Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.
Matthijs2006 schreef:Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.
Nou, nou. Er zit ook ergens nog een oliefilter dat vervangen dient te worden.
En vertel eens wat er uit kwam, graag. En over verschil in geluid bij opstarten en rijden, enz. Bvd
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jan-hendrik schreef:Matthijs2006 schreef:Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.
Nou, nou. Er zit ook ergens nog een oliefilter dat vervangen dient te worden.
En vertel eens wat er uit kwam, graag. En over verschil in geluid bij opstarten en rijden, enz. Bvd
Ik moet erbij zeggen dat het een koude periode was: een week lang ‘s nachts onder de -10 en overdag niet boven de nul graden. Ik had dus de filter en motorolie na 5k kilomter wederom vervangen omdat ie koud erg rauw liep. Veel rauwer dan dat ik gewend ben. Omdat mijn boekje zowel 15w40 als 10w40 toestaat heb ik er 10w40 ingedaan en het verschil is echt duidelijk merkbaar. De eerste paar honderd meter moet ik van de helling afrollen, daar heb ik beduidend minder weerstand (meer snelheid). Voor mijn gevoel slaat ie ook eerder aan, maar ik kan me niet voorstellen dat de olie daar een rol bij speelt want die wordt volgens mij dan nog niet rondgepompt in de cyclnders.
Wat was je vraag ook al weer? Vertel eens wat eruit kwam, nou, vooral een ander motorgeluid vlak na het starten, en een geluid dat dus meer op een warme motor lijkt.
Ik denk dat als de temperaturen boven het vriespunt zijn 15w40 een prima olie is, maar voor koude winters zou ik gevoelsmatig voor iets dunners gaan.
Groet,
Ree
edit: ooh, de vraag was helemaal niet aan mij gesteld ops: . Anyway, Matthijs, vertel wat eruit komt, ik ben benieuws of je ook verschil merkt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik heb er Valvoline Max Life 10W40 (mineraal op de 30% schoonmaaktoellie na) inzitten. Het spul dicht met allemaal toegevoegde rommel alle slijtage plekjes en gaatjes in de motor die er niet horen te zijn. Als het goed is sluiten de cilinderwanden nu weer mooi aan op de zuigerveren, zijn alle pakkingen gestopt voorzover er scheurtjes in zouden zitten en is alle aangekoekte rommel een olieverversing of wat geleden al losgeweekt. De Amerikanen raden het spul al aan bij 100.000 mijl(x1,6=km) ...ik vond het in elk geval een goed idee bij 2,5 ton. De motor trekt als een lier en het gemiddelde brandstofverbruik is nog steeds lager dan de fabrieksopgave.
Mensen, ik heb niks gedaan met de olie. Ik checkte het peil en het niveau bleek nog meer dan voldoende. Dus ik hoef voorlopig niet met olie aan de slag.