Ik heb een xantia uit 1999, 1.8i 16v met handbak. Er zit 80w90 gearoil in.
Als de auto koud is, schakelt ze traag en zwaar. Als ze warm is gaat het prima. Is deze olie te dik, of moet ik het verschijnsel maar voor lief nemen? Met vriendelijke groet, Manus.
Nee, dat moet je niet. Er hoort namelijk 75w80 in .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Inderdaad! En dat maakt echt hét verschil.
Eveneens ben ik tevens ook.
Inderdaad, er mag alleen 75W80 in en niets anders, deze is namelijk speciaal voor PSA bakken.
versnellingsbakolie
Mensen bedankt! De nieuwe (75W80) olie zit er in, en de pook snijdt weer als een mes door de boter. Met vriendelijke groet, Manus.
Kijk eens aan. Top dat het weer fatsoenlijk werkt!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Is de geariol 75W80 voor elke type xantia van toepassing of verschilt dat per uitvoering.
Ik heb een 16i x ‘95
Overigens is het oliepeil van de versnellingbak te controleren, want wanneer de motor nog koud is schakkeld hij vrij verrot, zeker 1e en 2e versnelling.
Bij warme motor hoor ik ook regelmatig een kleine bonk wanneer ik doorschakkel naar de 3e versnelling, behoudens als ik overschakel rond 3500 toeren.
Het verversen/vernieuwen van de versnellingsbak olie, is dat zelf goed te doen?
Joop
versnellingsbakolie
Joop,
Volgens de autovraagbaak van Olving moet ook in jouw xantia 75W80. Je kunt het heel goed zelf doen. Er zit een vul/niveauplug op, maar als je 1,8 liter door de ontluchtingsplug bovenop doet, dan is het ook goed.
Veel succes, Manus.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt voor jou reactie Manus,
Misschien een domme vraag, het aftappen van de oude olie zal waarschijnlijk doormiddel van een plug uitdraaien zijn aan de onderzijde van de bak.
Klopt. Deze zit aan de achterkant van je differentieel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Overigens is het natuurlijk wel aanlokkelijk om de auto gewoon even in de hoogste stand te zetten en dan olie te verversen, maar ga nooit onder je auto liggen zonder een assteun eronder.
Maar eigenlijk kan dat natuurlijk niet anders als het wiel er vanaf moet
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dus met andere woorden, om de bak olie te vernieuwen moet één van wielen er af, anders kom je er niet bij.
Linker of rechter wiel, vanaf de voorzijde gezien.
Vanaf de voorzijde gezien je rechterwiel. De kant waar je versnellingsbak dus zit .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt allemaal,
Ik ga hiermee aan de slag, als het weer wat beter is
Groeten Joop.
Tenzij je via de ontluchting aan de bovenkant wil bijvullen, dan kunnen de wielen eronder blijven, deze methode heeft mijn voorkeur. Als je ervoor zorgt dat de olie goed warm is door minimaal een stukje van 20km te rijden, dan is de olie waterdun en blijft er verwaarloosbaar weinig achter, waardoor je de volle 2L erin kunt gooien.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Wacht even. Nu raak ik het spoor een beetje bijster.
Alvorens ik olie vernieuw, zal ik toch eerst de oude olie moeten verwijderen. Of zit ik er nu helemaal verkeerd.
Joop.