verlagen
suziman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 02 maart 2008 01:26 AM

weer een vraagje
verlagen vooraan doe je dit met andere veren maar hoe zit het achteraan Rolling Eyes 
ik zie daar enkel schokdempers zitten bij mij zijn dat dan kortere of is het nog iets anders ( torsie vering )
groeten suziman Wink

Profiel  

Henri1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36

Gepost: 02 maart 2008 11:41 PM
  [ # 1 ]

hallo
het verlagen achter woord volgens mij gedaan door te torsie veren er uit tehalen en er op een andere plaats er weer in tezetten nadeel kan wel zijn dat je wielen niet meer goed staan zeg maar schuin
of dat goed is weet ik niet

Profiel  

Henri1959
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 maart 2008 12:36 PM
  [ # 2 ]

heb je hier wat aan ?

Citroën Berlingo/Peugeot Partner 11. Wielophanging en vering 11.4 Wagenhoogte controleren en afstellen

Tabel 11.2: Wagenhoogte (zie figuur 11.28)

Normale vering: 
Type of draagvermogen Vooras Achteras
Bedrijfswagen 475 kg H1 = R1 - 85 H2 = R2 - 42
Bedrijfswagen 600 kg H1 = R1 - 95 H2 = R2 - 68
Bedrijfswagen 800 kg H1 = R1 - 95 H2 = R2 - 68
Familiale (X-SX) H1 = R1 - 85 H2 = R2 - 16
Hoogteverschil links/rechts minder dan 10 minder dan 10

Figuur 11.28: Wagenhoogte meten

H1 de afstand van het hart van de bout van de voorste draagarmbevestiging en het vloeroppervlak
R1 de straal van het voorwiel onder belasting
L1 de afstand tussen het hart van het wiel en het hart van de bout van de voorste draagarmbevestiging
H2 de afstand tussen de onderzijde van de achterste asbuis en het vloeroppervlak
R2 de straal van het achterwiel onder belasting
L2 de afstand tussen het hart van het wiel en de onderzijde van de achterasbuis

Voor het corrigeren van de wagenhoogte moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan: onbeladen; volle tank; juiste bandenspanning; meten op vlakke vloer.
Meet de hoogte tussen de vloer en de krikpunten zoals aangegeven in figuur 11.28. Herhaal de meting aan elke zijde driemaal. Laat de auto voor iedere meting een aantal malen in- en uitveren. Bereken het gemiddelde van de gemeten waarden aan beide zijden. Het verschil per zijde mag niet meer bedragen dan 10 mm.

De afstelmethode is gebaseerd op het aantal spiebanen op de uiteinden van een torsiestaaf; 30 spiebanen op het uiteinde aan de zijde van de traverse; 32 spiebanen op het uiteinde aan de zijde van de draagarm.
De afstelling vindt plaats door de torsiestaaf te draaien. Eén spiebaan geeft een verschil in wagenhoogte van 3 mm.
Het afstellen gebeurt door de hartafstand tussen de beide ogen te wijzigen van een dummy-schokdemper.
Na het wijzigen van de wagenhoogte moeten de koplampen worden afgesteld.

- Bouw de torsiestaaf uit. Let op! Merk de stand van de torsiestaaf ten opzichte van de draagarm.
- Om de wagenhoogte met ongeveer 3 mm of een meervoud daarvan te verhogen of te verlagen, moet de hartafstand tussen de beide ogen van de dummy-schokdemper met 1,5 mm of een meervoud daarvan worden vergroot of verkleind.
Voorbeeld: om de wagenhoogte 15 mm te veranderen, moet de hartafstand tussen de beide ogen van de dummy-schokdemper 7,5 mm worden veranderd, hetgeen overeenkomt met vijf omwentelingen.
- Bouw de torsiestaaf weer in.
- Controleer of de merktekens op de torsiestaaf en de draagarm ten opzichte van elkaar overeenkomstig de wijziging van de wagenhoogte zijn verplaatst.

Profiel  

suziman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 04 maart 2008 12:59 AM
  [ # 3 ]

bedankt voor de info is presies zo simpel nog niet Rolling Eyes

Profiel  

Henri1959
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 maart 2008 02:18 AM
  [ # 4 ]

inderdaat als je hier bij geen goed handboek hebt gaat het fout
maar hou de boel in de gaten ik ben aan het werk om wat iik heb aan info omte zetten in een web page en dan heb je alles voor je berligotje
verder kan je me een pb sturen dan kijk ik of dat ik dingen weet even goed kan je de vragen op het forum zetten dan heeft iedereen er wat aan onder tussen probeer ik op nieuwe vragen ook zo veel mogelijk andwoord tegeven.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook