XM liefhebbers ik roep u op om ook de veerbol links bij de achteras te vervangen. Mijn wagen had steeds het probleem dat hij op z’n achterste zakte wanneer je startte. Met het vervangen van de veerbol links achterin, het subframe moet iets los, is mijn auto weer zo fantastisch gaan veren dat ik me erop betrap niet stiekum een stukje extra te rijden.
nee, das flauw,
Dat kan kloppen, daar zit namelijk de SMAC bol. Als die plat is zakt een T2 idd naar beneden bij stilstand en motor uit.
Helahola!
Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
Achterin zitten bij de wielen een veerbol, in het midden op de as een bol achter het hitteschild van de uitlaat en verder???
Die laatste is vervangen maar ik dacht eigenlijk dat dat de Hydroactiefbol was.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
De SMAC-bol zit uiteraard alleen op Xms (Xants) met SMAC, vanaf 1994 (dus Xm Ph.II)
In principe mag de status ervan geen invloed hebben op het veergedrag, alleen op de snelheid van het inzakken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:malle pietje schreef:Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
De SMAC-bol zit uiteraard alleen op Xms (Xants) met SMAC, vanaf 1994 (dus Xm Ph.II)
In principe mag de status ervan geen invloed hebben op het veergedrag, alleen op de snelheid van het inzakken.
Eh ik meen toch echt pas vanaf 1996/97.
Ijs schreef:eviltwin schreef:malle pietje schreef:Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
De SMAC-bol zit uiteraard alleen op Xms (Xants) met SMAC, vanaf 1994 (dus Xm Ph.II)
In principe mag de status ervan geen invloed hebben op het veergedrag, alleen op de snelheid van het inzakken.
Eh ik meen toch echt pas vanaf 1996/97.
Bij de 2.0-16v en 2.5td al direct vanaf mj95, maar bij sommige motoren is de 2+6 pomp iets later ingevoerd en die hebben dus nog geen SC/MAC ook al zijn ze Ph.II.
Op de V6 iirc pas bij het in productie nemen van de ES9J4 en dat is pas mj98.
Maar er is geen Ph.I met SC/MAC, en daar gaat het bij malle pietje waarschijnlijk om.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ijs schreef:eviltwin schreef:malle pietje schreef:Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
De SMAC-bol zit uiteraard alleen op Xms (Xants) met SMAC, vanaf 1994 (dus Xm Ph.II)
In principe mag de status ervan geen invloed hebben op het veergedrag, alleen op de snelheid van het inzakken.
Eh ik meen toch echt pas vanaf 1996/97.
1995.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2406.jpg)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Anti sink bol in documentatie vanaf orga nummer 6444,
Juli 1994 ( phase II ).
pomtiedom…
vanaf juni 1994….
Das namelijk mijn bouwdatum en ik heb ook zo’n bolleke
Dan moet ik er ook een hebben, das ook wat!
Lekker is dat, en dat terwijl Van der Laan een tijdke terug alle bollen heeft gecheckt!
Waar zit dat ding exact?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ach, ik ging een keer naar zo’n man die je moet betalen voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de auto. Die man heeft wel 5 bollen kunnen vinden in m’n oude Xm, de 2 liter uit ‘95. Toen ik ‘m vertelde dat hij er 3 gemist had vroeg hij me wie er nou voor geleerd had, hij of ik.
Toen ben ik maar weggegaan. Nooit meer terug geweest.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Okee, modeljaar 1995 dan…
Modeljaar 1995 : Restyle Xm ORG.NR. 6383
Modeljaar 95 wordt in eerste instantie gekenmerkt door de facelift die de Xm zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant ondergaat. Van buiten wijzigen de voor- en achterbumper, grille, ruitenwissers voor en achter, zijclignoteurs, spiegels (ovaal en meegespoten), achterspoiler en wieldoppen/velgen.
Aan de binnenkant zien we vooral het nieuwe dashboard en instrumentenpaneel,de stuurkolomhoes en het stuurwiel met airbag en uiteindelijk de stoel- en interieurbekleding.
