Binnenkant is zo goed als nieuw, de zitzak stoelen zitten ook heerlijk en dat terwijl ik C5 stoelen gewend ben. Auto heeft ook leuke gele koplampen.
Ik ben geen BX kenner ofzo, ben wel redelijk handig. Wat ik nog wil gaan doen aan de auto is het volgende:
- Krasje proberen te verwijderen
- Spoiler monteren, heb er een op de kop getikt, moet hem wel overspuiten ben ik bang en zelf monteren, iemand hier ervaring mee?? let me know!
- radio inbouwen: reeds gedaan
- stuur rechtzetten: reeds gedaan
- plafonierre en deurschakelaar repareren: ook reeds gedaan
Verder wil ik de LHM verversen en de remmen doorspoelen, via handleiding citroenbx.nl alles is volkomen duidelijk heb alleen een vraag, namelijk waar zit de drukregelaar om het systeem drukloos te maken???
Verder heb ik nog een paar vragen, waar de echte kenners me misschien mee kunnen helpen, want de search functie van het forum levert niet altijd de gewenste resultaten
Als de auto gezakt is na een tijdje en ik stap in dan hoor ik achter een harde ‘kloenk’ nu heb ik al gezien dat dit een ADAL kan zijn, maar is het mogelijk dat het ook iets anders kan zijn, als er mee gereden is en de achterkant is nog omhoog en ik stap in, hoor ik dit namelijk niet. Ook rijdt de auto op de snelweg goed en is ook niet slecht in bochten ofzo. handen van het stuur op de snelweg is rechtdoor en langzamerhand naar rechts, ook staan de achterwielen niet extreem in de BMW stand. zie de foto misschien zien jullie het beter dan ik: http://www.mijnalbum.nl/Album=NS7N4KH3
Dan de volgende vraag… De auto rijdt lekker op de snelweg, heb me er echt over verbaasd hoe snel de 1.4 is! maar bij de 120 gaat de auto ligt trillen, meer vibreren maar rond de 140 trilt het echt. Iemand een idee waaraan dit kan liggen, misschien nooit hard mee gereden ofzo, of misschien toch een ADAL
Ook nog iets wat ik niet helemaal begrijp, op de veerbol LV staat een datum, namelijk 04-09-03, is de veerbol dan vervangen in 2003 of opnieuw gevuld?
Nou, dat was het wel een beetje heb nog wel wat meer vraagjes, maar dit zijn eigenlijk wel de belangrijkste. Ik ben er zelf erg blij mee, mede omdat hij (of zij) er nog zo goed uit ziet, heerlijk zit en ook goed rijdt/zweeft. Ik kijk al uit naar jullie reacties!
Groeten,
Niek
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
welkom
van een Bx 1400 is veel leuks te maken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Welkom en enigzins uniek, is deze niet te vergelijken met een NL ‘Cannes’?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
denk het niet want omdat hij spreek over een carb, vermoed ik het hij een K1H motor heeft, oftewel het overgangsmodel net als ik heb.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
het is inderdaad een carb, met handmatige choke
Qua uitrusting is het denk ik wel te vergelijken met een Cannes/basismodel heeft ook dezelfde striping, al heeft ie wel een paar opties zoals een schuifdak en donkerdere ruiten, warmtewerend. Motorbenaming is, zoals ik het op een franse site gevonden heb is XBERB
Aan de adals is niet veel te zien om dat de foto van uit het midden genomen is. Daar door is het beeld een beetje vertekent, als je een foto recht van af het achterwiel kan nemen zal dat heel wat duidelijker zijn.
Voor de rest, vreselijk mooie auto ( proficiat ) maar is een BX dat niet altijd al
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
mooie auto, maar volgens mij is het Calanque ipv Qalanque.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
het trillen van het stuur zal waarschijnlijk aan de voor wielen liggen laat deze maar eens opnieuw uitbalanseren dan zal het ver over zijn denk ik.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Welkom, en gefeliciteerd met die mooie BX!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
hehe het is inderdaad een Calanque ipv Qalanque, tsja Franse les is alweer een tijdje geleden zal ik maar zeggen
Ik heb wat nieuwe/andere foto’s geplaatst van de 2 achterwielen in de hoogste stand, naar mijn inzien ziet de rechterkant er wel goed uit, maar de linkerkant minder, of zie ik dit verkeerd?
http://www.mijnalbum.nl/Album=NS7N4KH3
En bedankt voor alle leuke positieve reacties!!!
