Is een hangende snelheidsmeter een punt om bij de APK niet door de keuring te komen? De laatste tijd blijft de snelheidmeter bij de 70 km/u hangen en na een paar flinke tikken doet ie het weer goed (soms).
Xantia 1.9 TD Break
Ja, en je kan aan de gang… cockpitje er uithalen en de 4 pennen die naar je meter gaan even vast solderen..
Of je leven lang blijven meppen
De snelheidsmeter moet werken volgens de APK regels, echter wanneer voor de APK geen proefrit gemaakt hoeft te worden dan word hierop niet gecontroleerd…
In de praktijk word altijd een proefrit gemaakt en zul je vrijwel altijd een aantekening krijgen voor afkeur.
Emiel
Rene van Maren schreef:Ja, en je kan aan de gang… cockpitje er uithalen en de 4 pennen die naar je meter gaan even vast solderen..
Of je leven lang blijven meppen
Lijkt me geen klusje van 5 minuten
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Vaak is er maar een proef ritje waardoor het makkelijk kan de er niet word opgemerkt dat hij stopt bij pas 70km/h (als hij het daaronder goed doet)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Als hij het tot 70 km/h prima doet is er een grote kans dat hij niet word opgemerkt door de keurmeester, dat neemt niet weg dat de snelheidsmeter moet werken volgens de wegen en verkeers-wet en de bestuurder/eigenaar is daar verantwoordelijk voor.
Emiel
Ralph schreef:Lijkt me geen klusje van 5 minuten
Zo moeilijk is het ook weer niet, een uurtje werk
In de Haynes staat precies beschreven hoe je het tellerpaneell eruit kan halen.
Daan88 schreef:Vaak is er maar een proef ritje waardoor het makkelijk kan de er niet word opgemerkt dat hij stopt bij pas 70km/h (als hij het daaronder goed doet)
Als je alleen een APK laat doen wordt er lang niet altijd een proefrit gemaakt. Zeker niet bij de specifieke APK stations (is mijn ervaring) of zelfs bij de RDW. Als de snelheidsmeter bij het naar binnen rijden even uit de hoek komt is het al wel goed. Naar afwijking wordt al helemaal niet gekeken.
Desondanks is het voor de eigenaar wel zeer nuttig als het gewoon werkt.
ik heb er ooit een foto van gemaakt toen die van mij aan de beurt was:
http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=7266
discussie op xantiaforum
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=561&postdays=0&postorder=asc&start=0
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 79
- Xantia 1.8i 16V Millesime
Re: Afkeur door snelheidsmeter?
Ralph schreef:Is een hangende snelheidsmeter een punt om bij de APK niet door de keuring te komen? De laatste tijd blijft de snelheidmeter bij de 70 km/u hangen en na een paar flinke tikken doet ie het weer goed (soms).
Snelheidsmeter moet werken, er wordt alleen niet gekeken of de snelheid die de meter aangeeft de juiste snelheid is.
Of je plakt een tomtom in de auto, want die is volgens de apk regels ook toegestaan… Mijn porsche is er glansrijk mee door de apk gekomen…
Xsara Coupe
Het probleem is opgelost…
wel een beetje drastisch, maar goed, het is opgelost.
Ik heb de Xantia namelijk verkocht en deze zal hoogstwaarschijnlijk nu ergens in polen op de automarkt staan.
Het was een hele fijne auto, motorisch werkelijk perfect! Alleen alle kleine dingetjes eromheen plus het feit dat ik geen diesel meer wilde heeft me besloten om de auto weg te doen.
Vanaf volgende week zal ik rijden in een… een….. .... durf het bijna niet te zeggen.. ik zal gaan rijden in een volvo 850.
Ik wil iedereen bedanken voor de goed tips en suggesties en wil ook even zeggen dat het citroen-forum top is
Xantia 1.9 TD Break
2e link in mijn vorige berichtje op deze pagina
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 88
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
haha! Ik heb dat probleem ook gehad met die electronische snelheidsmeter.. Die bleef ook steeds hangen op bijna 70. Zo irritant! Heb het toen zelf gevonden overigens die gebroken soldeer verbindingen, maar affijn..
Vind ook niet vreemd dat die solderingen breken overigens, het is aan de achterzijnde van de teller ook de enige mechanische verbinding met de rest van het paneel.. Heel matig geconstrueerd, terwijl de mechanische meter heel robuust met twee ‘dikke’ boutjes vast zit. Maar inderdaad, solderingen gebroken even aantippen en probleemloos rijden maar weer..
Dikke van Dale: Citrofiel..