













































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grappig: op de DS van vrienden van mij zit al 15!!! jaar een stuk benzine slang als treiterslang Dat was het allereeste klusje wat ik ooit op een Ds mocht doen…
Daarna heb ik nooit iets anders gebruikt als benzineslang als er een treiterslang stuk ging..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ja, da’s wel grappig. En ik maar denken dat ik met iets ontzettend baanbrekends bezig was…...
Die vrienden van jou hebben natuurlijk de best denkbare duurproef uitgevoerd.
Benzineslangen zwellen dus niet in LHM. Ik denk dat je wel uit moet kijken met waterslangen e.d..





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij mijn DS gaat het ook al weer bijna 2 jaar goed.
Altijd een stuk benzineslang in de koffer mee dus!
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb intussen natuurlijk ook een fijne benzineslang bij me. Krijg ik pasgeleden de tip dat ‘t onderhand tijd wordt om preventief in actie te komen: de treiterslang is intussen toch wel oud aan het worden. Goed plan om dat thuis te doen i.p.v. onderweg. Domme vraag: moet het systeem afgetapt worden als de treiterslag wordt vervangen? Of is het voldoende als de druk er af is?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de motor niet loopt komt er niets uit de slang.
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, da’s dan een tip voor onderweg. Nu nog iemand om te duwen
Bedankt DriverD, nu nog een keer wat tijd nemen om aan de slag te gaan.





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Zaterdag de treiterslang vervangen samen met een kennis,we hadden geen idee waar we aan begonnen.We moesten echt veel op gevoel doen vooral degene die mij gelukkig meehielp.Ik weet niet hoe andere het doen ,maar het viel ons knap tegen.Toen we de slangklem los maakte aan de HD konden we deze slangklem gewoon verdraaien.We vermoeden dat dit de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn,maar voor alle zekerheid toch deze maar vervangen.Wat bleek de slang was een gewone lhm slang ,waarvan de eene zijde de diameter kleiner was als de andere zijde.Wij hadden verwijdert- de dynamo ,accu met de accuhouder waar deze opstaat.Nu zondagavond nog geen lekkage onder de auto,de auto telkens op de hoogste stand gezet en weer laten dalen.Ik hoop dat het zo blijft en tevens deze voorlopig niet meer hoeft te vervangen.Mijn vraag aan jullie is of er een lhm slang standaard bestaat met de verschillende diameters aan beide zijd,want hij ziet er veel stevige uit.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die zat op de BX. Ook de slangen van chyparse hebben verschillende diameters.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
It is the hose from Pressure regulator to LHM container. It is called treiterslang ( treiteren is “to nag”) because it is located on a very nasty place. It Nags you when it tears and you must replace it. When the tearis big enough you lose all the LHM in 2 minutes without you notocing until it is to late…
So: Naghose for you.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik snap het allemaal even niet. Het hydraulische systeem zorgt toch voor mega-druk in de leidingen van ik weet niet hoeveel Bar - ook in de treiterslang? Kan zo’n benzineslang (en de klemmen) daar dan tegen? En zo ja, waarom vervangen we dan niet onmiddellijk allemaal alle leidingen?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
DrPaul schreef:OK masterminds, a lot of talk about “treiterslang” I figured out that it has to do with the LHM system.
Could you explain from where to where does this thing goes , so I can check it out and do preventive maintenance. Sounds like not the easyests of jobs.
Regards Paul
Well mate, your memory must not be the best. You have asked this exact same question on this exact same forum on 07 Sep 2008 03:56.
And got this as my answer:
The “treiterslang” might be translated as the aggrohose. It is the return hose from the pressure regulator to the reservoir. It tends to develop a leak in the corner near the pressureregulator. If that happens, you can see the hose, the corner, the leak, but you cannot reach it… Or if you can, you just cannot get your hands in there to push the new hose onto the barb. Or if you can, you’ll not be able to get the clamp on. Or screw it tight. Hence the aggro…
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Marcel Gosselink schreef:Ik snap het allemaal even niet. Het hydraulische systeem zorgt toch voor mega-druk in de leidingen van ik weet niet hoeveel Bar - ook in de treiterslang? Kan zo’n benzineslang (en de klemmen) daar dan tegen? En zo ja, waarom vervangen we dan niet onmiddellijk allemaal alle leidingen?
De pomp zuigt aan het voorraadvat, en de uitgang van de pomp zit aan de HogeDruk-Regelaar.
De taak van de HD-regelaar is er voor te zorgen dat de voorraadbol altijd gevuld is met olie onder druk. De diverse systemen in de auto verbruiken olie, dus de druk in de voorraadbol neemt af. Nadat hier de onderste waarde bereikt is (zeg 130 bar), zal de HD-regelaar de oliestroom vanaf de pomp naar de voorraadbol leiden. De pomp moet dan tegen de (toenemende) druk van de bol in werken. Dat hoor je ook, de pomp moet dan “werken”. Zodra de voorraadbol is aangevuld tot aan de bovenste druk (zeg 150 bar), wordt de oliestroom van de pomp door de HD-regelaar afgekoppeld van het systeem en weer teruggeleid naar het voorraadvat. De pomp draait wel gewoon door, maar hoeft niet zo hard te werken: de retour (treiter-)leiding loopt uiteindelijk vrij in het vat. Er stroomt op dat moment wel een behoorlijk volume olie doorheen maar omdat er niets is wat die stroom tegenhoudt, is er ook geen noemenswaardige druk.
- Oscar -
NB: de waarden 130 en 150 bar zijn indicatief en misschien technisch niet juist, maar ik ben effe te lui om de precieze getallen op te zoeken. Ik reken er op dat iemand anders dat binnen een uurtje wel zal doen…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Beste Oscar,
Bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik snap het nu helemaal. En dat exacte aantal bars, dat geloof ik wel…
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onder 155 bar, boven 175 bar! Zie:
http://www.xs4all.nl/~godelind/SM/PRESSURE.AVI
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geldt voor DS-en met stuurbekrachtiging. Als je ID geen stuurbekrachtiging heeft, zijn deze drukken lager.
Citroen!