![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dan varieert de hoogte achter waarschijnlijk iets.
Als hij iets te hoog of te laag blijft veert hij stugger.
Mijn smakbol is in ieder geval de laatste 5 jaar niet gevuld, maar hij zakt niet in en haalt ook geen andere streken uit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bij mij hebben ze de DIRAVI bol vervangen en de achterste middenbol,die was gemakkelijk te vervangen,toen de kapotte uitlaat er af lag,en ja,de bol was zo goed als leeg.
Eindelijk stuurt ze nu licht,zowel als ik rem of niet rem,want voorheen werd het sturen soms hard. dus de Diravi bol vervangen en het stuur is weer licht.
En ze veert weer soepel achteraan
Ries schreef:Dan varieert de hoogte achter waarschijnlijk iets.
Als hij iets te hoog of te laag blijft veert hij stugger.
quote]joe mien dat mijn achterste hoogteregelaar variabel is geworden ?
![]()
![]()
Het is wel zo dat achter een cm hoger dan voor is afgesteld….
Het blijft overigens maf.. soms staat tie na een nacht nog steeds perfect op hoogte en veert tie minder. Soms staat tie na een nacht een stuk lager en veert tie heerlijk…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zets wat aai mien!
Misschien door een beetje speling in het mechaniekje..en als de boel op druk is lijkt me niet dat de smakbol dan nog invloed heeft.
@ ParExample
Hij zakt bijna altijd direct na het starten. Meestal van achter en soms ook wel voor & achter. Ik moet soms ook wel even wachten na het starten totdat hij zakt en weer zijn druk opbouwt, dan kan ik pas wegrijden.
Dit doe ik omdat ik een keer mee heb gemaakt dat hij van achteren in een keer een stuk zakte op de snelweg. Dit was wel ff schrikken Ik had van tevoren al zo’n gevoel van hij veert niet goed, gaat er nou iets gebeuren of…
toen zakte hij en corrigeerde hij zichzelf.
Het gebeurt dus alleen direct na het starten.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
@Ries
Ik wil jou XM karakter wel vergelijken met mijne. Vooral de rijhoogte, want hiervan ben ik bij mijne nog onzeker over.
Wanneer kunnen we afspreken. PB maar.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik hoor maar niets en ik zie niets
ZAKKEN DIREKT NA STARTEN
Het omlaag zakken van de carrosserie wordt veroorzaakt door een drukverlies. Hoogstwaarschijnlijk door een niet goed functionerende stugheidsregelaar.
Waarom is dit zo? Kijk eens hoe het SC/MAC (anti-inzak) systeem werkt. Bij lange stilstand wordt de hydraulische druk in de veerbollen minder via de hoogteregelaar aan de voorzijde en via de hoogteregelaar en remservo achter. Met de SC/MAC klep worden de veerelementen afgesloten van de rest van het hydraulische systeem zodra deze druk minder wordt dan die in de veerelementen.
Indien de klep in de stugheidsregelaar (achter bijvoorbeeld) niet perfekt meer afsluit door vervuiling, lekt de druk uit de bol daar geleidelijk weg.
Bij het starten in de morgen dan heb je een lege middenbol. Het signaal van de veer ECU opent de elektroklep en brengt zo de verbinding van de middenbol en de veerbollen tot stand. LHM onder druk uit de veerbollen vult nu de middenbol zodat de wagen omlaag zakt. De HD pomp moet nu via de hoogteregelaar even werken om de druk en de hoogte te egaliseren.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Is dit hezelfde fenomeen bij het stoplicht met de voet op de rem? dan wil ie ook wel eens inzakken na het rem loslaten.
eXaMple schreef:Is dit hezelfde fenomeen bij het stoplicht met de voet op de rem? dan wil ie ook wel eens inzakken na het rem loslaten.