He wat leuk om deze bx terug te zien.
Ik heb de auto in 2003 gezien toen deze nog bij de eerste ned eigenaar was en hem heeft ingevoerd
Ik ben de rechter op de foto.
stan schreef:het trillen van het stuur zal waarschijnlijk aan de voor wielen liggen laat deze maar eens opnieuw uitbalanseren dan zal het ver over zijn denk ik.
wat een mooie unieke BX!
jouw zogenaamde adals zijn aan je diagnosebeschrijving te horen aan vervanging toe, past ook wel bij de km stand,deze reparatie
doe dan wel beide kanten in een keer.
daarna 4(let wel VIER en GEEN TWEE ) wielen laten balanceren
een bx is erg gevoelig op ook onbalans in de achterwielen tov de voorwielen.
zijn door de slijtage aan de ADAL DE achterbanden niet gecupt??(evt icm slechte bollen?)
mijnn bx 14 heeft die behandeling drie jaar geleden ondergaan en ligt als een rots op de weg
veel rijplezier
de citroen-liefhebber
Narts schreef:hehe het is inderdaad een Calanque ipv Qalanque, tsja Franse les is alweer een tijdje geleden zal ik maar zeggen
Ik heb wat nieuwe/andere foto’s geplaatst van de 2 achterwielen in de hoogste stand, naar mijn inzien ziet de rechterkant er wel goed uit, maar de linkerkant minder, of zie ik dit verkeerd?
http://www.mijnalbum.nl/Album=NS7N4KH3
En bedankt voor alle leuke positieve reacties!!!
Die linkse ziet er wel uit dat de lagers aan vervanging toe zijn ja, voor de rest zoals ik al zei fantastisch mooie auto.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Een Calanque bevat de TU K1G motor; een vuile uitvoering van de K1H die in Nederland is geleverd maar dan zonder: katalysator, pulsair en carburateur met wat extra voorzieningen.
In alle Haynesen kom je de K1G wél en de K1H niet tegen, dat zit dus wel snor.
Dat XBERB is een deel van een chassisnummer, geen motorcode; mijn Franse BX 14 RTA heeft het heel duidelijk over TU / K1G in ieder geval.
Ich bin ein Breaker
Oke, bedankt voor de info. In het weekend maar eens op zoek naar een garage in de buurt die de adals kan vervangen. Misschien ook maar eens de veerbollen laten controleren, al veert hij nog wel lekker moet ik zeggen.
Ben nu nog bezig met onderhoud, maar stuit op een aantal `problemen` waar ik vragen over heb en misschien kan een van jullie dit herkend of weet wat het is ofzo
De motor wil bij koude motor nog wel eens stotteren tijdens het rijden met constante snelheid, is niet zo heel hinderlijk, maar natuurlijk hoort het niet. Dit treed vooral op met choke, ook als ik choke helemaal uit trek en ik start, dan slaat ie aan, omm vervolgens na een paar seconden (slecht) gelopen te hebben weer af te slaan (verzopen?). Ook maakt de motor een soort gorgelend geluid dan. dit wil de motor ook maken tijdens rechtuit rijden, maar vreemd genoeg als ik een bocht neem, neemt het geluid sterk af.
Iemand enig idee? bougies/kleppen/luchtfilter oid?
Ook nog over de remmen, ze doen het prima, maar als ik het rempedaal hard indruk hoor ik een psjt bij het pompen met het pedaal, hoort dit bij een BX, of moet ik me zorgen gaan maken bij 120/130 km
Ook tikt nu de drukregelaar veel te vaak, per 2 sec ofzo, terwijl dit zon 3 weken geleden nog per 20-30 sec was. Wel heb ik de lhm ververst en gespoeld, maar daarvoor begon het ook al vaker te tikken en heb de lhm ververst zoals t hoort. kan dit een kapotte voorraadbol zijn? of zit er ergens een lek, auto lekt (nog) geen lhm, zie geen groene plekken op de grond of druppels en zakt ook niet heel snel omlaag, duurt een aantal uren.
Hoop dat jullie hier wat ideen over hebben, aangezien ik nog niet zon expert ben, maar wel steeds meer te weten kom via dit forum
daarvoor dus al bedankt!
groet,
niek