als ik de koppeling indruk in eerste versnelling om te vertrekken , trilt de wagen.Zodra ik op normale snelheid kom , is dit voorbij.Ook als de wagen stil staat , en ik op het koppelingspedaal druk , is het precies of er iets schuurt.Wat kan dit zijn ?
wat betekent dat ? Drukgroep , schijf , kabel ?Ik zal toch naar de garage moeten…
De wagen is nieuw gekocht in 2003 , en heeft 100 000 km.
Helaas vermeld je het type Xsara er niet bij, dus ik heb even terug gezocht in je berichten, klopt het dat het om een 1.9D gaat? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou kunnen dat je hetzelfde probleem heb als wat ik heb gehad met mijn diesel, ik had precies dezelfde klachten.
Voordat ik hier een heel verhaal ga beschrijven, controleer even volgende, wat doet de toerenteller als je in zijn 1 probeert op te trekken, hoever zakt het toerental in? Nog mooier is het als de auto is voorzien van een Airco, in zijn vrij en dan de Airco in schakelen, kijk of het stationair toerental niet teveel inzakt, meer dan 50rpm is teveel, een halve schaaldeel of meer is teveel.
Is in princiepe te veel, maar als je er goed mee weg kan rijden, zou ik het zo laten. Bij mij was het de afstelling van de pomp, ik kan nu zonder een trillende auto soepel wegrijden, bij inschakelen van de airco beweegt de naald een fractie, voorheen was het bijna een schaaldeel. Dit heeft te maken met de anti-afslag afstelling op de pomp, deze zorgt ervoor dat de motor extra brandstof krijgt op het moment dat deze vanuit stationair opeens belast word, zoals bij het wegrijden of airco inschakelen.