Narts schreef:Oke, bedankt dit ga ik morgen, als het weer meezit, even doen. Dus in principe een krik onder het wiel zelf voor meer druk.
Ja, gewoon onder de naaf c.q. hart v/d remschijf. Als je ‘m net even los van de bokken krikt dan is het goed beheersbaar.
Ruim spoelen is een gevecht tegen je zuinige verstand wat zegt dat 1) LHM geld kost en 2) groen=goed, maar het kan echt net het verschil maken heb ik al meermaals gemerkt. Succes.
Ich bin ein Breaker
Wat betreft het starten en wegrijden met koude motor; Ik heb pas een nieuwe pakkingset aangeschaft voor het carburateurtje. Dat scheelt veel. Een paar verse pakkingen zorgen er mede voor dat er geen valse lucht bij komt. Je merkt dat de co2 schroef veel beter reageerd op de afstelling. De boel een keer goed schoonmaken is natuurlijk altijd goed.
Ik kan nu starten met choke half uit, en zodra ik wegrij kan de choke weer af. Hij blijft dan gewoon lopen. Het is een heerlijk motortje dat weinig herrie maakt en zuinig is. Succes ermee.
Herstel: ik heb een andere motor zie ik. Wat betreft de carb. geldt natuurlijk hetzelvde.
Citroen Bx Deauville 1993
Bedankt! Waar kun je overigens zo’n pakkingsset kopen, bij de dealer/specialist of ook internet (IDDS oid)?
Ik heb trouwens ook het idee dat er teveel brandstof bij de motor komt, aangezien hij met choke vol open slecht gaat lopen en afslaat (verzuipt?). Starten met choke helemaal open en als ie loopt meteen de helft terug duwen werkt wel perfect.
Kun je die co2 schroef hiervoor zelf afstellen of moet je er niet aan beginnen? En waar zit die schroef eigenlijk ops: , of staat dat in Haynes?
http://stores.ebay.nl/Vergaser-Teile-Weber-Solex-Dellorto
Deze gast heeft de meeste setjes wel liggen. Als je niet graag aan je carb wil schroeven moet je iemand vinden die dat wel aandurft. Als je Haynes volgt en logisch nadenkt komt het ook wel goed. Ik weet niet welke carb jij hebt. Maar dat kun je vinden bij:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/fuel/carburettor.php
Co2 moet je gewoon even laten doen bij apk boertje. Wel even bij blijven omdat ze anders zeggen dat het wel goed zit. Zij weten vaak ook niet waar de Co2 zit. (is mijn ervaring). Je krijgt dan argumenten van: met zo’n oud beestje valt niks meer af te stellen. Terwijl CO2 super belangrijk is.
Citroen Bx Deauville 1993
Waarschijnlijk heb je dus de volgende carburateur:
solex 34 PBISA PSA 481
Citroen Bx Deauville 1993
Oke bedankt hey
Ik durf zelf wel redelijk veel te schroeven en te klussen aan een auto, ook al weet ik niet precies hoe het moet, zolang er maar een duidelijke beschrijving bij zit, zoals Haynes.
En dat erbij blijven bij de co2 schroef, is idd een goed idee. Zo heb ik het met de auto van mn vader een keer meegemaakt dat de achterbanden nog ‘goed’ waren met 1,7 /1,8 mm profiel
solex 34 PBISA PSA 481, moet denk ik hem wel zijn ja, aangezien er de K1G motor in zit en Franse auto/model
Even weer over de hydrauliek. Ik heb het gespoeld zoals aangeraden, iets meer dan een halve liter per achterrem. Alleen maar gifgroene LHM kwam eruit, ietwat kleurverschil af en toe, maar niet bruin ofzo. Van de hoogste stand naar de laagste, toen weer naar de hoogste, shit shit, niet gewerkt tikt nog steeds per seconde ofzo. Wel merkte ik dat de tik/klik veel zachter was geworden.
Even gewacht en opnieuw geprobeerd en van hoog naar laag: geen een keer getikt! Het heeft dus toch gewerkt!
Mijn dank is groot!!
Toch heb ik er nog een vraagje over, namelijk tijdens het omhoog komen tikt het helemaal niet, echter als hij in de hoogste stand staat , dus klaar is, dan tikt het 1 - 2 keer. Kan dit kwaad??
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Narts schreef:...Ik heb trouwens ook het idee dat er teveel brandstof bij de motor komt, aangezien hij met choke vol open slecht gaat lopen en afslaat (verzuipt?). Starten met choke helemaal open en als ie loopt meteen de helft terug duwen werkt wel perfect.
