Aangezien de vorige eigenaar te veel water bij de kvs heeft gegooid zit ik nu met een bruine roestige kvs. Ik wil deze gaan vervangen, en het systeem doorspoelen/reinigen.
De monteur van dealer raadde mij aan een kvs reiniger te gebruiken (wynn’s cooling system flush gekocht.).
Zijn er aandachtspunten waar ik op moet letten, of tips om dit zo makkelijk mogelijk te volbrengen? Kan ik de vloeistof verwijderen/vervangen bij een warme motor? En hoeveel kvs gaat er totaal in het systeem (7L?)?
Ik heb een zx 1.6i uit ‘96 XU
Daar gaat wel meer dan 7 liter in. Let goed op dat je goed ontlucht. Bij een 1.6 is mijn ervaring dat je dat goed moet doen (zoek even op ontluchten) en dat je het twee dagen later nog een keer moet doen.
Jos van der Voort
Ik weet 2 nippels te vinden idd, mijn oude aura had er altijd 3, dus misschien heb ik er 1 over het hoofd gezien ik had ook tips gezien over het inknijpen van de waterslang om zo lucht eruit te “forceren”
wat raad jij aan, slangen los (aanvoer/retour) of alleen het kraantje onderin de radiateur?
De verpakking van de reiniger zegt dat na zon 30 min rijden je het systeem kan laten leeglopen en reinigen met water… moet ik daarvoor eerst de motor afkoelen?
Ik heb voor de zekerheid 2x5L dus dan moet het wel goed gaan denk ik, anders haal ik maandag meer
1 op thermostaathuis, 1 op de schutbordaansluiting van de kachelslangen (dat zijn de ventieldopjes) en 1 op je blok vlak bij het thermostaathuis.
Die laatste is eigenlijk het belangrijkste.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
de nippel op het thermostaat huis is vaak het lastigste te vinden, deze is al in een aantal varianten de reveu gepasseerd, zie foto.
Voor de rest moet je goed ontluchten en zoals jos al zei er gaat zeker 7 liter in.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Oke, ik ben benieuwd… Gaat volgens mij wel een leuk klusje worden zondag
Mark bedoelt trouwens de nippel op het blok naast het thermostaathuis. Slip of the pen….. Dat is ook de foto.
Jos van der Voort
Ja, naar die moet ik eens op zoek gaan, kan me niet herinneren dat die er zit… maar het kan zijn dat er een slang voorhangt die het zicht wegneemt
Bij mijn BDY motor staat-ie rechtop en zit er af fabriek een kunststofwieltje op maar er zijn ook inbussen en schroeven gesignaleerd.
Bij de LFZ van Mark “ligt” de nippel meer dan hij staat.
Jos van der Voort
Op die foto van Mark zie je de takelhaak van je blok en daarboven de bougiekabels.
Met die referentiepunten moet-ie niet moeilijk te vinden zijn.
Jos van der Voort
Ik ben niet zo thuis in die afkortingen, maar wat is BDY/LFZ?
Motortype. Allebei 1.6.
Volgens mij kun je de knip maken bij ZX type 1 en type 2. Type 1 BDY en Type 2 LFZ.
De blokken zijn in principe identiek. De opbouw qua injectie, motormanagement enzo is verschillend. Er zit ook een ander luchtfilterhuis op de LFZ.
Gezien het bouwjaar van je auto is het waarschijnlijk een LFZ.
Als je dat zeker wil weten kun je op http://www.hbase.nl je kenteken invoeren. In de voertuiggegevens die je dan terugkrijgt staat je motorcode.
Jos van der Voort
Worrum schreef:Ik ben niet zo thuis in die afkortingen, maar wat is BDY/LFZ?
type van de motor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
CITROEN ZX 1.6 MOT.BFZ 1580CC 65KW 03-96 t/m 09-97,
BFZ? nog een andere?
Ik heb ooit ook een spoelmiddel willen gebruiken in mijn ZX om de olie en roest resten weg te spoelen na een lekke kop. Mij werd het afgeraden omdat juist het vuil, kalk en corrosie de radiateur bij een wat oudere auto dicht houden. De eerlijke verkoper bij de automaterialenzaak zei, ik wil je graag wat verkopen maar als je dat spul gaat gebruiken dan heb je kans op lekkages door minuscule gaatjes die nu door kalk en vuil worden dichtgehouden.
Als je de boel echt wil spoelen, kun je het beter met warm water doen, het beste is de tuinslang in de radiator steken en de warme kraan open. Om alles eruit te krijgen kun je met slangetje in één van de ontluchtingsgaatjes blazen of met een fietspomp lucht erin blazen, perslucht is het beste als je dat heb.
Hmm, daar zeg je wat… Vreemde is wel dat de dealer dit zelf voorstelde (om het uiteraard daar te laten doen). Ik vond dat ik dit met mijn handigheid net zo goed zelf wel kon… Maar als ik m met warm water vul, moet ik dan daarna de motor nog laten draaien (en warm laten worden) zodat het water circuleert.. en dan het geheel weer af te tappen?
edit: ik las net ergens anders dat het ook handig kan zijn om de thermostaat te verwijderen, en dan het hele circuit door te spoelen met de tuinslang (aangezien met koude motor de thermostaat dicht zit, en je het interne circuit slecht kan doorspoelen) Heeft t nadelen om het thermostaathuis te openen (bv ivm pakkingen e.d.)?