Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe ik het dieselfilter (2.0 HDi) kan vervangen?
Ik zie een zwarte ronde doos, met leidingen die er in- danwel uitgaan en ik denk dat het filter daar in zit…
Maar ik krijg die doos niet open.
groeten,
Johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is een soort bajonetsluiting, draaien dus. Wel voor eenmalig gebruik, maar ik meen dat het brandstoffilter aan het deksel vast zit (al even geleden dat ik het nog zien vervangen heb).
Ah?!?
Probeer je te zeggen dat ik dat hele zwarte doosje moet vervangen?
johan
~~/\___Flevoland___/\~~~
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee dat dacht ik niet, ik dacht alleen de volledige bovenkant (maar pin me er aub niet op vast). Misschien is het goed om eerst de nieuwe onderdelen te halen, dan zie je meteen hoe het in elkaar zit.
Hmm. Ik heb al onderdelen, maar ik had nog niet in het kartonnen doosje gekeken, in de veronderstelling dat er gewoon een brandstoffilter in zou zitten…
Daar eerst maar eens naar kijken, vanavond.
Bedankt zover
Johan
Re: Dieselfilter
johan b schreef:Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe ik het dieselfilter (2.0 HDi) kan vervangen?
Ik zie een zwarte ronde doos, met leidingen die er in- danwel uitgaan en ik denk dat het filter daar in zit…Maar ik krijg die doos niet open.
groeten,Johan
Klik de leidingen los (wit vierkantig knopje induwen en trekken)
Grijp de geribbelde deksel wat zich op de zwarte pot bevind,en draai los.
Vervang de rubberen pakking (zit bij de nieuwe filter)
Haal oude filter er uit, plaats nieuw filter in de pot,draai het deksel weer goed vast (met de hand)
Klik de leidingen weer vast,pomp het filterhuis met het balgje vol.
Klaar
Dank je wel! Het heeft inderdaad aldus gewerkt. Probleem was wel dat dat dekseltje heel erg vast zat. Heb ik met de oliefiltersleutel moeten loshalen.
johan
Goede tips, maar ik zie geen balgje, (Bosch systeem) om te pompen?
De ongeblazen 1.9 D motor had een pompje zitten.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
johan b schreef:Dank je wel! Het heeft inderdaad aldus gewerkt. Probleem was wel dat dat dekseltje heel erg vast zat. Heb ik met de oliefiltersleutel moeten loshalen.
johan
fijn dat het gelukt is
ray2 schreef:Goede tips, maar ik zie geen balgje, (Bosch systeem) om te pompen?
De ongeblazen 1.9 D motor had een pompje zitten.
Bosch systeem heeft een opvoerpomp in de brandstoftank (geen balgje)
Ik, een leek met wat gezond verstand, zou graag het onderhoud van mijn berlingo 1.6 hdi, twee jaar oud, zelf uitvoeren.
Olie verversen is geen probleem maar de dieselfilter vervangen schrikt me wat af.
Hoe dient men te werk te gaan en kunnen er zich problemen voordoen met lucht in de leidingen?
Kan men er goed aan?
Is er speciaal gereedschap voor nodig?
Dank bij voorbaat
Er staat een aantal berichten geleden heel duidelijk uitgelegd hoe je het dieselfilter moet vervangen. Daarna zul je inderdaad lucht in de leidingen hebben, ook na het oppompen van diesel. De auto zal dus wel gelijk starten, maar daarna afslaan. Gewoon paar keer volgas opnieuw starten net zolang tot hij alleen nog maar diesel aanzuigt, dan blijft hij gewoon netjes lopen.
De sluitring van het dieselfilterhuis is overigens niet voor eenmalig gebruik, maar wordt gewoon hergebruikt. De rubber afdichtring dient wel vervangen te worden, maar die wordt als het goed is standaard bij het filter mee geleverd. Bij Mann in ieder geval wel. Let op dat bij terugmontage van het dekseltje deze er wat moeilijker opgaaat door het nieuwe rubber. Het nieuwe afdichtrubber insmeren met wat diesel of WD40 maakt deze iets soepeler, waardoor het dekseltje er beter op gaat.