Ja hoor, 2008 wordt, vrees ik, een rampjaartje voor de Xsara. In Januari al begonnen met een kapot raammechanisme. Een paar weken geleden de startmotor overleden én een lekke band gereden. Twee weken geleden de airco groot onderhoud gegeven. Al met al grote kosten (750 € in totaal) ...en vanmorgen weigerde spontaan de vergrendeling van de passagiersstoel. Als nu dus iemand in de stoel gaat zitten dan kan ‘ie tijdens het optrekken en afremmen heen en weer gaan sleeën. Grrrr… ik heb er even behoorlijk de balen in!
Weet iemand of dit euvel eenvoudig op te lossen is? Ik heb al snel en vluchtig door het forum heen gesurfd, maar ik heb niet écht een soortgelijk mankement gezien. Het mechanisme van de stoel heb ik ook, zo goed en zo kwaad als het gaat bestudeerd, maar ik kan er niet echt achter komen hoe dit werkt. Ik heb ook het idee dat er ter vergelijking met de bestuurdersstoel veel minder beweging in de hendel voor onder de stoel zit (om de stoel terwijl je erin zit te verschuiven).
Afijn, alle tips zijn weer eens welkom.
Ik had dit toen met mijn vorige auto (ZX) en toen was het veertje gebroken van de vergrendel sleetje maar dan duwde ik dat sleetje naar voren en liet de stoel er in vallen en dan effe in de stoel ‘shaken’ en ik zat weer vergrendeld .
En de xsara heeft het zelfde systeem denk ik.
Snoekebeest schreef:Ik had dit toen met mijn vorige auto (ZX) en toen was het veertje gebroken van de vergrendel sleetje maar dan duwde ik dat sleetje naar voren en liet de stoel er in vallen en dan effe in de stoel ‘shaken’ en ik zat weer vergrendeld
.
En de xsara heeft het zelfde systeem denk ik.
Thx! Ik zal er eens naar kijken!
Ik zou het vergrendelingsmechanisme eens even invetten (de slee en palletjes die daarin moeten vallen) en inderdaad even checken of de veren nog vastzitten. Als je de stoel helemaal naar voren zet kun je goed bij de sledes, maar je kan ook even de 4 torx bouten losdraaien waarmee de stoel op de bodem gemonteerd zit, dan kun je overal goed bij!
Succes!
We beginnen met 198.000 km….
lampo schreef:Ik zou het vergrendelingsmechanisme eens even invetten (de slee en palletjes die daarin moeten vallen) en inderdaad even checken of de veren nog vastzitten. Als je de stoel helemaal naar voren zet kun je goed bij de sledes, maar je kan ook even de 4 torx bouten losdraaien waarmee de stoel op de bodem gemonteerd zit, dan kun je overal goed bij!
Succes!
Ik ben vanmiddag (‘t was toch regenachtig) in een droge garage eens op m’n gemakkie gaan uitpuzzelen hoe ‘t mechanisme werkt. En warrempel, er was niets kapot gelukkig. Er was een metalen plaatje dat in de rails inhaakt om de stoel in de diverse standen te vergrendelen 180 graden de andere kant opgedraaid. Deze met een beetje friemelen weer terug weten te zetten. En jawel, hij werkt weer perfect. Gelukkig kan ik het systeem vergelijken met die van de bestuurdersstoel. Meteen de auto maar eens grondig met de stofzuiger uitgezogen, want nu kon ik overal goed bij met de slang. Afijn, alweer een nuttig middagje! En nog bedankt voor de tips!!!