Ik kreeg laatst de tip van een specialist om de slang van een GS te gebruiken. Die moet je wel een centimeter of 15 inkorten, maar schijnen vele malen beter te zijn én hebben ook niet die lijpe bocht.
Animal triste post coitum





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Serge schreef:Ik kreeg laatst de tip van een specialist om de slang van een GS te gebruiken. Die moet je wel een centimeter of 15 inkorten, maar schijnen vele malen beter te zijn én hebben ook niet die lijpe bocht.
Op te nemen in tip-lijst :





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuke tip, maar de retourslang van mijn GS was laatst ook lek….
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:bogaard77 schreef:mijn ervaring is dat benzine slang niet tegen lhm kan. het wordt week…
Zou je in dit geval geen opvoerslang kunnen nemen (eventueel inkorten tot gewenste lengte), of heeft deze slang andere binnenmaat?
De opvoerslang is dikker en past dus niet.
Ik denk dat deze hydraulische slangen, net zoals benzineslangen van NBR rubber gemaakt zijn (minerale olie bestendig) . Waterslangen zouden b.v. niet voldoen. Die zijn vaak van het niet minerale olie bestendige EPDM gemaakt.
Overigens na 24 h in de LHM vertoont stuk benzineslang nog geen spoor van zwelling.
In de afgelopen paar jaar heb ik bij verschillende ds-sen de treiterslang vervangen door ‘Optimit olie/benzine-bestendige’ slang. Deze is verkrijgbaar in verschillende binnendiameters, 8 en 10 mm. bijvoorbeeld. De leverancier is ‘Wildkamp’ (google), bestelnrs. 752586/752588. Geen van de gemonteerde slangen is gaan scheuren of lekken. De bocht moet je ruim leggen.
Het is natuurlijk een standaard reserve onderdeel, wat je makkelijk in je deurvak of handschoenenkastje kan leggen en op ieder ongewenst moment, zelfs door de wegenwacht, kan (laten) monteren.
Wat is er eigenlijk mis met de nieuwe (imitatie) treiterslangen? Goed passend, eenvoudige montage (zachter dan de inmiddels uitgeharde NOS originele), LHM bestendig en goedkoop. (10,- euro).
Waarom benzineslang? Bij het vervangen van een lekzak gebruiken we toch ook geen condoom?
Ik heb al zeker 6 jaar (op mijn BX weliswaar) een stuk LHM-retourslang vervangen door universele brandstofslang en dat zit uit-ste-kend.
De kwaliteit van universele slangen is echter niet altijd zo goed als originele slangen, dat is wel iets om rekening mee te houden. Maar een aantal jaren gaat het zeker wel mee.
Ich bin ein Breaker
Ton,
Die nieuwe imitatietreiters hebben zichzelf dacht ik nog niet bewezen.
De afgelopen jaren zijn er verschillende leveranciers met verschillende kwaliteiten imitatietreiters op de markt gekomen, waarvan de gebruiker de kwaliteit mocht testen. Nou, dat hebben we geweten. Treiteren moet een keer ophouden. Het probleem lijkt de rubberkwaliteit (of samenstelling) te zijn.
Ik geef er ook de voorkeur aan om originele onderdelen te monteren, maar soms is een zoektocht noodzakelijk. Die ‘Optimit’ (nee, er mist geen ‘s’) heeft zichzelf m.i. bewezen en is even goedkoop als 3 condooms.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Dirk Sassen biedt als retourslang ook gewoon benzineslang aan van…NBR rubber:
Ok, zou kunnen dat er slechtere treiteraars op de markt geweest zijn. Met de huidige verkrijgbare (Chyparse) nog geen slechte ervaringen gehad. Morgen monteer ik er weer een (orig. is gescheurd op aansluiting HD regelaar). We zullen het zien. Ik heb ook niks tegen andere methodes en materialen hoor, integendeel, ben altijd in voor alternatieve/ betere oplossingen. De tijd zal het leren.


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Hiervoor kreeg ik van een garagist één van een xm, paste volgens hem ook. Die kreeg ik met veel pijn en moeite gemonteerd. Na een half jaar al weer gescheurd. Nu rij ik al 4 jaar met een Chyparse, in een halfuur gemonteerd, meende wel dat ze toen zeiden om de 5 jr preventief vervangen.
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
repelsteeltje schreef:Ton,
Die nieuwe imitatietreiters hebben zichzelf dacht ik nog niet bewezen.
De afgelopen jaren zijn er verschillende leveranciers met verschillende kwaliteiten imitatietreiters op de markt gekomen, waarvan de gebruiker de kwaliteit mocht testen. Nou, dat hebben we geweten. Treiteren moet een keer ophouden. Het probleem lijkt de rubberkwaliteit (of samenstelling) te zijn.
Ik geef er ook de voorkeur aan om originele onderdelen te monteren, maar soms is een zoektocht noodzakelijk. Die ‘Optimit’ (nee, er mist geen ‘s’) heeft zichzelf m.i. bewezen en is even goedkoop als 3 condooms.
is de originele treiterslang van citroen dan wel goed genoeg?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mr. Smith schreef:
is de originele treiterslang van citroen dan wel goed genoeg?
Zie boven…...
Citroen!
Voor de originele:
Je kunt je vragen hebben bij het ontwerp, zoals driverd al schreef.
De rubberkwaliteit lijkt me hetzelfde als de andere zwarte retourslangen in de ds, blijven meestal heel veel jaren goed, maar ouderdom kan ze doen scheuren.
Als ik nu zou moeten kiezen geef ik er toch de voorkeur aan een originele te monteren (purist), de optimit als goede vervanger. Let wel op juiste montage en gebruik goed passende slangklemmen waar je de rubberslang niet mee beschadigd. En onder die slangklemmen, net als origneel, een bescherming. (rubber, of linnen isolatietape)
repelsteeltje schreef:Voor de originele:
Je kunt je vragen hebben bij het ontwerp, zoals driverd al schreef.
De rubberkwaliteit lijkt me hetzelfde als de andere zwarte retourslangen in de ds, blijven meestal heel veel jaren goed, maar ouderdom kan ze doen scheuren.
Als ik nu zou moeten kiezen geef ik er toch de voorkeur aan een originele te monteren (purist), de optimit als goede vervanger. Let wel op juiste montage en gebruik goed passende slangklemmen waar je de rubberslang niet mee beschadigd. En onder die slangklemmen, net als origneel, een bescherming. (rubber, of linnen isolatietape)
Thanks. Da zal mijn volgende jobke zijn.
En een reserve slang hou ik wel in de koffer voor emergency gevallen.
Alsk goed begrepen heb, benzine slang met binnendiam 8mm en een plug.
Wat voor klem gebruik je best op de retourslang ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige