Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik heb net een berg draadjes doorgespit maar ik kan het antwoord op mijn volgende vraag niet echt vinden.
Sinds een maand ofzo start mijn dieselke steeds slechter. Het duurt echt een 10tal seconden voor ie aanslaat. Vandaag liep ie voor het eerst ook nog erg slecht totdat het blok warm was.
Zo te zien gebruikt ie geen koelvloeistof en het is onder de dop ook mooi schoon (geen sludge)
Aangezien het mijn eerste diesel is ben ik nog niet op de hoogte van bekende euvels en zo.
Ik denk zelf aan gloeibougies maar mijn broer eXpelliarMus had het over een koude start sensor achtig iets waar het ook nog aan zou kunnen liggen.
Iemand?
alvast dank voor de tips
Probeer hem sochtends eens te starten terwijl iemand naar je leidingen kijkt (als je al doorzichtige leiding hebt) Dan kan je zien of er lucht in zit Maakt een koude start erg moeilijk.
Ook kan je even met een voltmeter over je gloeiers gaan. Kijken of er prik op staat, en in de weerstand modus kan je kijken ofze uberhaupt nog werken.
Succes
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
OK dat zijn alvast twee dingen die komend weekend te bekijken zijn, dank.
eXaMple schreef:OK dat zijn alvast twee dingen die komend weekend te bekijken zijn, dank.
Valse lucht is idd regelmatig een probleem. Meestal zuigt ie bij de XM valse lucht aan op de warmtewisselaar (die de brandstof opwarmt met behulp van koelvloeistof). Deze zit rechts op de kop. Even goed doorpompen met het pompje op het brandstoffilter geeft vaak wel een indicatie. Het pompen moet redelijk stuk gaan als er geen lucht in de leidingen zit.
Even doorpompen voor de koude start en kijken hoe hij dan start.
Gloeiers kun je ook niet uitsluiten. Evenals slechte verstuivers of een slechte wasthermostaat.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou dan gaan we het lijstje nalopen
Ja 9 van de 10 keer is het valse lucht via brandstofvoorverwarming. Ik heb zelf de brandstofslang direct op filter gezet ipv eerst door verwarming heen. Starte direct sindsdien
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hadden ze dat probleem bij de XM ook : Bij de CX trd turbo II was dat al zo’n ramp, je zou toch denken dat ze dan bij een nieuw ontwikkeld blok () daar een iets betere constructie voor zouden bedenken.
graddus schreef:Hadden ze dat probleem bij de XM ook : Bij de CX trd turbo II was dat al zo’n ramp, je zou toch denken dat ze dan bij een nieuw ontwikkeld blok () daar een iets betere constructie voor zouden bedenken.
Ach, dat is bij zowat elk PSA blok een probleem. Bij de BX idem dito.
Volgens mij werkt het latere systeem met de zwarte brandstoffilterhouder op het thermostaathuis (toegepast bij de BX vanaf ong. 92 en bij de XM vanaf 96 oid) beter. Maar misschien moet dat ook eerst oud genoeg worden om te zien of het de tand des tijds weerstaat.
die is erg gevoelig voor imitatie filters: naar de dealer dus
Ouwe mopperkont
heb het ook gehad, trok lucht vanonder aan het mazoutfilterhuis, dicht gemaakt, en sindsdien geen start problemen meer
xm 21td 95’
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
als je de diesel dus een beetje doorpompt en er zit ergens een lek dan zie je de diesel eruit sprietsen? of begrijp ik de methode dan verkeerd?
Ja, of je hoort het sissen enzo
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dan kijk ik vanavond even want luisteren moet in het duister ook kunnen
Een diesel-brandstofsysteem hoeft nog niet zichtbaar [of hoorbaar….] lekkage te vertonen om niet 100% luchtdicht te zijn. Ik zou dus even met een doorzichtig slangetje testen, dat geeft veel meer info over de stand van zaken.
Animal triste post coitum
eXaMple schreef:als je de diesel dus een beetje doorpompt en er zit ergens een lek dan zie je de diesel eruit sprietsen? of begrijp ik de methode dan verkeerd?
Nee. de luchtbollen ontstaan zeer langzaam als de auto een paar uren stilstaat. De zware diesel wil terugzakken naar de tank en als er ergens een lekje zit dan zal op die plek een luchtbel ontstaan.
Als je met het pompje de diesel doorpompt, dan pomp je ook de luchtbellen weg en start ie makkelijker. Als het luchtlek niet te groot is heb je er geen last meer van omdat de pomp ruim genoeg diesel aanzuigt om geen last te hebben van wat belletjes.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Kijk. Duidelijk.