2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
In het kader van "onnozele vragen" deel 2
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 11 maart 2008 03:47 PM
  [ # 16 ]

Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 11 maart 2008 04:51 PM
  [ # 17 ]
Matthijs2006 schreef:

Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.

Nou, nou. Er zit ook ergens nog een oliefilter dat vervangen dient te worden.
En vertel eens wat er uit kwam, graag. En over verschil in geluid bij opstarten en rijden, enz. Bvd Exclamation

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 maart 2008 05:17 PM
  [ # 18 ]
Jan-hendrik schreef:
Matthijs2006 schreef:

Top Ree, 10W40 lijkt dus echt het beste. Ga het er zometeen in gieten.

Nou, nou. Er zit ook ergens nog een oliefilter dat vervangen dient te worden.
En vertel eens wat er uit kwam, graag. En over verschil in geluid bij opstarten en rijden, enz. Bvd Exclamation

Ik moet erbij zeggen dat het een koude periode was: een week lang ‘s nachts onder de -10 en overdag niet boven de nul graden. Ik had dus de filter en motorolie na 5k kilomter wederom vervangen omdat ie koud erg rauw liep. Veel rauwer dan dat ik gewend ben. Omdat mijn boekje zowel 15w40 als 10w40 toestaat heb ik er 10w40 ingedaan en het verschil is echt duidelijk merkbaar. De eerste paar honderd meter moet ik van de helling afrollen, daar heb ik beduidend minder weerstand (meer snelheid). Voor mijn gevoel slaat ie ook eerder aan, maar ik kan me niet voorstellen dat de olie daar een rol bij speelt want die wordt volgens mij dan nog niet rondgepompt in de cyclnders.

Wat was je vraag ook al weer? Vertel eens wat eruit kwam, nou, vooral een ander motorgeluid vlak na het starten, en een geluid dat dus meer op een warme motor lijkt.

Ik denk dat als de temperaturen boven het vriespunt zijn 15w40 een prima olie is, maar voor koude winters zou ik gevoelsmatig voor iets dunners gaan.

Groet,

Ree

edit: ooh, de vraag was helemaal niet aan mij gesteld Surprisedops: . Anyway, Matthijs, vertel wat eruit komt, ik ben benieuws of je ook verschil merkt.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 11 maart 2008 06:06 PM
  [ # 19 ]

Ik heb er Valvoline Max Life 10W40 (mineraal op de 30% schoonmaaktoellie na) inzitten. Het spul dicht met allemaal toegevoegde rommel alle slijtage plekjes en gaatjes in de motor die er niet horen te zijn. Als het goed is sluiten de cilinderwanden nu weer mooi aan op de zuigerveren, zijn alle pakkingen gestopt voorzover er scheurtjes in zouden zitten en is alle aangekoekte rommel een olieverversing of wat geleden al losgeweekt. De Amerikanen raden het spul al aan bij 100.000 mijl(x1,6=km) ...ik vond het in elk geval een goed idee bij 2,5 ton. De motor trekt als een lier en het gemiddelde brandstofverbruik is nog steeds lager dan de fabrieksopgave.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 11 maart 2008 11:59 PM
  [ # 20 ]

Mensen, ik heb niks gedaan met de olie. Ik checkte het peil en het niveau bleek nog meer dan voldoende. Dus ik hoef voorlopig niet met olie aan de slag.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook