Hallo mensen,
Ik heb net twee weken geleden een BX 1.6 gekocht (ook gelijk mijn eerste autootje) met de wetenschap dat de draagarmen achter een beetje versleten zijn. Hij doet het nog wel prima, maar hij kraakt af en toe een beetje en de wielen achter staan niet echt recht meer.
Mijn vraag is dus: Is dit zelf te vervangen door een niet vreselijk technisch ervaren persoon (net vanmiddag voor het eerst remblokjes vervangen..) of kan ik dit beter door een garage laten doen? En als ik het dan beter door een garage kan laten doen, hebben jullie dan misschien suggesties waar ik dat het best (en niet al te prijzig..) kan laten doen?
En nog een kleine vraag erbij; vijf dagen nadat ik mijn wonderschone auto gekocht had hebben een stel absolute eikels (ik weet niet hoe ik het netter kan stellen) mijn autootje opengebroken, beetje stupide, wie breekt er nou een BX uit ‘92 open.. ‘t Is niet alsof er een hippe radio ofzoiets in zit (degene die erin zat hebben ze niet eens meegenomen) maar voor mij wel echt ontzettend balen, mijn slot aan de bestuurderskant is namelijk verruïneerd, als je er een beetje met een willekeurig stuk ijzer in port krijg je ‘em al open. Heeft er iemand enig idee waar ik een vervangend slot vandaan kan halen? Ik heb de tip al gekregen om op de sloop rond te kijken.. Is dit iets? Ik word toch niet zo blij van het idee dat ieder willekeurig persoon met minder goede bedoelingen bij mijn nieuwe liefde kan binnendringen..
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Adals is zeker niet moeilijk en er hoeft ook zeker niet veel tijd in te zitten. Met een beetje handigheid doe je links en rechts binnen een uurtje. Maar dan heb je van tevoren wel de nieuwe lagers in een stel draagarmen laten persen.
Met een beetje mazzel tref je op een sloop een stel complete armen met verse lagers voor een tientje of vijf.
Laat je het doen, dan is een 100,- per kant erg redelijk. Je kunt je ook afvragen of je daar vuile handen voor wilt krijgen.
Je kunt ook op de sloop een ander slotje uit een BX halen en die in je eigen auto zetten. Heb je alleen wel weer een ander sleutel.
Maar zo’n slotje kost op de sloop praktisch niks
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
BasisBIX schreef:Je kunt ook op de sloop een ander slotje uit een BX halen en die in je eigen auto zetten. Heb je alleen wel weer een ander sleutel.
Maar zo’n slotje kost op de sloop praktisch niks
slotenset is makkelijker houd je 1 sleutel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
op de sloop rotterdamseweg stond een paar weken terug een bx break. wellicht dat je daar de deursloten uit kan halen. Je moet je melden bij de ingang en zeggen wat je zoekt. Daarna ga je met je toolbox het terrein op en haal je het onderdeel van de auto af. Ze zijn ook op zaterdag open tot 1300 uur geloof ik.
Je haalt het deurpaneel los en dan moet je het een soort clipje los friemelen aan de achterzijde van het slotje.
bx-cannes schreef:op de sloop rotterdamseweg stond een paar weken terug een bx break. wellicht dat je daar de deursloten uit kan halen. Je moet je melden bij de ingang en zeggen wat je zoekt. Daarna ga je met je toolbox het terrein op en haal je het onderdeel van de auto af. Ze zijn ook op zaterdag open tot 1300 uur geloof ik.
Je haalt het deurpaneel los en dan moet je het een soort clipje los friemelen aan de achterzijde van het slotje.
Die veerklem kan je goed loskrijgen met een combinatie tang, monteren gaat ook vrij simpel met dezelfde tang.
Er zijn ook garages die complete gebruikte setjes bewaren zoals hoonaard in rotterdam en vogelaar in barendrecht.
Recentelijk nog een setje gekocht voor de 14E bij vogelaar voor slechts 60 euro
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
De adals ga ik toch laten doen. Schijnt zonder brug wel behoorlijk bewerkelijk te zijn.
Maar het volgende probleem heeft zich aangemeld: Mijn dynamo is kapot.. Heeft er iemand toevallig eentje in zijn schuur/zolder liggen of weet waar ik zoiets niet al te prijzig en snel kan krijgen?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
er staan een aantal dynamo’s op marktplaats…
if you believe in it you can make it happen
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik vond de adals vervangen zonder brug toch zeer goed te doen. Dat was met mijn eerste BX en met weinig sleutelervaring. Gewoon de auto stevig (en natuuurlijk een beetje op hoogte) ondersteunen voor de achterwielen en sleutelen maar.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
fbird92 schreef:er staan een aantal dynamo’s op marktplaats…
er liggen er ook nog een aantal bij mij op zolder,
pb me maar!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Suzanne schreef:De adals ga ik toch laten doen. Schijnt zonder brug wel behoorlijk bewerkelijk te zijn.
Maar het volgende probleem heeft zich aangemeld: Mijn dynamo is kapot.. Heeft er iemand toevallig eentje in zijn schuur/zolder liggen of weet waar ik zoiets niet al te prijzig en snel kan krijgen?
Alvast bedankt!
De draagarm demonteren valt reuze mee.
Ik heb thuis een sloop 16 TGI staan, waar een goede dynamo opzit.
Hoor het wel bij intresse!
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ga voor de draagarmen gewoon lekker naar de Hegru in Veldhoven, die zijn erg goedkoop en al eerder in diverse topics genoemd als goedkope adres voor dit type reparaties. Kun je gelijk je BX eens lekker warm rijden. Ik denk dat het vanuit Delft iets meer dan een uurtje rijden is.
Adallen zou ik lekker laten doen. OVerigens is 100 EUR ker kant wel optimistisch. Hegru in Veldhoven is prijsvechter en vraag tegenwoordig ook al rond de 110 EUR per kant.
Om de lagers volledig te vervangen is nog best een geklooi als je weinig gereedschap hebt. Vooral de lagerschalen uit de draagarmen persen vind ik lastig.
Het vervangen van draagarmen zelf is goed te doen op straat zonder brug. Wel moet je een paar bokjes hebben. kijk eens op de site vna Roel Tiemersma (http://www.citroenbx.nl) onder BX techniek. Daar staat het uitvoerig beschreven in woord en beeld.