Ik heb geen antwoord op je laatste vraag, maar wil wel iets zeggen over de quote hierboven. Volgens mij doe je het namelijk gewoon goed, het is prima dat je de choke direct een stukje terug kunt duwen na de start!! Sterker nog, als ‘ie echt goed is kun je de choke al heel snel helemaal terug duwen. Scheelt behoorlijk in verbruik, vooral als je veel stadsverkeer rijdt, daarom heb ik persoonlijk ook liever een handchoke bij carburateur-auto’s.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hoe gaat het nu met de Calanque?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Je kunt overigens ook pakkingpapier kopen bij iedere automaterialen handel en je pakkingen zelf op maat knippen. Scheelt weer in de kosten. Je moet wel even kijken naar de dikte. In principe kun je hem gewoon overtrekken. Je zult waarschijnlijk wel in een keer een groot stuk moeten kopen maar dan heb je wat voor de toekomst. Zelf heb ik zo ook een paar keer pakkingen moeten maken na het vervangen van de injectie unit/gasklep huis van mijn, toen, 14TE.
Peter
Narts schreef:Even weer over de hydrauliek. Ik heb het gespoeld zoals aangeraden, iets meer dan een halve liter per achterrem. Alleen maar gifgroene LHM kwam eruit, ietwat kleurverschil af en toe, maar niet bruin ofzo. Van de hoogste stand naar de laagste, toen weer naar de hoogste, shit shit, niet gewerkt tikt nog steeds per seconde ofzo. Wel merkte ik dat de tik/klik veel zachter was geworden.
Even gewacht en opnieuw geprobeerd en van hoog naar laag: geen een keer getikt! Het heeft dus toch gewerkt!
Mijn dank is groot!!Toch heb ik er nog een vraagje over, namelijk tijdens het omhoog komen tikt het helemaal niet, echter als hij in de hoogste stand staat , dus klaar is, dan tikt het 1 - 2 keer. Kan dit kwaad??
Hoe minder hij tikt, hoe beter het is.
Ich bin ein Breaker
Ik zie dit topic nu pas. ops:
Maar gefeliciteerd met deze mooie Calanque, want daar rijden er maar heel erg weinig van in Nederland. Wellicht heb je de enige in het land.
Ik vind het een leuke versie, omdat dit een model is met een carburateur (en ik ben een carburateurliefhebber ). Daarnaast is een BX 14 gewoon een hele fijne auto met prima prestaties.
Ik heb trouwens bijna dezelfde specificaties, al heb ik een K1H-blok met een andere carburateur + pulsairsysteem (waar oospronkelijk ook nog een katalysator bij hoorde, maar die is vervangen door een pijp).
Wat betreft de choke: wees blij dat je een handchoke hebt en geen automatische choke (zoals op mijn BX). Het is even wennen in het begin, maar je zult ondertussen al precies aanvoelen hoever je de choke moet uittrekken en wanneer je ‘m weer kunt terugduwen.
Hier trouwens 2 foto’s van hoe jouw Calanque erbij stond op Citromobile 2003 met slechts 27.000 km
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ow, is dat ‘m? Ik denk dat ik deze auto de afgelopen jaren regelmatig (als in: iedere morgen) in Reeuwijk-Brug heb zien rijden.
Ich bin ein Breaker
jaaaa, dat is m de 87-LH-XR!!
Cool om dit terug te zien hey. Bij de koop is mij ook verteld dat de vorige eigenaar m uit Frankrijk gehaald heeft. Met een hele lage kilometerstand, de garage waar ik hem gekocht heb had m in onderhoud sinds 33.000 km.
Dit is ook wel te merken; echt nergens roest, lak zeer mooi, binnenin lijkt alles wel nieuw, stoelen zitten echt als nieuw. En de motor loopt ook erg goed. Alleen de striping uit de foto die is weg, aangezien die overal een beetje aan het afbladderen was en van die kleine ‘hapjes’ uit waren heb ik het er maar afgehaald.
Ja de handchoke was in het begin wennen, maar het werkt prima, na 5 min rijden of nog minder is de choke alweer ingeduwd
Verder zijn laatst de adals vervangen, dus dat kan weer een tijdje mee
@XBXG: uit nieuwschierigheid; wat voor carburateur heb jij dan en wat is t verschil?
Maar Boxmeer-Reeuwijk (of Gouda) is nogal een eindje; hoe is de auto dan bij jou terecht gekomen?
Ich bin ein Breaker