Naast een airbag worden pyrotechnische gordelspanners standaard op alle modellen geleverd, zoals ook een hoogfrequente afstandsbediening (al of niet met supervergrendeling). De rechterbuitenspiegel kan met een indexeerbaar geheugen voor 3 standen besteld worden. De tiptoets ruitbediening wordt met een anti-klemvoorziening uitgerust.
Twee nieuwe motoren doen hun intrede, de 135 PK sterke 2.0i-16V (1998 cc) ook wel aangeduid als RFV of XU10J4R en de 130 PK genererende 2.5 Turbodiesel (2446 cc) ook wel THY of DK5ATE genaamd. Gemakshalve duiden we deze motoren verder als RFV en THY aan.
De nieuwe THY motor kan worden gekoppeld aan de nieuwe MG5T versnellingsbak, die ook toepasbaar is op de ZPJ(V6) en ZPJ4(V6.24). Hiermee vervalt voor die laatste twee modellen de ME5T-bak. De RFV en THY worden voorzien van het SC/MAC-systeem, dat wil zeggen een anti-inzak voorziening voor na het afzetten van de motor.
malle pietje schreef:Dan moet ik er ook een hebben, das ook wat!
Lekker is dat, en dat terwijl Van der Laan een tijdke terug alle bollen heeft gecheckt!
Waar zit dat ding exact?
In de buurt van je linker achter wiel, niet zijnde je linker VEERbol.
om dat ding eruit te krijgen is het het eenvoudigste om je linkerachterwiel eraf te halen en je achterbrug links los te maken. Dan laaat je die zakken en voila je krijgt ‘‘m er tussen uit.
lachen Paul, Er zullen 1001 en dingen van een xm zijn die we niet weten , maar als iemand mij zo’‘n opmerking zou maken ging ik een telraampke halen in de locale speelgoed zaak en zou ik ;m vragen of hij ff meetelde…
@Ries,
Wat is er in vredesnaam voor een verschil tussen een T1 en T2 achterbumper ??? Ik heb zo’n gloednieuwe op zolder liggen, hoe zie je dan of die T1 of T2 is ???
supervergrendeling?
anti klem???
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
@ Gompy
Wist je dat dan niet? Type 1 had ook een antizinkbeveiliging, die zat in de achterbumper, Twee uitklapbare stalen pootjes..
Was het niet een iets andere bevestiging of dat randje aan de onderzijde?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
gezien alle verwarring in de voorgaande posts quote ik mezelf nog maar een keer…@pietje
eviltwin schreef:Ijs schreef:eviltwin schreef:malle pietje schreef:Dan ga ik me toch afvragen welke dat precies is?
De SMAC-bol zit uiteraard alleen op Xms (Xants) met SMAC, vanaf 1994 (dus Xm Ph.II)
In principe mag de status ervan geen invloed hebben op het veergedrag, alleen op de snelheid van het inzakken.
Eh ik meen toch echt pas vanaf 1996/97.
Bij de 2.0-16v en 2.5td al direct vanaf mj95, maar bij sommige motoren is de 2+6 pomp iets later ingevoerd en die hebben dus nog geen SC/MAC ook al zijn ze Ph.II.
Op de V6 iirc pas bij het in productie nemen van de ES9J4 en dat is pas mj98.
Maar er is geen Ph.I met SC/MAC, en daar gaat het bij malle pietje waarschijnlijk om.
Je hebt volgens het register een 2.1td uit 1995 en een V6 uit 92, het is onwaarschijnlijk dat een van die twee Sc/MAC heeft.
De 2.1 is vanaf mj96 overgegaan (vanaf ORGA 6750),
Een late 1995er 2.1 kan SC/MAC hebben, maar de V6 pas in mj98. ORGA 7511.
http://www.xmclub.nl/XM/technisch/evolution.html
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
@Gompy
Ik heb geen idee, ik heb die info uit dezelfde bron gehaald als eviltwin.