Nee, dit is niet hetzelfde fenomeen! Bij remmen voor een verkeerslicht of wat dan ook, komt de auto tot stilstand met haar achtersteven omhoog, vanwege de constructie van de, hoe heet dat in het Nederlands, de trailing arms, de geometrie van de vering elementen dus. Tot stilstand gekomen houd je de voet op de rem, dus de wagen blijft zo staan. De hoogteregelaar heeft in de gaten dat het kontje iets te hoog staat en probeert deze te corrigeren door druk te verminderen, maar de auto kan niet bewegen doordat je de voet op de rem hebt: de wielen kunnen niet draaien. OK, nu wil je weer wegrijden. Voetje van de rem. Wielen kunnen weer draaien, maar er is niet genoeg druk meer in het systeem achter omdat de hoogteregelaar in pogingen de auto omlaag te krijgen LHM heeft terug laten vloeien naar het LHM voorraadvat. Dus wat gebeurt er? Kontje ploept even naar beneden. HR merkt dit ook, natuurlijk en begint weer vloeistof terug te voeden met gevolg dat kontje weer omhoog gaat
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Maar dan andersom
Doordat de draagarmen naar achteren wijzen trekt de achterkant naar de grond en niet naar boven zoals jij beweert.
Als je achterkant omhoog komt tijdens het remmen werken je achterremmen niet.
Als je dan je voet op de rem na een remweg tot het stoplicht blijft de kont te laag hangen door de reden die jij noemt, de hoogteregelaar merkt dit en wil dit compenseren.
Laat je dan de rem los dan ,poeing, komt de bips omhoog.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jan-hendrik schreef:eXaMple schreef:Is dit hezelfde fenomeen bij het stoplicht met de voet op de rem? dan wil ie ook wel eens inzakken na het rem loslaten.
Nee, dit is niet hetzelfde fenomeen! Bij remmen voor een verkeerslicht of wat dan ook, komt de auto tot stilstand met haar achtersteven omhoog, vanwege de constructie van de, hoe heet dat in het Nederlands, de trailing arms, de geometrie van de vering elementen dus. Tot stilstand gekomen houd je de voet op de rem, dus de wagen blijft zo staan. De hoogteregelaar heeft in de gaten dat het kontje iets te hoog staat en probeert deze te corrigeren door druk te verminderen, maar de auto kan niet bewegen doordat je de voet op de rem hebt: de wielen kunnen niet draaien. OK, nu wil je weer wegrijden. Voetje van de rem. Wielen kunnen weer draaien, maar er is niet genoeg druk meer in het systeem achter omdat de hoogteregelaar in pogingen de auto omlaag te krijgen LHM heeft terug laten vloeien naar het LHM voorraadvat. Dus wat gebeurt er? Kontje ploept even naar beneden. HR merkt dit ook, natuurlijk en begint weer vloeistof terug te voeden met gevolg dat kontje weer omhoog gaat
Thnx voor het lesje hoogteregeling! Weer wat xm-wijzer geworden!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ries schreef:Maar dan andersom
![]()
Doordat de draagarmen naar achteren wijzen trekt de achterkant naar de grond en niet naar boven zoals jij beweert.
Als je achterkant omhoog komt tijdens het remmen werken je achterremmen niet.
Als je dan je voet op de rem na een remweg tot het stoplicht blijft de kont te laag hangen door de reden die jij noemt, de hoogteregelaar merkt dit en wil dit compenseren.
Laat je dan de rem los dan ,poeing, komt de bips omhoog.
Maar ik merk beide fenomenen bij het stoplicht hoor! Bij rem loslaten gooit ze soms haar kontje omhoog en soms laat ze haar kontje zakken….
Als je achterkant omhoog komt tijdens het remmen werken je achterremmen niet.
Pardon, monsieur, de achterkant komt niet omhoog tijdens het remmen, maar bij het tot stilstand komen. De mate waarin hij rijst kan afhangen van hoe sterk je remt, snelheid en afstand tot stilstand.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Jan-hendrik schreef:Bij remmen voor een verkeerslicht of wat dan ook, komt de auto tot stilstand met haar achtersteven omhoog,...
Pardon, monsieur, de auto komt bij mij tot stilstand met de achterkant lager dan tijdens het rijden.
Na enkele tellen gaat de bips langzaam naar de normale rijhoogte terug, als ik de rem niet vasthoud natuurlijk.