Beste forummers
Bij dit plaatje staat in mijn bx boekje het volgende:
Citaat:
Zet de handbediening van de wagenhoogte in de normale rijstand.
Afstellen van de hoogteregelaar voor:
Verplaats de beugel “2” (zie figuur) op de bedieningsstang zodanig, dat de bedieningsstang van de hoogtereglaar onder lip “3” van de beugel “2” valt.
Dan staat er wat over maten maar bovenstaande zin snap ik niet echt goed. Kan iemand mij dat duidelijk maken?
weet niet wat je wil gan doen, als de auto nu gewoon goed staat in rijstand, en je wil de auto iets lager hebben, kom hier dan niet aan!!!!
Bij de meetpunten tbv rijhoogte(staat ook in je boek) zie je een soort ronde bol, verplaats hier wat van de stand om lager of hoger te stellen.
Nee, ik ga er absoluut niet mee spelen. Ik wil de hoogte controleren (automatische correctie) en kijken hoe veel ruimte er is zoals op het plaatje vermeld staat (A 7 mm etc.). De hoogteregeling deugt niet. Maar ik ga er niet zomaar aanzitten, weest gerust!
Bij de weg, waar kan ik opzoeken wat voor een RAL code mijn BX heeft (EPTcr is haar kleur) maar je schijnt tegenwoordig een RAL code nodig te hebben. Alleen weet ik niet welke RAL code ik moet hebben. Weet iemand dat.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2866.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik zou die hoogteregelaar eerst eens schoon maken als ik jou was. Als ik het goed begrijp komt de auto niet goed in de rijstand uit zich zelf en wel als je eerst de hoogste stand kiest en daarna laat zakken toch? Dat betekend heel vaak dat de hoogteregelaar vervuild is. De hoogte afstellen heeft geen zin in dit geval.
My other car is a broomstick.
Visa Ventje schreef:Nee, ik ga er absoluut niet mee spelen. Ik wil de hoogte controleren (automatische correctie) en kijken hoe veel ruimte er is zoals op het plaatje vermeld staat (A 7 mm etc.). De hoogteregeling deugt niet. Maar ik ga er niet zomaar aanzitten, weest gerust!
Bij de weg, waar kan ik opzoeken wat voor een RAL code mijn BX heeft (EPTcr is haar kleur) maar je schijnt tegenwoordig een RAL code nodig te hebben. Alleen weet ik niet welke RAL code ik moet hebben. Weet iemand dat.
Kijk eens bij Kroon hier heb ik zelf deze ETPcr kleur gekocht, let op hier zijn wel 2 varianten in ETPcr en ETPcr1 dus even goed met het staaltje naar de auto, evengoed bij deze zaak geen RAL code nodig gehad.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
mathijs schreef:Ik zou die hoogteregelaar eerst eens schoon maken als ik jou was. Als ik het goed begrijp komt de auto niet goed in de rijstand uit zich zelf en wel als je eerst de hoogste stand kiest en daarna laat zakken toch? Dat betekend heel vaak dat de hoogteregelaar vervuild is. De hoogte afstellen heeft geen zin in dit geval.
Mathijs: met schoonmaken bedoel je???
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2866.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
In ieder geval door het systeem te spoelen kam je een heel eind. Dan kan alle losse vuil worden afgedreven. En anders demonteren los maken en schoonmaken of een nieuwe/gerviseerde plaatsen.
My other car is a broomstick.
Update:
Ik heb vanmiddag lekker gefriemeld en gepeuterd. Er lang idd wat vuiligheid tussen de bedieningsstang en de hoogteregelaar. Alles goed schoongemaakt. Dit resulteerde in het sneller omhoog komen van de voorkant zodra ik de auto startte: alleen niet op de juiste hoogte! Zodra ik op de bumper ga hangen regelt het systeem er wel extra hoogte bij. Mooi, dus dat deugt! Eerder deed bxje dat niet. Met het gegeven dat de auto te hoog blijft staan ben ik wezen voelen of er ruimte was op de beugel. Zie daarvoor de foto met maat A en B. Dus de auto laten lopen, gewone rijstand. De auto laten stabiliseren, het gegeven gegeven is dus `te hoog´. Met mijn vinger, ik kon het natuurlijk niet zien, merkte ik dat er geen ruimte zat bij maat A:
Maat A moet 7 a 7,5 mm zijn. Ik voelde dat dit er niet was!!! Wel ruimte op maat A (4 a 4,5mm) te veel naar mijn idee (logisch). Wellicht bevestigd het feit dat de bedieningshendel in de auto, voor de hoogte, ook moeizaam in de hoogste stand gaat.
Ik heb gecontroleerd en uitgevogeld hoe het hendelmachisme zit dus begrijp ik het nu aardig. Ik merkte ook dat de bedieningsstang van de hoogteregelaar (dus niet van de hendel in de auto) naast zijwaarts ook van links naar rechts bewogen kan worden. Dus van de hoogteregelaar af en er naar toe. Is dit ernstig of is mijn diagnose `speling`juist?
Klopt mijn verhaal, en zo ja, moet de hoogte dan bijgesteld worden?
Oplossing probleem:
Zo, op de brug met het bixje en meneer monteur concludeerde dat de bx te laag stond. Op de juiste hoogte afgesteld en voila, prima omhoog komen en reageert goed als je op de bumper leunt.