Ik rij sinds een paar maand met veel plezier in een Visa (voor het lokale werk). Voor het dagelijkse en de afstanden hebben we een Volvo 240. Die wordt me wat te duur in onderhoud en vaste kosten (wegenbelasting lpg!), dus die moet de deur uit. Nu denk ik aan een Xantia op LPG-G3. Iets uit ‘98 of zo. Berline of break. Heeft iemand een tip? Is de Xantia een beetje gunstig in onderhoud (bv de veerbollen)? En wat is het verbruik op lpg eigenlijk. Ben benieuwd naar jullie tips. Thanks.
xantia 1.8, 16V 2000 Millésime
Als je voor een Xantia op gas gaat, neem dan een 16 klepper. De 1.8 8 klepper is waardeloos op gas, de klepzittingen zijn eigenlijk te zacht waardoor je kleppen blijft stellen. De 16 klepper (1.8 en 2.0) hebben hydraulische klepstoters en doen het zeer goed op gas. Mijn vader heeft een 1.8 16 klepper die een paar weken terug de 4 ton is gepaseerd. Mooiste van alles; alles voelt nog strak en degelijk, en technisch is de auto nog gewoon goed.
Wat betreft het hydraulisch systeem; gewoon 1 keer in de 2 jaar of zo je bollen laten checken op druk, en eventueel op druk laten brengen. Voor de rest heb je er eigenlijk weinig omkijken naar.
Qua verbruik; mijn 2.0 16v met AG DGC (ouderwetse inefficiente schijtinstalatie) doet tussen de 1 op 8 en 1 op 10. De 1.8 16v van mijn vader met AG DGI doet tussen de 1 op 9 en 1 op 11 als je echt een fluwelen voet hebt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Kijk da’s een snel en nuttig antwoord. Bedankt!
xantia 1.8, 16V 2000 Millésime
Een vriend van mij heeft een xantia break op plg te koop staan als je intresse heb hoor ik het wel.
Ik ben de rechter op de foto.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Rij zelf vanaf kmstand 162.000 in een ‘98-er op LPG, inmiddels aanbeland bij 342.000. Tot aan de 3 ton ben ik aardig verschoond gebleven van problemen. Daarboven kwamen toch wat zaken die tussen de onderhoudsbeurten door vervangen moesten worden. Daarentegen functioneren de electrische spielereien aan boord tot op heden probleemloos en scoort de algehele betrouwbaarheid een dikke voldoende. Qua verbruik kom ik uit op 1 op 10 à 11, ook het olieverbruik blijft (ook bij deze kmstand) alleszins binnen de perken. Over het geheel genomen overheerst dan ook de tevredenheid.
Kijk verder voor je op pad gaat nog even naar dit Xantiaclubdraadje
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)