2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De BX Calanque.
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 maart 2008 03:53 PM
  [ # 16 ]

Wat betreft het tikken van de drukregelaar. Waarschijnlijk een lege voorraadbol.

Het sissen van het rempedaal is ook een karaktereigenschap die regelmatig voorkomt.

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 07 maart 2008 04:32 PM
  [ # 17 ]

oke gelukkig, bx blijft een auto met karakter, daarom vind ik m ook zo leuk. Ik ga dit weekend maar even een voorraadbol scoren!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 maart 2008 06:00 PM
  [ # 18 ]
Narts schreef:

oke gelukkig, bx blijft een auto met karakter, daarom vind ik m ook zo leuk. Ik ga dit weekend maar even een voorraadbol scoren!

Tip. Lokaliseer de ontlastbout op de drukregelaar.  (12 mm boutkop: drukregelaar is het ding waar de voorraadbol op geschroefd is).

Laat de motor even draaien. Zet em stil. Draai nu de ontlastbout een halve slag los.

Als je geen of slechts een korte sis hoort (van intern wegsissende druk) dan is je wel overleden. Duurt die sis nou redelijk lang dan is je voorraadbol meestal nog wel in orde.

ER loopt overignes alleen LHM de retourslang in, dus je hoeft niet bang te zijn dat het weglekt. Pas als je de bout er helemaal uit draait zou dat wel gebeuren (niet doen dus).

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 08 maart 2008 10:08 PM
  [ # 19 ]

Oke, dit ga ik morgen maar eens even bij daglicht doen. Tijdens het LHM verversen wachtte ik ook op een sis van de voorraadbol bij het opendraaien van de schroef, maar ik hoorde helemaal niks. Nu draaide ik m wel snel een hele slag open, dus zal het morgen eens even met een halve slag proberen.

Kun je veerbollen trouwens gewoon bij de dealer/specialist ed kopen, of moet je ze bestellen via website/dealer?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 maart 2008 10:24 PM
  [ # 20 ]
Narts schreef:

Kun je veerbollen trouwens gewoon bij de dealer/specialist ed kopen, of moet je ze bestellen via website/dealer?

Bij iddstechnque zijn ze redelijk goedkoop, zelfs als je de verzendkosten meerekent, maar ook de dealer of specialist kan ze gewoon leveren.

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 10 maart 2008 05:50 PM
  [ # 21 ]

IK heb de voorraadbol getest, hij sist van het opendraaien van de bout totdat ie half open is hooguit 1-2 seconden. MAAR is dit juist ‘redelijk’ lang of juist kort??? Aangezien ik niet weet hoe lang hij hoort te sissen….

Wie weet dit?  Idea

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 maart 2008 03:29 AM
  [ # 22 ]

Lijkt me niet verkeerd.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 11 maart 2008 01:07 PM
  [ # 23 ]

Niet verkeerd om te vervangen of dat de bol niet verkeerd is??  Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 maart 2008 01:38 PM
  [ # 24 ]
Narts schreef:

Niet verkeerd om te vervangen of dat de bol niet verkeerd is??  Razz

dat de bol niet verkeerd lijkt. Meja. het blijft een erg basic test.

De accubol dient om een reservevoorraad druk te houden zodat je ook nog wat druk hebt als de motor niet draait en als een soort van buffer om de druk constant te houden. Deze buffer raakt leeg omdat het hydraulische systeem druk verbruikt. Meestal als de buffer te snel leegraakt, dan gaan we ervanuit dat de accubol te weinig capaciteit meer heeft. Het kan ook zijn dat het systeem teveel druk verbruikt. Dat kun je weer terugzien in overmatige retourlekkage van bepaalde componenten.

Soms is het ook een combinatie van beiden.

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 11 maart 2008 01:48 PM
  [ # 25 ]

hm oke. Toch blijft het vreemd dat de drukreg zo’n 3-4 weken geleden eens in de 30 sec ofzo tikte en nu eens per 2 sec. Het is ook niet verbeterd sinds ik de LHM heb ververst+ doorgespoeld, kwam wel onderhand bruine LHM uit Mad , maar filters waren niet echt vies.

Is het dan wel aan te raden om er een andere hoofdbol op te zetten, of kan ik beter gaan zoeken naar een evt andere verklaring, int lekkages oid? Retourlekkage van de remmen lijkt me niet, aangezien de drukreg niet extra gaat tikken bij hard remmen of bij stilstand rempedaal indrukken. (of zeg ik nou iets raars Smile )

Edit: Ik zette net de wagen in de hogere stand, gaat bij het omhoog ‘pompen’ ineens STOP + lhm niveau/druk lampjes branden! Zou dit dan in verband staan met elkaar? (motor uitgezet, even gewacht, weer gestart= geen lampjes meer, maar ze hebben toch eventjes gebrand..)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2008 10:43 AM
  [ # 26 ]

Dat laatste is vrij normaal. Er is even paniek in het systeem omdat er zoveel vloeistof nog niet voor handen is. Het is wel een vage indicatie dat de voorraadbol wat minder wordt, al is dat niet erg precies. Om de 2 seconden tikken heeft niet per se met de voorraadbol te maken; het lijkt me een lekje - maar kan ook door vuil komen.

Bruine LHM betekent dat de remservo zwaar vervuild is (achterin is het nog veel bruiner).

Mogelijk moet je nóg beter spoelen en zit er een klontje vuil in de remservo, in de leiding naar achteren.
Had je wel voldoende druk op de achteras staan? Ik zet altijd een (origineel BX)krikje onder de naaf, zodat ik de druk zelf kan regelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 12 maart 2008 02:34 PM
  [ # 27 ]

Volgens mij had ik wel voldoende druk, auto in de hoogste stand en ook met het BX krikje de auto opgekrikt, maar wel op de bandvervang plaats, dus naast het wiel. Het kwam er wel fatsoenlijk uit, net zo snel als voorraan. Gespoeld totdat er, al een tijdje, groene vloeistof uit kwam.

Is het dan slim om een litertje LHM door alleen de achterremmen te spoelen? en dan ook de krik op de naaf, hoe regel ik de druk zelf dan eigenlijk als ie op de naaf staat?
Alvast bedankt voor de antwoorden!  Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 maart 2008 03:16 PM
  [ # 28 ]
Narts schreef:

Volgens mij had ik wel voldoende druk, auto in de hoogste stand en ook met het BX krikje de auto opgekrikt, maar wel op de bandvervang plaats, dus naast het wiel. Het kwam er wel fatsoenlijk uit, net zo snel als voorraan. Gespoeld totdat er, al een tijdje, groene vloeistof uit kwam.

Dat is prima. Dan staat er ook druk op de vering. immers, de andere poot moet de auto omhoog houden.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2008 11:37 PM
  [ # 29 ]

Mmm, mijn ervaring is dat je beter ook druk kunt hebben op de veerpoot waar je aan werkt, met een krikje dus. Ik heb er al eens flink lucht door in het systeem gehad dus sluit nu alle mogelijkheden uit.

Om het echt goed door te spoelen dien je echt afscheid te nemen van een halve liter LHM per remklauw - laat het maar even doorstromen, dan zie je soms ineens weer wat bruine klonten komen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Narts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 26-02-2008

Gepost: 13 maart 2008 12:55 AM
  [ # 30 ]

Oke, bedankt Very Happy dit ga ik morgen, als het weer meezit, even doen. Dus in principe een krik onder het wiel zelf voor meer druk.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook